oyvjak Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 (endret) Hvis jeg sykler i lydens hastighet, vil jeg da høre den sammen lyden fra høyttaleren hele tiden (en tone)? Jeg prøver igjen: Uten at jeg vet noe særlig om dette, så vil jeg tro at du ikke hører lyden i det hele tatt, om ikke høyttaleren beveger seg også. Endret 29. januar 2010 av oyvjak Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Hvis jeg sykler i lydens hastighet, vil jeg da høre den sammen lyden fra høyttaleren hele tiden (en tone)? Det du oppfatter som "lyd" er forandring i lufttrykket. Siden du beveger deg like fort som lydbølgene, vil lufttrykket (som resultat av lyden) være konstant fra ditt synspunkt, og du vil ikke høre noen ting. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 (endret) Hvis jeg sykler i lydens hastighet, vil jeg da høre den sammen lyden fra høyttaleren hele tiden (en tone)? Nei, en enkelt tone betyr svingninger i lydtrykket. Når du sykler i lydens hastighet så vil du få det samme stasjonære trykket fra høyttaleren og dermed ingen lyd. Lyd er trykksvingninger så stasjonært trykk vil ikke gi lyd. Men du vil nok få en del andre problemer med å sykle i lydens hastighet. Som f.eks det å nå lydmuren og at sykkelen kommer til å ramle fra hverandre. (Smiley lagt til) Endret 29. januar 2010 av Simen1 Lenke til kommentar
iSimen Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Hvis jeg sykler i lydens hastighet, vil jeg da høre den sammen lyden fra høyttaleren hele tiden (en tone)? Nei, en enkelt tone betyr svingninger i lydtrykket. Når du sykler i lydens hastighet så vil du få det samme stasjonære trykket fra høyttaleren og dermed ingen lyd. Lyd er trykksvingninger så stasjonært trykk vil ikke gi lyd. Men du vil nok få en del andre problemer med å sykle i lydens hastighet. Som f.eks det å nå lydmuren og at sykkelen kommer til å ramle fra hverandre. Argh, vet ikke om du prøver å være morsom, men hvis du ikke er det har det jo ingenting med saken å gjøre, det var jo et eksempel. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Hm, dette er sikkert besvart før, men tar det likevel jeg Hva er det egentlig som skjer når man passerer lydhastigheten og hva skaper lyden? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 http://no.wikipedia.org/wiki/Lydmuren Lenke til kommentar
oyvjak Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 http://no.wikipedia.org/wiki/Lydmuren Som et oppfølgingsspørsmål: Er formen på den synlige kjeglen den samme uansett hvor stor akselerasjon man har i det man bryter lydmuren eller kan man gjøre den spissere ved hjelp av kraftigere akselerasjon? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Hva er det egentlig som skjer når man passerer lydhastigheten og hva skaper lyden? Litt mer enn bare en link: Lyd er trykkbølger. Trykkbølger beveger seg med en viss hastighet, lydens hastighet på rundt 340 m/s ved normale trykk og temperaturer. Når man beveger f.eks armene sine så dytter man litt luft med armene. En bil i fart dytter luft foran seg (men det glir fort forbi). Et fly med nært lydens hastighet dytter en kraftig luftfront (trykk) foran seg og trykket bygger seg opp foran flyet jo nærmere lydens hastighet man kommer. Ved lydens hastighet flyr man så raskt at luften ikke lengre har tid til å slippe unna. Luften hoper seg opp foran flyet med et enormt trykk. Det er dette trykke som danner den koniske formen til lydsjokket. Som et oppfølgingsspørsmål: Er formen på den synlige kjeglen den samme uansett hvor stor akselerasjon man har i det man bryter lydmuren eller kan man gjøre den spissere ved hjelp av kraftigere akselerasjon? Akselerasjonen har ikke noe å si. Det er hastigheten som betyr noe. Den koniske formen blir spissere jo høyere hastighet flyet har. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 hvor snedig det her er vet jeg ikke, men er det noen her som har bodd i USA? hvordan velger man forum der? er det ett som er mye større enn de andre? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 (endret) Hvem oppfant det å utstyre morsomme bilder med en slik svart ramme, med teksten under? Kommer alle slike fra en bestemt kilde, eller er det en stil som har blitt populær, og brukes av mange? Endret 30. januar 2010 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Jeg fikk prestasjonsangst og spør om dette i post nr 39999 isteden: Finnes det en oppfinnelse som er komplett og totalt ubrukelig? Altså, ikke brukbar til noe som helst, ikke en gang brevvekt? Jepp, her er verdens mest unyttige maskin, alt den gjør er å slå av påknappen hvis noen prøver å slå den på: 1 Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Jeg fikk prestasjonsangst og spør om dette i post nr 39999 isteden: Finnes det en oppfinnelse som er komplett og totalt ubrukelig? Altså, ikke brukbar til noe som helst, ikke en gang brevvekt? Jepp, her er verdens mest unyttige maskin, alt den gjør er å slå av påknappen hvis noen prøver å slå den på: Vet ikke om jeg bare er veldig trøtt, men jeg lo meg skakk. Må bygge en slik med en gang. 1 Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Hvem oppfant det å utstyre morsomme bilder med en slik svart ramme, med teksten under? Kommer alle slike fra en bestemt kilde, eller er det en stil som har blitt populær, og brukes av mange? 4chan? Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 (endret) [i mg]http://digitalwanderer.com/images/halt_hammerzeit.jpg[/i mg] Hvem oppfant det å utstyre morsomme bilder med en slik svart ramme, med teksten under? Kommer alle slike fra en bestemt kilde, eller er det en stil som har blitt populær, og brukes av mange? http://en.wikipedia.org/wiki/Motivational_poster Endret 30. januar 2010 av Daniel Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Hvem oppfant det å utstyre morsomme bilder med en slik svart ramme, med teksten under?Kommer alle slike fra en bestemt kilde, eller er det en stil som har blitt populær, og brukes av mange? Den opprinnelige ideen var å parodiere "motivational posters" a là denne under: Men så har det bare flytt ut til å bli "litt av hvert". Ellers kommer de fleste internett-memer de siste årene fra 4chan, uten at jeg kan si om akkurat denne gjør det eller ikke. Jeg fikk prestasjonsangst og spør om dette i post nr 39999 isteden: Finnes det en oppfinnelse som er komplett og totalt ubrukelig? Altså, ikke brukbar til noe som helst, ikke en gang brevvekt? Jepp, her er verdens mest unyttige maskin, alt den gjør er å slå av påknappen hvis noen prøver å slå den på: Den kan da brukes som brevvekt. Dermed har du ikke svart på spørsmålet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Hvis man bygger den så liten og i så lette materialer at den ikke vil holde på et brev i lett bris en gang da har vi vel funnet det du spør etter? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 (endret) Nei det er ikke 4chan sin "oppfinnelse". På 90-tallet kom det drøssevis av såkalte Motivational Posters rundt på kontorer til selgere og andre kontorfolk. Det var et bilde og en liten undertekst med en motiverende setning. Gjerne rammet inn. Ikke tull som det er nå. Endret 30. januar 2010 av Bytex Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Nei det er ikke 4chan sin "oppfinnelse". På 90-tallet kom det drøssevis av såkalte Motivational Posters rundt på kontorer til selgere og andre kontorfolk. Det var et bilde og en liten undertekst med en motiverende setning. Gjerne rammet inn. Ikke tull som det er nå. Men det er muligens 4chan sin oppfinnelse å parodiere disse plakatene? For det begynte som en parodi på disse plakatene, selv om det bare er tull nå. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Nei det er ikke 4chan sin "oppfinnelse". På 90-tallet kom det drøssevis av såkalte Motivational Posters rundt på kontorer til selgere og andre kontorfolk. Det var et bilde og en liten undertekst med en motiverende setning. Gjerne rammet inn. Ikke tull som det er nå. Men det er muligens 4chan sin oppfinnelse å parodiere disse plakatene? For det begynte som en parodi på disse plakatene, selv om det bare er tull nå. Mulig, men jeg synes å huske at jeg så slike parodier før 4chan begynte å eksisterer (rundt 2003/2004? Altså at 4chan kom, ikke posterene) AtW Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 http://community.seattletimes.nwsource.com...slug=attitude30 4chan ble slått av Despair, Inc. med flere år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå