Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Okei, tankeeksperiment:

1. Du har en glassflaske. Denne fyller du med vann og kaster i en sjø. Hva skjer? Den synker.

2. Du har en glassflaske. Denne fyller du med luft og kaster i en sjø. Den flyter.

3. Du tømmer glassflasken så det blir et teoretisk perfekt vakum og kaster den på sjøen. Hva skjer?

Jeg tenker som følger at det blir som å kaste en glassklump uten hulrom, altså den synker. Er jeg på riktig spor? :)

Om G (tyngdepunktet) = B (oppdriftspunktet) eller lavere vil gjenstanden flyte. Er G større enn B vil gjenstanden synke. Derfor vil både glassflaska med vakuum og den med luft flyte. Vekten av glass+luft/vakuum er lavere enn samme mengde vann, mens vekten av glass+vann er større enn vekten av samme mengde vann. Arkimedes' lov.

http://no.wikipedia.org/wiki/Oppdrift

Lenke til kommentar

Hm, glemte å tenke på volum. Jeg tenkte mer i de baner at grunnen til at noe "flyter" oppå noe annet er fordi det tyngre stoffet legger seg under og presser det andre oppover. Tanken var da at siden det ikke er noe å presse oppover vil det dermed bare være glasset som gjelder (som igjen er tyngre enn vann). Gjenta eksperimentet med en teoretisk "boble" av vakuum. Hva skjer? :)

Lenke til kommentar
Hm, glemte å tenke på volum. Jeg tenkte mer i de baner at grunnen til at noe "flyter" oppå noe annet er fordi det tyngre stoffet legger seg under og presser det andre oppover. Tanken var da at siden det ikke er noe å presse oppover vil det dermed bare være glasset som gjelder (som igjen er tyngre enn vann). Gjenta eksperimentet med en teoretisk "boble" av vakuum. Hva skjer? :)

Du kan godt se på det utifra oppdrift om du synes det er enklere. Det vil jo vakum-tilfellet presse oppover på flaska, akkurat som vanlig, forskjellen er at kreftene nedover fra gravitasjonen er svakere, fordi flaska med innhold har mindre masse. En boble med vakum uten beholder vil i det store og det hele oppøre seg som en boble med luft i den forstand at vannet over "faller ned" i tomrommet. Om du mener en bobel som beholder sin form, og har et "skall" så vil den oppføre seg som gassflaska. Bare med mere oppdrift.

AtW

Lenke til kommentar
KongKake:

Les dette setningsleddet en gang til, men bytt ut ingenting med "ingenting" i betydningen "vakuum".

fordi ingenting har mindre masse enn vann og luft?

Tror det var slik setningen var ment.

Stemmer det, fikset det nå :)

Aha! Bare jeg som leste feil da. :)

Lenke til kommentar
Og hva er i så fall fartsgrensa utenom det tidsrommet?

Det fartsgrensa er før skiltet, antar jeg.

Jeg mener at du kan ignorere skiltet når klokken ikke er mellom 7 og 17.

Det er vel 30 km/t i tettbygde områder og 60 km/t ellers, hvis ingen annen fartgrense er oppgitt, men det er din egen oppgave å tilpasse deg kjøreforholdene.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar
Det er vel 30 km/t i tettbygde områder og 60 km/t ellers, hvis ingen annen fartgrense er oppgitt, men det er din egen oppgave å tilpasse deg kjøreforholdene.

Feil, det er 50 km/t i tettbebygde områder og 80 ellers.

Tipper 50. Men som nevnt over her. Da gjelder forrige fartsgrenseskilt. Dette skiltet har kun gyldighet mellom 7 og 17. Type pga det er skole der.

Fartsgrenseskilt gjelder i kjøreretningen din, så hvis ikke du har svingt inn på noen ny vei før du så skiltet så gjelder fortsatt den forrige. Ellers så er det 50 km/t som gjelder da vi er i tettbebygd strøk (tipper jeg).

Lenke til kommentar
I en bakke i Tromsø er det et 30-soneskilt. Under det står det "7-17". Betyr det at 30 kun gjelder mellom kl. 7 og 17? Og hva er i så fall fartsgrensa utenom det tidsrommet?

Langnesbakken? Der er det i hvert fall 30 mellom 7 og 17 og 50 ellers.

Merk at typen tekst forteller hvilke ukedager 30-sonen gjelder:

806 Tid

post-3851-1264019673.png

Underskiltet angir at hovedskiltet bare gjelder i det eller de tidsrom som er angitt med klokkeslett. Sorte tall gjelder hverdag unntatt lørdag, sorte tall i parentes gjelder lørdag, røde tall gjelder søndag, helligdag og offentlig høytidsdag.

I Langnesbakken gjelder 30-sonen mandag til fredag, med unntak av helligdager og offentlige høytidsdager. F.eks var det 50-sone der på 1. juledag 2009 selv om det var en fredag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...