Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

disse væskene som blir harde om man for eksempel løper eller tramper hardt på de, hva vil skje om man skyter en kule i en slik væske?

 

har kulen så høy fart og spiss form at den vil gå gjennom "hinnen" som dannes under trykk?

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om det skjer noe på lagringsfronten ?

 

Dagens harddisker har jo vært enerådende i lang tid.

Kapasiteten har økt jevnt og trutt. Samtidig har det jo kommet signaler om at man om ikke så altfor lenge vil stange i veggen.

 

Likevel klarer produsentene å tyne ut mere kapasitet.

Diskene fås jo opptil 2TB idag, og 3TB er vel like rundt hjørnet.

 

Jeg leste for noen år siden om holografisk lagring, men det har visst vært litt stille på den fronten i det siste.

SSD er jo nytt, men egner seg ikke noe særlig som lagringsmedium i dag.

Prisen på en 5TB SSD i 3.5" ville sannsynligvis blitt astronomisk.

 

Eller er det kanskje slik at produsentene i grunnen er fornøyd slik situasjonen er idag,

og derfor ikke gidder å forske for mye på alternative løsninger ?

Endret av johome
Lenke til kommentar
Jeg lurer på om det skjer noe på lagringsfronten ?

 

Dagens harddisker har jo vært enerådende i lang tid.

Kapasiteten har økt jevnt og trutt. Samtidig har det jo kommet signaler om at man om ikke så altfor lenge vil stange i veggen.

 

Likevel klarer produsentene å tyne ut mere kapasitet.

Diskene fås jo opptil 2TB idag, og 3TB er vel like rundt hjørnet.

 

Jeg leste for noen år siden om holografisk lagring, men det har visst vært litt stille på den fronten i det siste.

SSD er jo nytt, men egner seg ikke noe særlig som lagringsmedium i dag.

Prisen på en 5TB SSD i 3.5" ville sannsynligvis blitt astronomisk.

 

Eller er det kanskje slik at produsentene i grunnen er fornøyd slik situasjonen er idag,

og derfor ikke gidder å forske for mye på alternative løsninger ?

Hvis man den gangen harddisker var nytt hadde prøvd å forestille seg prisen på harddisk med 5TB, så ville nok prisen på det også vært astronomisk. De første PC-harddiskene (for Apple II i 1981) var på 5 MB, og den gangen trodde man at ingen noensinne kunne klare å fylle de opp, i alle fall ikke før århundreskiftet. Prisen på en sånn 5 MB harddisk var 3499 dollar. 5TB med sånne harddisker ville altså kostet rundt 3,5 milliarder dollar.

http://oldcomputers.net/appleii.html

 

Harddisker roterer og lesehodene beveger seg. Alle harddisker blir utslitt og krasjer fysisk, før eller senere. Hvis de ikke blir byttet ut med en større før de rekker å bli utslitt.

 

SSD (flash-minne) har ingen bevegelige deler og kan derved ikke bli mekanisk utslitt. Det er garantert slike ubevegelige lagringsmetoder som er framtiden. SSD blir stadig billigere etter som flere bruker de og produksjonsantallet øker.

 

Langt inn i framtiden er det nok heller snakk om hvor tett man kan pakke dataene i slike ubegelige minnebrikker. Vellykkede forsøk med spinnpolarisering av elektroner tyder på at dagens SSD-er og RAM-brikker kan sammenlignes de første digre diskettene, de såkalte datalefsene, i forhold til dagens harddisker, grunnteknologien i datalefser og harddisker er jo i prinsippet det samme, ei roterende magnetplate og et lesehode. I forhold til SSD og kommende typer hukommelsesbrikker er bevegelige lagringsmedier skikkelig steinalderteknologi.

Lenke til kommentar
disse væskene som blir harde om man for eksempel løper eller tramper hardt på de, hva vil skje om man skyter en kule i en slik væske?

 

har kulen så høy fart og spiss form at den vil gå gjennom "hinnen" som dannes under trykk?

Jeg vil tro at kulen vil hvertfall gå gjennom hinnen, men jeg mener å ha sett at kuler som blir skutt mot vann kan dette fra hverandre når den treffer vannflaten. Så kanskje dette også skjer med slik væske.

Lenke til kommentar
Med alt mener jeg egentlig alt. Hva var feks. sansynligheten på at du kom til å skrive det du skrev i innlegget ditt osv.

 

Dersom det er mulig å finne ut sannsynligheten av alt mulig, hva er da sannsynligheten for at man har rett?

Man kan ikke regne sannsynlighet på alt. Og man kan ikke regne sannsynlighet på om man har rett.

 

F.eks. hvis du spør hva er sannsynligheten for at man finner higgsbosonet ved LHC så er det umulig å regne sannsynlighet på. Enten finner man det eller så finner man det ikke, det betyr ikke at det er 50/50 sannsynlighet for at man finner det.

 

Sannsynlighet lager ikke mening for noe som ikke skjer mange ganger.

Lenke til kommentar

Hadde noen framlegg om forskjellige elektrisitetskilder på skolen for litt siden, og så var det en gruppe som hadde om saltvannskraftverk.

Poenget var visst å ha Saltvann i en tank, og ferskvann i den andre. Så gikk ferskvannet igjennom en membran over til saltvannet og skapte et høyt trykk.

 

Så jeg kom til å tenke på en ting: Hvis de får en membran som fungerer skikkelig, ville det ikke vært mulig å drive en bil på saltvann og ferskvann da? At ferskvannet gikk over til saltvannet og presset ned et stempel ?

 

Nå har ikke jeg satt meg veldig inn i det, men er det noe som står veldig i veien for at det skulle fungere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...