Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er rekorden i antall hjerteslag pr min hos et menneske?

Menneskehjertet er kapabel opp til 300 slag pr minutt. Hjertet klarer ikke å slå veldig lenge før det blir ødelagt, men tror nok det er rundt der som er rekorden.

Jeg har hørt at hjertet slår et visst antall ganger i løpet av et liv. Så hvis man "herjer" mye i starten av livet vil man leve kortere som følge av at hjertet "bruker opp" slagene. Er det noe som helst sannhet i dette?

Så påstanden sier at hjertet har feks 5 milliarder slag i seg, og når dette antallet nås dør man? Det er isåfall fullstendig nonsens :)

Da hadde feks idretts utøvere ikke blitt særlig gamle. Tenk på proffsyklister osv som gjerne holder på til de er godt opp i 40 åra, og de fleste slutter vell ikke å trimme med engang de legger opp :p Tipper de har brukt en hel del mer hjerteslag kontra en vanlig slapping.

Alle mennesker har jo et visst antall hjerteslag, men dette er jo individuelt, og vi kan ikke vite dette nummeret før hjertet slår det siste slaget.

Case closed.

Lenke til kommentar
Alle mennesker har jo et visst antall hjerteslag, men dette er jo individuelt, og vi kan ikke vite dette nummeret før hjertet slår det siste slaget.

Case closed.

Da må du vite at hjertet stopper fordi hjertet slår det siste slaget, eller om hjertet stopper av en annen grunn.

Lenke til kommentar
2+2=11

Eller 10.

Får slenge meg på og si 2+2=100 da..

Når man ikke spesifiserer at tallsystemene på hver sin side av likhetstegnet er forskjellige, så blir vel det eneste riktige SirDrinkAlots utsagn korrekt(tre-tallssystemet).

2+2 = 10 fungerer vel finfint for firetallssystemet såvidt eg kan forstå :)

Skulle aldri ha spurt, nå er jeg kun enda mer uvitende enn hva jeg allerede var.

Lenke til kommentar
Blir det superkalt inni en fryseboks hvis man putter den inni en fryseboks inni en ffryseboks osv... Eller en et rom med en varmepumpe som tar varme fra et annet rom som har en varmepumpe som tar varme fra et annet rom?

Ja, men på grunn av virkningsgraden må man huske på å ha ulik kjølekapasitet på de ulike fryserne. En fryser som er inni en annen bør ha maksimalt 50% av kjølekapasiteten til den utenpå. Det vil si at hvis man skal ha mange frysere utenpå hverandre så vil den innerste bli veldig svak og/eller den ytterste veldig kraftig. I praksis brukes slike teknikker i industrien (og av Norges ivrigste overklokker, Stoolman) og det kalles for kaskade-kjøling.

Varmepumper kan i teorien også kaskadekobles, men det gjøres så vidt jeg vet aldri i praksis. (Det er billigere og bedre å bruke andre metoder for å varme trinn 2, pluss at virkningsgraden uansett ville blitt dårlig ved store totale temperaturdifferanser.)

Lenke til kommentar
Kanskje et vanskelig spørsmål, men jeg det er noe jeg har lurt på en stund. Hvordan hadde spillindustrien for konsoll og PC vært uten andre verdenskrig? Hva ville ha blitt satset på for å fenge gamerne i like stor grad som WWII?

Vanskelig å si, men et annet spørsmål blir jo kanskje: Hvilke andre konflikter ville oppstått uten WWII? Tror nok spill industrien har nok av konflikter å velge fra, kanskje mange Vietnam spill? Hvem vet :p

Lenke til kommentar

Uten større konflikter hadde ikke datateknologien vært like godt utviklet som den er nå. Krig driver fram teknologien - og siden spillmediet enda er relativt ferskt så er det ikke sikkert at vi hadde sett mer enn den spede begynnelsen av noe stort nå, uten ww2. Tenk ala hvordan spillverdenen var på slutten av 80-tallet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

disse romfartøyene vi sender ut i rommer som har solcellepanel og som skal fly langt bort, hvilken fremdrift har de? en propell kan jo ikke fungere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...