Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Hva er rekorden i antall hjerteslag pr min hos et menneske?

Menneskehjertet er kapabel opp til 300 slag pr minutt. Hjertet klarer ikke å slå veldig lenge før det blir ødelagt, men tror nok det er rundt der som er rekorden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan motoren ta skade hvis man starter bilen med startmotoren i fart? Eller er det bedre å starte bilen med i gir?

Jeg har et lite sært problem ettersom xenonlysene trekker litt vel mye strøm så computeren til kilometerstanden og triptelleren detter ut noen ganger. Men det ordner seg med en restart. :p

Hvis du skal starte bilen mens den triller burde du sette den i 3. gir. Men så lenge du har den i fri kan du starte den med startmotoren i fart.

Jeg har hørt et rykte, og det er kun et rykte, og rykte er som følger:

Starter man en allerede varm bensinbil og er litt ivrig på gassen under starten, kan dette føre til at bensin fyller katalysatoren og tar fyr, og dermed ødelegger katalysatoren ( "sprenger" hull i den).

Om ryktet stemmer kan dette bli en dyr reparasjon.

Og kjørelæreren min ble ikke noe glad når jeg tok hans 3mnd. gamle Audi A4, 1,9TDi på trillen på glattkjøringsbanen :p

Kan ikke si jeg har hørt noe lignende. Men jeg har hørt at man ikke skal bruke gass når man starter bilen, hvis det er en injeksjonsmotor. Datamaskinen som styrer luft/bensinblandinga blir visst forvirret og overkompenserer med det ene eller det andre.

Lenke til kommentar
Hvorfor er man helt uten krefter i f.eks hendene når man nettopp har våknet?

Mener du når man er lammet fordi man har sovet på armen, eller at man er svak i musklene generelt?

Angående det siste vil jeg tro fordi kroppen er "kald" på en måte.

Lenke til kommentar

Mens du sover utløses det signalstoffer som gjør at kroppen blir helt slapp og ubevegelig. Dette er en bra ting, ellers ville du gått, snakket, danset osv i søvne. Noen ganger tar det litt tid fra du våkner opp til disse signalstoffene forsvinner. Ekstreme tilfeller av dette er også kjent som søvnparalyse, hvor man ligger våken men ikke kan bevege på kroppen sin.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

om man ikke vil at skitflekker skal feste seg i toalettet, hvordan bør man behandle toalette eller hvilken olje bør man bruke i det?

Lenke til kommentar

Menneskehjertet er kapabel opp til 300 slag pr minutt. Hjertet klarer ikke å slå veldig lenge før det blir ødelagt, men tror nok det er rundt der som er rekorden.

Jeg har hørt at hjertet slår et visst antall ganger i løpet av et liv. Så hvis man "herjer" mye i starten av livet vil man leve kortere som følge av at hjertet "bruker opp" slagene. Er det noe som helst sannhet i dette?

Lenke til kommentar

Jeg har hørt at hjertet slår et visst antall ganger i løpet av et liv. Så hvis man "herjer" mye i starten av livet vil man leve kortere som følge av at hjertet "bruker opp" slagene. Er det noe som helst sannhet i dette?

Hvis dette stemmer ville vel sofasliterne levet lengst?

Lenke til kommentar

Jo, jo, jeg tviler jeg og. Men det er jo mange ting som spiller inn på levetiden.

Jeg bare lurer på, som jeg skreiv, om det er noe som helst i det.

Forresten så er det jo mange med dårlig form som har høyere hvilepuls og hjerterytme. :hmm:

Endret av Hyperio
Lenke til kommentar
Har hørt at vingene på flytyper som f.eks Boeing 737 er så bøyelige at man kan bøye de til tuppene berøres.

Hørtes litt usannsynlig ut imo, men kan det være tilfelle? :p

Ikke ifølge en video jeg så en gang. Husker ikke flytypen, men det var et passasjerfly.

Her er en jeg fant på YouTube. Moroa begynner på ca 2m30s, men fra ca 2m kan du se hvor mye vingene bøyer seg.

777 Wing Load Test

Lenke til kommentar
Har hørt at vingene på flytyper som f.eks Boeing 737 er så bøyelige at man kan bøye de til tuppene berøres.

Hørtes litt usannsynlig ut imo, men kan det være tilfelle? :p

At de er svært bøyelige stemmer nok, men jeg tror nok noen har smurt litt tykt på her.

Lenke til kommentar

Påstanden er sann (dog såklart genetisk betinget), konklusjonen er feil. "Herjing" kan også kalles "trening". Folk som trener gir hjertet større "slagkraft", dermed blir hvert enkelt slag sterkere og hvilepulsen synker. Det er verdt det å pushe pulsen opp i 200 noen timer i uka, og dermed få lavere hvilepuls de resterende ørten.

Lenke til kommentar

Påstanden er sann (dog såklart genetisk betinget), konklusjonen er feil. "Herjing" kan også kalles "trening". Folk som trener gir hjertet større "slagkraft", dermed blir hvert enkelt slag sterkere og hvilepulsen synker. Det er verdt det å pushe pulsen opp i 200 noen timer i uka, og dermed få lavere hvilepuls de resterende ørten.

Påstanden er sann? hva er det du rabler om?

Nei. Hjertet har ikke ett visst antall slag som "brukes opp", Når hertet stopper til slutt er det av helt andre grunner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...