Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0
Hvordan kan det ha seg at månen er en halvsirkel? :dontgetit: : Jeg har mange gang sett at streken der styggen går er helt rett, men dette må jo være umulig siden skyggen er av jorden? Gi meg en logisk forklaring.

2zq4cvd.jpg

jeg tror at det er fordi at månen er 6(?) ganger mindre enn jorda og at avstanden er 384 403 kilometer.

Lenke til kommentar
Hvordan kan det ha seg at månen er en halvsirkel? :dontgetit: : Jeg har mange gang sett at streken der styggen går er helt rett, men dette må jo være umulig siden skyggen er av jorden? Gi meg en logisk forklaring.

2zq4cvd.jpg

Skyggen er ikke av jorden, den kommer av månen selv. Det blir som om du lyser på en ball med en lommelykt. Ballen blir bare opplyst på den ene halvdelen, den andre halvdelen får ikke noe lys. Vi får halvmåne når sola lyser på månen fra siden.

Lenke til kommentar
Skyggen er ikke av jorden, den kommer av månen selv. Det blir som om du lyser på en ball med en lommelykt. Ballen blir bare opplyst på den ene halvdelen, den andre halvdelen får ikke noe lys. Vi får halvmåne når sola lyser på månen fra siden.

Helt sikker på dette da?

Lenke til kommentar

I V for Vendetta, når V får vite navnet til Evey, reagerer han tydeligvis på dette.

-I'm Evey

-Evey? E-V. Of course you are.

-What does that mean?

-It means that I like God, do not play with dice and do not believe in coincidence.

I likhet med Evey skjønner jeg lite av dette. Hva mener han egentlig? Har bokstavene "E-V" noen spesiell betydning?

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349
Helt sikker på dette da?

Solen lyser på månen akkurat som en lommelykt lyser på en ball fra en vinkel, det blir lys på framsiden, men baksiden blir skjult av mørket.

Lenke til kommentar

Helt sikker på dette da?

Ja ;) Månen bruker ca en måned på sin tur rundt jorda. I løpet av denne turen vil den bli belyst av sola fra forskjellige vinkler. Den går fra å være full, til å bli halv på den ene siden, så blir den borte, halv på den andre siden, og hel igjen (og alle mellomtinger av disse). Denne syklusen tar altså en måned.

Lenke til kommentar
I V for Vendetta, når V får vite navnet til Evey, reagerer han tydeligvis på dette.

-I'm Evey

-Evey? E-V. Of course you are.

-What does that mean?

-It means that I like God, do not play with dice and do not believe in coincidence.

I likhet med Evey skjønner jeg lite av dette. Hva mener han egentlig? Har bokstavene "E-V" noen spesiell betydning?

Han legger mest press på V'en såvidt eg huskar. Cella hans på st. marys (var det namnet?) var nummer fem, altså V. Han brukte nesten berre ord som byrja på V når han introduserte seg.

Remember remember the fifth of novemeber. Igjen, fem, V.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

har jeg som privatperson lov til å kjøpe slike riot shields som politiet har? kanskje ikke med politiets logo og navn, men i samme kvalitet?

Lenke til kommentar

Helt sikker på dette da?

Ja, det er helt sikkert. Du kan jo lure på hvorfor du av og til kan se en halvmåne om dagen, samtidig som du ser solen, og de er i forskjellige vinkler i forhold til hverandre. Da er det helt umulig at det er Jorden som skygger. Prøv også å belyse en fotball eller lignende fra siden, og se hvordan du får samme effekten.

Men det er et fenomen som passer din originale ide, og det er måneformørkelser, det er når Jorden kommer mellom Solen og månen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De sjeldne gangene månen kommer inn i jordas skygge får vi måneformørkelse. I 2010 får vi to måneformørkelser: 26. juni og 31. desember.

Resten av året skygger ikke jorda for månen. Månen lyses, i likhet med jorda, hovedsaklig opp av sola. Sola er den store lyskilden som gir skygge på baksiden av ting. Altså det som er bakside i forhold til sola. Her på jorda kan vi sitte som tilskuere på sidelinja og se på når månen lyses opp av sola og dermed får skygge på den andre siden. Selv om jorda hadde vært 100% gjennomsiktig så kunne vi sittet her på sidelinja og sett på månens lyse side og skyggeside.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...