Ozelot Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Stemmer det at i løpet av 6 timer, ville en solcellepannelt saharaørken gitt nok strømm til hele menneskeheten i 1 år? Tror det var en kompis som snakka om det. Høres jo logisk ut vis man tenker på hvor stor sahara faktisk er Det står så i bellona si avis som jeg akkurat har lest ferdig. Husk at sahara er stort, så det er nok av plass til solceller. Lenke til kommentar
svelemoe Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Veit ikkje heilt kor mykje dette stemmer då. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Stemmer det at i løpet av 6 timer, ville en solcellepannelt saharaørken gitt nok strømm til hele menneskeheten i 1 år? Tror det var en kompis som snakka om det. Høres jo logisk ut vis man tenker på hvor stor sahara faktisk er Regner med at antagelsene er optimale forhold og 100 % virkningsgrad .. ? Lenke til kommentar
erlend-mb Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Siste ting, hva heter denne reaksjonen når lysosomet utløser seg i cellen? Apoptose Lenke til kommentar
Eaan Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Hvor lenge kan U-båtene norge har være under vann før de må opp og lade? Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 6mnd er vell maks tid på en atom u-båt. Kommer ann på hvor mye mat de har med seg Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Hvorfor fryser "kontor-rottene" på kontorbygget jeg er på nå når det er 19-20C? Alle stiller termostaten på +5 grader så det skal bli 25 grader, først da fryser de ikke. Er det fordi de er så late og sitter stille hele tia at de må ha 25 grader for å ikke fryse? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 6mnd er vell maks tid på en atom u-båt. Kommer ann på hvor mye mat de har med seg atom ubåt har ingen grense utenom mat og andre forbruks-varer. vann og luft tar de utenifra, energi får de fra en liten atom-reaktor. Lenke til kommentar
Eaan Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 6mnd er vell maks tid på en atom u-båt. Kommer ann på hvor mye mat de har med seg atom ubåt har ingen grense utenom mat og andre forbruks-varer. vann og luft tar de utenifra, energi får de fra en liten atom-reaktor. Kan i grunn konseptet bak en atom ubåt. Det jeg lurte på var hvor lenge en Norsk ubåt, altså den typen som Norges marine bruker. Det regner jeg med er typen diesel aggregat men batterier. Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Kan i grunn konseptet bak en atom ubåt. Det jeg lurte på var hvor lenge en Norsk ubåt, altså den typen som Norges marine bruker. Det regner jeg med er typen diesel aggregat men batterier. Jepp, du tenker på Ula-klassen vår; http://no.wikipedia.org/wiki/Ula-klassen Svaret om hvor lenge de kan være under vann er dessverre "det kommer an på". Må de bevege seg, så lades batterier ut raskt, mens får de lov til å sitte stille og vente på fienden, kan de være nede desto mye lenger. Dessverre har jeg ikke tall på de to tilfellene Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Har ikke noe fasit svar på det. Har lest en plass at de kan gå 3 uker under vann før drivstoffet er tomt. Kommer litt ann på om de står stille eller er i drift. Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Har ikke noe fasit svar på det. Har lest en plass at de kan gå 3 uker under vann før drivstoffet er tomt. Kommer litt ann på om de står stille eller er i drift. Fant en u-båt tråd på båtplassen, der nevnes 3 dager som maksimalt før oksygen tankene benyttes (som sannsynligvis er fy-fy i fredstid?). http://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=45438&st=20 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Jeg har fjernet noen innlegg som ikke handlet om snedige spørsmål. Deriblant ett av mine Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Kan i grunn konseptet bak en atom ubåt. Det jeg lurte på var hvor lenge en Norsk ubåt, altså den typen som Norges marine bruker. Det regner jeg med er typen diesel aggregat men batterier. Jepp, du tenker på Ula-klassen vår; http://no.wikipedia.org/wiki/Ula-klassen Svaret om hvor lenge de kan være under vann er dessverre "det kommer an på". Må de bevege seg, så lades batterier ut raskt, mens får de lov til å sitte stille og vente på fienden, kan de være nede desto mye lenger. Dessverre har jeg ikke tall på de to tilfellene I wikipedia-artikkelen står det en rekkevidde på 5 000 nautiske mil i 8 knop, som vil ta 26 dager (5000nm / 8 knop = 625 timer ~ 26 dager) Om den ligger mye stille tipper at den teknisk sett vil klare seg fint et par måneder under vann. Folka ombord derimot må nok være småspiste Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Kan i grunn konseptet bak en atom ubåt. Det jeg lurte på var hvor lenge en Norsk ubåt, altså den typen som Norges marine bruker. Det regner jeg med er typen diesel aggregat men batterier. Jepp, du tenker på Ula-klassen vår; http://no.wikipedia.org/wiki/Ula-klassen Svaret om hvor lenge de kan være under vann er dessverre "det kommer an på". Må de bevege seg, så lades batterier ut raskt, mens får de lov til å sitte stille og vente på fienden, kan de være nede desto mye lenger. Dessverre har jeg ikke tall på de to tilfellene I wikipedia-artikkelen står det en rekkevidde på 5 000 nautiske mil i 8 knop, som vil ta 26 dager (5000nm / 8 knop = 625 timer ~ 26 dager) Om den ligger mye stille tipper at den teknisk sett vil klare seg fint et par måneder under vann. Folka ombord derimot må nok være småspiste du sier ingenting om luft da? eller henter Ula-klassen også luft fra vannet? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 eller henter Ula-klassen også luft fra vannet? Tvilsomt, da ula-klassen bare har batterier og en dieselmotor(og den kan du ikke bruke på store dyp). Lenke til kommentar
Skribenten_ Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Er det noeon som vet hva den "sprekken" mellom leppa og nesen heter fornoe, og hva det kommer av. skuespilleren Joaquin Phoenix har det forreksempel. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Er det noeon som vet hva den "sprekken" mellom leppa og nesen heter fornoe, og hva det kommer av.skuespilleren Joaquin Phoenix har det forreksempel. http://en.wikipedia.org/wiki/Cleft_lip_and_palate Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Er det noeon som vet hva den "sprekken" mellom leppa og nesen heter fornoe, og hva det kommer av. Tidlig i fosterutviklingen er nese og munn ett eneste hull. Ganen vokser fra sidene og møtes på midten og deler derved munnhulen og nesehulen, hvis du kjenner med fingeren oppe i ganen kan du tydelig kjenne skjøten. Også overleppa lukkes i denne prosessen, og furen mellom nesa og munnen er en rest etter denne ganespalten. Enkelte blir født med såkalt hareskår, da har ikke sammengroingen rukket å lukke ganen og overleppa. Spedbarn med hareskår klarer ikke å suge melk, så disse barna blir operert relativt tidlig. Etter en slik operasjon gror spalten slik at ungen etter noen år ser helt normal ut. Lenke til kommentar
iSimen Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Er det noeon som vet hva den "sprekken" mellom leppa og nesen heter fornoe, og hva det kommer av.skuespilleren Joaquin Phoenix har det forreksempel. Nei, det har han ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå