Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Vil det noen sinne bli mulig å oveføre faste materialer over ledninger? Ser for meg et aparat som pulveriserer noe til atomform eller enda mindre, sender det til et helt annet sted på jorden via et ledningsnett og et annet apprat som bygge denne gjenstanden opp igjen. Noe ála en av Petter Smarts mange oppfinnelser.

 

Er dette blitt forsket på, og hvor langt har de kommet? :)

Teleportering blir forsket på, og de har klart å teleportere et foton fra et sted til et annet. Det heter teleportering, men det er egentlig ikke det de gjør. Det som skjer er at informasjonen som ligger i atomene til gjenstanden du skal teleportere blir gjengitt i noen helt andre atomer som er der du vil teleportere gjenstanden til. Litt som å rive ned et Lego tårn på soverommet og bygge et likt et med andre brikker i stua.

 

 

Da er det jo ikke teleportering men gjenskapning eller kopiering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Problemet" med mythbustes-testen av Brown Note er at vanlige TV'r uten subwoofer ikke har noe som helst mulighet til å spille 20Hz hørbart. Det er rett og slett langt under det vanlige små høyttalere spiller. Så de måtte bruke en tone som var i det hørbare spekteret i programmet uansett. AKA juks. Men det blir jo ikke bra TV av å høre en stille tone. 20Hz er ikke hørbart uansett, så det ville aldri vært en "duuuuuuuuuuuuu" tone som de har i programmet.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Kilde fra onkelen til naturfag læreren min som er professor i genteknologi og bioteknologio. Ikke verdens beste kilde, men dem ligger langt foran norske. Her er det slik at staten sier hva en kan forske på og ikke forske på osv.

Det er det i USA også, og stort sett over hele verden. Spesielt når det kommer til genteknologi. Dog er kanskje restriksjonene i USA lettere enn i Norge. Men det er ikke det samme som å ligge foran noen.

 

Angående USA; i filmer så ser man ofte at folk går med sko inne. Faktisk så ofte at jeg begynner å lure på om dette er normen i USA. Spesielt etter å ha sett enkelte scener hvor personer spesielt blir bedt om å ta av seg sko når de er inne.

Går folk virkelig like mye med sko inne som Hollywood sier?.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
Vil det noen sinne bli mulig å oveføre faste materialer over ledninger? Ser for meg et aparat som pulveriserer noe til atomform eller enda mindre, sender det til et helt annet sted på jorden via et ledningsnett og et annet apprat som bygge denne gjenstanden opp igjen. Noe ála en av Petter Smarts mange oppfinnelser.

 

Er dette blitt forsket på, og hvor langt har de kommet? :)

Teleportering blir forsket på, og de har klart å teleportere et foton fra et sted til et annet. Det heter teleportering, men det er egentlig ikke det de gjør. Det som skjer er at informasjonen som ligger i atomene til gjenstanden du skal teleportere blir gjengitt i noen helt andre atomer som er der du vil teleportere gjenstanden til. Litt som å rive ned et Lego tårn på soverommet og bygge et likt et med andre brikker i stua.

Vil dette si at med den teknologien så ville man måtte hatt de samme byggeklossene det stedet man teleporterte til? Altså, for å ta Lego-eksempelet, ha de samme Lego-klossene man brukte i det "bygget" man teleporterte på det stedet man teleporterte til?

Nei, man bruker andre klosser, som ser helt like ut.

@Mr. A: Det stemmer, men det er nå teleportering de kaller det.

Wikilink.

Lenke til kommentar
Kilde fra onkelen til naturfag læreren min som er professor i genteknologi og bioteknologio. Ikke verdens beste kilde, men dem ligger langt foran norske. Her er det slik at staten sier hva en kan forske på og ikke forske på osv.

 

Samboeren min forsker på genmodifiserte mus med alzheimers, de står ikke noe speisielt tilbake for USA nivåmessig og samarbeider med amerikanske laber (dog er forskningsmiljøet vesentlig større i USA). Det skal dog sies at det er endel utlendinger på laben i norge (men det er det i USA også).

 

AtW

Lenke til kommentar
Angående USA; i filmer så ser man ofte at folk går med sko inne. Faktisk så ofte at jeg begynner å lure på om dette er normen i USA. Spesielt etter å ha sett enkelte scener hvor personer spesielt blir bedt om å ta av seg sko når de er inne.

Går folk virkelig like mye med sko inne som Hollywood sier?.

 

Såvidt jeg vet er dette det normale ja. Svært få steder har i det hele tatt ingangsparti/gang. Jeg vet at det er vaneligere å ta av seg skoene i hus som har vegg-til-vegg-teppe.

 

Edit: Til forskningsdebatten: Nå er det vel også slik at det er en mye høyere andel forskere der borte, og i tillegg til dette er det mer logisk at en større nasjon med en større forskerbase er kommet lengre enn det vi har kommet. Med det sagt, tviler jeg på at de er kommet lengre enn oss i tid, men heller omfang. Jeg tviler på at norske forskere forsker på ting amerikanske forskere forska på for 20-30 år siden.

Endret av boffeeen
Lenke til kommentar
Har man noen matematiske bevis for at 2 + 2 = 4?

 

Ja: http://au.metamath.org/mpegif/mmset.html

 

2 + 2 er ikke alltid = 4. Snakker vi om heltallene 2 og 4 er det i utgangspunktet korrekt(finnes sikkert en måte å definere dette på så det blir feil hvis man vil), men om du gjør det komplisert, kan du si at du har 2 av en ting(feks epler) og 2 av en annen ting(feks pærer) vil ikke 4 være et korrekt svar, da du ikke har 4 av noe, men 2 av 2 forskjellige ting.

 

2 epler + 2 pærer = 2epler og 2 pærer.

 

Edit: Banalt eksempel, men dere skjønner poenget; 2+2 MÅ ikke bli 4.

"Beviset" sitt går i praksis ut på at 2 + 2 ikke nødvendigvis =4 fordi 2x + 2y ikke nødvendigvis er =4. Med andre ord beviser du ikke noe annet enn at x ikke nødvendigvis = y.

 

Hva skyldes det at vannrør teoretisk sett ikke skal fryse når de er begravd dypt nok under bakken?

Hvis det er varmere der nede, hva skyldes det?

Er det nedbrytinga av radioaktive stoffer i jordskorpen som lager den varmen som holder drikkevannet flytende? Eller det faktum at en nedgravd vannledning er noen meter nærmere jordens sentrum?

Eller handler det om at bakken holder på sommervarmen så godt at den enda ikke er helt nedkjølt når våren kommer?

Hvis vinteren plutselig var kommet for å bli, men vintertemperaturen var uendret, ville rør starte å fryse etter noen måneder med vintervær, når omsider all varmen fra forrige sommer var avgitt til lufta?

Det uthevede punktet er korrekt. Jo lengre ned i bakken man kommer jo mindre vil temperatursvingninger på bakken ha å si for temperaturen der nede. Det kommer dels av isolasjonsevnen til bakken over og dels av den lagrede varmen i bakken. Ca 10-30 cm under bar bakke vil ikke døgnvariasjoner merkes. Ca 1-2 meter under bakken vil ikke årstidsvariasjoner merkes. Men dette avhenger mye av jordsmonn, luftighet/fuktighet, temperatursvingningene osv.

Lenke til kommentar
Angående USA; i filmer så ser man ofte at folk går med sko inne. Faktisk så ofte at jeg begynner å lure på om dette er normen i USA. Spesielt etter å ha sett enkelte scener hvor personer spesielt blir bedt om å ta av seg sko når de er inne.

Går folk virkelig like mye med sko inne som Hollywood sier?.

 

Såvidt jeg vet er dette det normale ja. Svært få steder har i det hele tatt ingangsparti/gang. Jeg vet at det er vaneligere å ta av seg skoene i hus som har vegg-til-vegg-teppe.

 

Edit: Til forskningsdebatten: Nå er det vel også slik at det er en mye høyere andel forskere der borte, og i tillegg til dette er det mer logisk at en større nasjon med en større forskerbase er kommet lengre enn det vi har kommet. Med det sagt, tviler jeg på at de er kommet lengre enn oss i tid, men heller omfang. Jeg tviler på at norske forskere forsker på ting amerikanske forskere forska på for 20-30 år siden.

Der tror jeg du har det(min utheving). Mye forskning som gjøres her ligger svært langt fremme men siden vi er et lite land så kan vi ikke ha samme bredde eller volum som USA. Det hadde kanskje vært mer fornuftig å sammelikne oss med en enkelt delstat med ca samme størrelse som oss.

Lenke til kommentar
På kontoret har jeg lagt merke til et artig fenomen. Hvis en full hvit kaffekopp står i ro noen dager dannes det brune ringer på innsiden av koppen med faste mellomrom etterhvert som vannet i kaffen fordamper. Hvorfor går er ikke fargen spredt jevnt utover? Temperaturen i bygget er ganske konstant, tror ikke de små endringene her kan lage så tydelige ringer

Jeg har en annen teori. Fordampning avhenger av flere faktorer: temperatur, luftutskiftning, lys. Siden du sier temperaturen er konstant så tipper jeg en eller begge de to andre faktorene varierer. F.eks at det er nattsenking på ventilasjonen eller at dagslyset varmer koppen en smule på dagtid. Dersom ikke noen av disse faktorene er til stede kan det hende at folk i bevegelse i nærheten av koppen kan være nok til å øke den lokale luftstrømmen rundt koppen.

 

Vann som fordamper har en tynn hinne av luft med 100% luftfuktighet rett over overflata. Akkurat som folk har en tynn hinne med varm luft rundt kroppen. Jo mer det blåser jo tynnere blir laget og man føler seg kaldere. (Følt temperatur). Noe lignende skjer med fordampning. Jo mer det blåser jo raskere fordamper det fordi fuktig luft blåses bort og gjør plass til mer fordampning.

 

Lys hjelper fordampninga som en slags katalysator. Jeg vet ikke hvilke bølgelengder det gjelder men UV skal være svært effektivt for å akselerere fordampninga.

 

Hva er makshastigheten på en reindråpe fra himmelen? :)

Jo større en dråpe er jo raskere terminalhastighet har den. Regndråper som blir mer enn 5-6 mm i diameter splittes i flere deler på grunn av luftmotstanden. Det vil si at dråper på 5-6 mm i diameter har de største terminalhastighetene. Terminalhastigheten topper ut på ca 9 m/s. Kilde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...