Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817324

Årstallet er feil på denne sida.....Lennon ble skutt i 1980 , ikke i 2010 *ler* ;)

Takk , men du behøver ikke være så innmari grafisk mht fallskjermulykke......vi har tross alt fantasi til å forestille oss hvor jævlig det er........no offence :/

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar
Man kan falle fortere enn lydens hastighet, om man hopper fra høyt nok oppe. Grunnen er at når man kommer flere titalls kilometer opp, er luften så tynn at den gjør mye mindre motstand. Dette sammen med et dykk, kan føre til at du faller fortere enn lydens hastighet, og er blitt gjort av minst en person.

Hva terminalhastigheten, selv i stup er i de nederste 2-4 kilometerne i atmosfæren er, tror jeg ikke er høyere enn 400-500 km/t.

320 km/t er terminalfart de siste 2-4 kilometerne i stup. Er vel litt pluss minus, men jeg tror ikke man kan komme opp i 500 km/t.

Lenke til kommentar
Man kan falle fortere enn lydens hastighet, om man hopper fra høyt nok oppe. Grunnen er at når man kommer flere titalls kilometer opp, er luften så tynn at den gjør mye mindre motstand. Dette sammen med et dykk, kan føre til at du faller fortere enn lydens hastighet, og er blitt gjort av minst en person.

Hva terminalhastigheten, selv i stup er i de nederste 2-4 kilometerne i atmosfæren er, tror jeg ikke er høyere enn 400-500 km/t.

320 km/t er terminalfart de siste 2-4 kilometerne i stup. Er vel litt pluss minus, men jeg tror ikke man kan komme opp i 500 km/t.

Ingen bryr seg om hva dere tror, det er en veldig enkel utregning så sett i gang å regn! Jeg gjorde et raskt overslag og fikk i underkant av 500km/t så det er nok fult mulig...

Lenke til kommentar
Så sinnsykt enkel er den ikke da man må ta med luftmotstanden som ikke er en enkel faktor i dette regnestykket. Men man kan jo selvsagt gjøre overslag...

Jeg har god kjennskap til regning på aerodynamikk. (Reynolds tall, hydraulisk diameter, formfaktorer, etc). Men har ikke de nødvendige parameterne for å kunne regne nøyaktig på det. Derfor benytter jeg magefølelsen.

Lenke til kommentar
Er sporten basse kjent utenfor (Sør-)Trøndelag?

Såvidt jeg har skjønt er det et aktivt miljø i Rogaland et sted. Ellers i landet vet nok noen enkeltpersoner hva spillet går ut på, men hovedområdet for basse er Trøndelag.

http://no.wikipedia.org/wiki/Basse

En annen sport som stort sett bare spilles i Trøndelag er skotthyll.

http://no.wikipedia.org/wiki/Skotthyll

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Når man leser råd om kosthold ved styrketrening osv. så står det at man bør ha i seg 1-2 liter melk daglig for å få proteiner osv osv... Men det er kalsium i melk. Det jeg har hørt er at hvis man får for mye kalsium, så får man skjørt skjelett og skjørere tenner. Er 1-2 for mye med hensyn til kalsiumet? Er man på den rette siden da, eller blir det bare for mye? Og ca. hvor mye daglig kan man drikke før det får negativ virkning?

Lenke til kommentar
Så sinnsykt enkel er den ikke da man må ta med luftmotstanden som ikke er en enkel faktor i dette regnestykket. Men man kan jo selvsagt gjøre overslag...

Jeg har god kjennskap til regning på aerodynamikk. (Reynolds tall, hydraulisk diameter, formfaktorer, etc). Men har ikke de nødvendige parameterne for å kunne regne nøyaktig på det. Derfor benytter jeg magefølelsen.

Det var akkurat det som var poenget. Det er ikke vanskelig å beregne som DrinkAlot sier, men blir jo veldig vanskelig bare på stående fot siden man mangler mange faktorer.

Lenke til kommentar
Når man leser råd om kosthold ved styrketrening osv. så står det at man bør ha i seg 1-2 liter melk daglig for å få proteiner osv osv... Men det er kalsium i melk. Det jeg har hørt er at hvis man får for mye kalsium, så får man skjørt skjelett og skjørere tenner. Er 1-2 for mye med hensyn til kalsiumet? Er man på den rette siden da, eller blir det bare for mye? Og ca. hvor mye daglig kan man drikke før det får negativ virkning?

Du kan bruke sitronsyre eddiksyre ( litt usikker ) til å skille proteinet fra melken. Proteinet vil da skille seg ut og havne på bunnen som et gult bunnfall.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Nei, kjør på.

Spedbarn (og alle andre unger hos alle andre pattedyr) drikker bare melk, fra de er helt små gjerne til de blir over et år.

Selv drikker jeg en liter helmelk hver dag og har gjort det snart et år. Kun positive virkninger :)

Lenke til kommentar

Det er ved for lite kalsium at man får de problemene, ikke ved for mye.

Men, når man begynner å pimpe nedpå flere liter melk om dagen kan det være like fornuftig å ta proteinisolat istedet, siden det ikke er spesielt gunstig med enorme mengder melk om det kun er proteinene i melken man er ute etter. Bla. er det ugunstig med for store mengder laktose.

Lenke til kommentar

Sporten Basse ble demonstrert for hele landet i NRK-programmet Norsk Attraksjon.

Jeg har et spørsmål:

Jeg mener å ha sett på Discovery at hvis man åpner fallskjermen for tidlig, vil den revne.

Tror ikke det gjelder vanlige fallskjermhopp, kun han som hoppet fra Stratosfæren, og kanskje romfartøy som lander med fallskjerm.

Hvorfor? Der oppe er det desto større hastighet, men også mindre lufttrykk. Burde det ikke gå opp-i-opp?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...