Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Påstanden er sann? hva er det du rabler om?

 

Nei. Hjertet har ikke ett visst antall slag som "brukes opp", Når hertet stopper til slutt er det av helt andre grunner

Ja, få noe som kan motbevise min etablerte oppfatning de siste x antall årene så skal jeg gjerne føye meg.

 

Det er jo ihvertfall godt etblert at miljøfaktorer spiller inn på hvor fort hjertet til fok stanser, da endel miljøfaktorer spiller inn på raten hjerte og karsykdommer, mener du da grunnen er at disse mennskene får høyere puls?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er jo ihvertfall godt etblert at miljøfaktorer spiller inn på hvor fort hjertet til fok stanser, da endel miljøfaktorer spiller inn på raten hjerte og karsykdommer, mener du da grunnen er at disse mennskene får høyere puls?

 

AtW

Indirekte, altså at miljøfaktorer vil gi deg hjerte- og karsykdommer, noe som krever mer næring/"rensing" per hjerteslag og dermed flere hjerteslag. Det høres banalt ut og jeg tror det er en slags forenkling av noe.

Lenke til kommentar
Påstanden er sann? hva er det du rabler om?

 

Nei. Hjertet har ikke ett visst antall slag som "brukes opp", Når hertet stopper til slutt er det av helt andre grunner

Ja, få noe som kan motbevise min etablerte oppfatning de siste x antall årene så skal jeg gjerne føye meg.

Altså, tror jeg på noe lenge nok, faller bevisbyrden på motparten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hva er rekorden i antall hjerteslag pr min hos et menneske?

Menneskehjertet er kapabel opp til 300 slag pr minutt. Hjertet klarer ikke å slå veldig lenge før det blir ødelagt, men tror nok det er rundt der som er rekorden.

Jeg har hørt at hjertet slår et visst antall ganger i løpet av et liv. Så hvis man "herjer" mye i starten av livet vil man leve kortere som følge av at hjertet "bruker opp" slagene. Er det noe som helst sannhet i dette?

 

Så påstanden sier at hjertet har feks 5 milliarder slag i seg, og når dette antallet nås dør man? Det er isåfall fullstendig nonsens :)

 

Da hadde feks idretts utøvere ikke blitt særlig gamle. Tenk på proffsyklister osv som gjerne holder på til de er godt opp i 40 åra, og de fleste slutter vell ikke å trimme med engang de legger opp :p Tipper de har brukt en hel del mer hjerteslag kontra en vanlig slapping.

Lenke til kommentar
Hvorfor slipper olje og gassvirksomhetene ut så mye co2?

 

Ute på plattformene er det stort behov for strøm, og der har de da turbiner som står og genererer elektrisitet.

Ellers så er også utslipp i forbindelse med faklene på plattformene og raffineriene, som man trenger som en sikkerhet mot utblåsning.

Endret av Sondring
Lenke til kommentar
Hva er rekorden i antall hjerteslag pr min hos et menneske?

Menneskehjertet er kapabel opp til 300 slag pr minutt. Hjertet klarer ikke å slå veldig lenge før det blir ødelagt, men tror nok det er rundt der som er rekorden.

Jeg har hørt at hjertet slår et visst antall ganger i løpet av et liv. Så hvis man "herjer" mye i starten av livet vil man leve kortere som følge av at hjertet "bruker opp" slagene. Er det noe som helst sannhet i dette?

 

Så påstanden sier at hjertet har feks 5 milliarder slag i seg, og når dette antallet nås dør man? Det er isåfall fullstendig nonsens :)

 

Da hadde feks idretts utøvere ikke blitt særlig gamle. Tenk på proffsyklister osv som gjerne holder på til de er godt opp i 40 åra, og de fleste slutter vell ikke å trimme med engang de legger opp :p Tipper de har brukt en hel del mer hjerteslag kontra en vanlig slapping.

Anbefaler deg å lese innleggene før du poster.

Hvilepulsen blir mindre etter du har trent, enn det den hadde vært om du ikke hadde trent. Det vil si at du har mindre hjerteslag i gjennomsnitt pr år, én en som ikke trener.

Lenke til kommentar

Om antall hjerteslag: Nei, det er ingen fast kvote på hjerteslag, men hjertet slites blant annet med alderen og med belastningen det får. Antall utførte hjerteslag ved dødstidspunktet kan selvsagt ikke måles så man tyr til grove estimater, gjennomsnitt for en rekke personer med ulike livsførsel og gjennomsnittlig levetid. Det gir et tall, men det er selvsagt et svært grovt estimat og kan dermed heller ikke brukes som noen nedtelling til dødsdagen. Hvis man ønsker å maksimere helse og livslengde så bør man gjøre helt andre ting enn å gå og telle hjerteslag.

 

Er det jeg som lisensbetaler som sponser vinnere av feks. Kvitt eller dobbelt på NRK?

Ja, men ditt bidrag vil hverken øke eller minke hvis NRK halverer eller dobler premiene. Det vil bare føre til en intern omprioritering av pengebruken.

 

Hvorfor slipper olje og gassvirksomhetene ut så mye co2?

 

http://www.miljostatus.no/Tema/Klima/Klima...id-CO2-utslipp/

Det er en del forbruk i forbindelse med selve utvinningen. Energiforbruk om bord på plattformer som er drevet av olje/gass fra feltet. I tillegg er det en god del fakling og noe i forbindelse med raffinering og transport av gass i skip og rør.

 

Du finner en del tall å grave videre i her:

http://www.ssb.no/emner/01/04/10/klimagassn/

http://www.ssb.no/emner/01/04/10/klimagass...9-05-19-05.html

http://www.ssb.no/emner/01/04/10/klimagass...9-05-19-03.html

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

Hadde en utvidelse til Mozilla Firefox for en stund siden, denne utvidelsen kunne markere en tekst og etterpå kunne jeg lagre det som ett bilde.

 

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Blir det superkalt inni en fryseboks hvis man putter den inni en fryseboks inni en ffryseboks osv... Eller en et rom med en varmepumpe som tar varme fra et annet rom som har en varmepumpe som tar varme fra et annet rom?

 

En fryser er i prinsipp en omvendt varmepumpe. Så den vil varme opp luften på utsiden av fryseren. Fryseren utenfor blir varmet opp av den innerste fryseren .Dermed vil du ikke få det superkaldt i den innerste fryseren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...