Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kroppen vil aldri nå en så høy hastighet at den eksploderer tror jeg, men resultatet etter et slikt fall vil nok se lite pent ut uansett. Kroppen kan hvertfall aldri oppnå en høyere hastighet enn rundt 300 km/t i fritt fall i luft pga. luftmotstanden. Derfor har faktisk et par mennesker overlevd fall fra 10.000 meter (mye også på grunn av å ha tuffet en busk, et tre osv. før bakken da).

Mer om terminalfart her.

Endret av KongKake
Lenke til kommentar
Kroppen vil aldri nå en så høy hastighet at den eksploderer tror jeg, men resultatet etter et slikt fall vil nok se lite pent ut uansett. Kroppen kan hvertfall aldri oppnå en høyere hastighet enn rundt 300 km/t i fritt fall i luft pga. luftmotstanden. Derfor har faktisk et par mennesker overlevd fall fra 10.000 meter (mye også på grunn av å ha tuffet en busk, et tre osv. før bakken da).

Mer om terminalfart her.

De som har overlevd så lange fall har vært inne i deler av flyet som styrtet eller hatt store tøystykker, inviklede fallskjermer, ol. hengenes rundt seg og dette har sørget for at de ikke kommer i nærheten av terminalhastighet (terminalhastigheten er også forskjellig avhengig av hvordan du faller).

De fleste av disse overlevelsene kommer vel fra bombeflymannskap under WW2 og når flyet har gått i oppløsning, el. har de som har overlevd altså vært inne i en del som på utrolig heldig vis har bremset hastigheten enten i hele eller slutten av fallet til en hastighet som kan overleves.

Ingen kan overleve fall i terminalhastighet selv om man treffer en busk eller vannet. (vannet er som betong i disse hastigheter og busker knekker som fyrstikker uten å bremse fallet noe særlig)

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Nytt spørsmål:

Fiolett lys med bølgelengde på 400 nm er jo... vel, fiolett.

Hvordan ville elektromagnetisk stråling som f.eks. radobølger med bølgelengde på 5999 m se ut om vårt øye kunne oppfatte frekvensen til et slikt lys?

Endret av Beges
Lenke til kommentar
F*ck me!

Forfall på regninger, regnes det fra kl.00.00 på aktuelle dato? Har en som forfaller 21.01

Etter min erfaring gjør det ingenting om en regning blir betalt en dag eller to for sent. Som regel går det bra, siden de fleste som sender ut regning, regner med litt tid til bankoverføringer etc. for de som betaler på siste forfallsdato. Jeg betalte for eksempel en mobilregning tidligere i dag, som forfalt i går. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
F*ck me!

Forfall på regninger, regnes det fra kl.00.00 på aktuelle dato? Har en som forfaller 21.01

Etter min erfaring gjør det ingenting om en regning blir betalt en dag eller to for sent. Som regel går det bra, siden de fleste som sender ut regning, regner med litt tid til bankoverføringer etc. for de som betaler på siste forfallsdato. Jeg betalte for eksempel en mobilregning tidligere i dag, som forfalt i går. :)

Da er det håp, puh.

Lenke til kommentar
Kan kropper faktisk "eksplodere" når de treffer bakken etter et langt fall, eller vil en kropp aldri nå så høy hastighet?

Ja, kroppen kan "eksplodere" ved et slikt fall. En kjenning av meg var i en fallskjermtropp i militæret. En av de andre fikk ikke løst ut fallskjermen og falt rett i asfalten på flyplassen. De som stod på bakken hørte et forferdelig redselhyl avsluttet med et ekkelt dumt smell. Kjenningen min påstod at det eneste som holdt fasongen på det som var inni etterpå var kjeledressen han brukte. Alle beina i kroppen var brukket, innvollene og musklene var delvis most inn i hverandre og det hele lignet mest på innpakket kjøttdeig.

Lenke til kommentar
Ingen kan overleve fall i terminalhastighet selv om man treffer en busk eller vannet. (vannet er som betong i disse hastigheter og busker knekker som fyrstikker uten å bremse fallet noe særlig)

Jo, faktisk. I dyp snø, eller også i tilfeller med busker, men det er ekstremt sjeldent, og må treffe en stor og tett, men ikke for tett og for kraftige grener osv., for å overleve. Så å si at ingen overlever terminalhastighet, blir nok feil. De færreste gjør det, men det finnes dokumenterte tilfeller hvor man har overlevd fra fall langt over 600 meter (som er det som trengs for å ca. nå terminalhastighet), uten ting som store tøybiter, biter fla fly som bremser etc.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan falle fortere enn lydens hastighet, om man hopper fra høyt nok oppe. Grunnen er at når man kommer flere titalls kilometer opp, er luften så tynn at den gjør mye mindre motstand. Dette sammen med et dykk, kan føre til at du faller fortere enn lydens hastighet, og er blitt gjort av minst en person.

Hva terminalhastigheten, selv i stup er i de nederste 2-4 kilometerne i atmosfæren er, tror jeg ikke er høyere enn 400-500 km/t.

Endret av Zeke
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Man kan falle fortere enn lydens hastighet, om man hopper fra høyt nok oppe. Grunnen er at når man kommer flere titalls kilometer opp, er luften så tynn at den gjør mye mindre motstand. Dette sammen med et dykk, kan føre til at du faller fortere enn lydens hastighet, og er blitt gjort av minst en person.

Hva terminalhastigheten, selv i stup er i de nederste 2-4 kilometerne i atmosfæren er, tror jeg ikke er høyere enn 400-500 km/t.

Slik som joe kittinger. Men om du åpner fallskjermen så høyt oppe, blir den revet opp eller er luftmotstanden så liten at den bare bremser?

Lenke til kommentar
[...] Når man ser video fra en bank eller lignende, så virker det som at hendelsen var i forrige århundre.[...]

3 grunner, som egentlig alle ender opp med hvor mye man er villig til å betale.

1) det kan godt hende overvåkningskameraet er fra forrige århundre, er jo tross alt bare 10 år siden.

2) gode kameraer er betydelig dyrere enn dårlige kameraer, og det går betydelig mer lagringskapasitet (som for ikke så lenge siden kostet masse penger) på å ta vare på noen hundre timer i full HD-kvalitet enn det koster å ta vare på kjipe svart/hvitt-bilder i lav oppløsning.

3) Taes bildene i dårlig lys kan det hende man "må" ha lav oppløsning for å i det hele tatt få ett bilde som ikke drukner i støy. Særlig på billige kameraer med små og kjipe linser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...