Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

co2: Det varierer sikkert fra band til band, men jeg vil tro i veldig stor grad er bandet eieren av logoen da det er en del av merkevaren(eller noe i den duren).

 

Angående afroamerikanere: Det er et litt absurd utrykk egentlig, alle amerikanske negre har ikke opphav fra Afrika, men de aller fleste kaller seg selv(og blir kalt) afroamerikanere. Selvfølgelig har dette mye med slaveri historien til Amerika å gjøre, men jeg tror at svært mange amerikanske negre har sitt opphav fra feks Karibien, Sør-Amerika, Sentral-Amerika osv.

 

Om mange vet hvilket land de har opphav fra? Varierer veldig fra familie til familie og fra person til person.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Angående afroamerikanere: Det er et litt absurd utrykk egentlig, alle amerikanske negre har ikke opphav fra Afrika, men de aller fleste kaller seg selv(og blir kalt) afroamerikanere. Selvfølgelig har dette mye med slaveri historien til Amerika å gjøre, men jeg tror at svært mange amerikanske negre har sitt opphav fra feks Karibien, Sør-Amerika, Sentral-Amerika osv.

De aller aller fleste svarte i karibien og Sør-Amerika kommer selvsagt fra Afrika de også. Grunnen til at det er mange med afrikansk avstamning i karibien er sukkerplantasjene de ble bragt som slaver til. Folkene som opprinnelig holdt til i sør- og mellomamerika var relativt mørke, men ikke som afrikanerne. Det var folk som Arawak, Taino og Carib, som alle vel ligner mer på de opprinnelige indianerne i nord- og mellomamerika.

 

Så jeg synes ikke uttrykket afroamerikaner er så absurd. Det som muligens er absurd, er at mange amerikanere glemmer innholdet i uttrykket, jeg hørte en historie hvor en svart engelskmann ble introdusert som "the first black Englishman to...<et eller annet>" og en ung, amerikansk kvinne protesterte: "'Black' is derogatory, the correct term is 'Afroamerican'!".

Lenke til kommentar

Einstein sa det.

Er vel så enkelt på at når du er opptatt med noe interessant så dømmer du tid annerledes en om du kjeder deg.

 

 

Different people may judge identical lengths of time quite differently. Time can fly, a long period of time can seem to go by very quickly. Likewise, time can seem to drag, as in when one performs a boring task.

 

The judged speed of time depends on a number of factors. If a person has a very long list of tasks to accomplish on a certain day, the day may feel like it has not enough hours to do everything. Likewise, even a short wait at a bus stop while running late can feel endless. A day filled with fun activities can feel very long due to the number of activities that fill it. A long trip can go by quickly if the traveller' s mind is occupied.

 

Time appears to go fast when sleeping, or, to put it differently, time seems not to have passed while asleep. Time also appears to pass more quickly as one gets older. For example, a day for a child seems to last longer than a day for an adult. One convincing reason for this is simple. With increasing age, each segment of time is an increasingly smaller percentage of the person' s total experience

 

Lenke til kommentar
Det som muligens er absurd, er at mange amerikanere glemmer innholdet i uttrykket, jeg hørte en historie hvor en svart engelskmann ble introdusert som "the first black Englishman to...<et eller annet>" og en ung, amerikansk kvinne protesterte: "'Black' is derogatory, the correct term is 'Afroamerican'!".

 

Ja, hun skulle vel helst ha sagt "Afroenglishman"... :)

Lenke til kommentar
Det som muligens er absurd, er at mange amerikanere glemmer innholdet i uttrykket, jeg hørte en historie hvor en svart engelskmann ble introdusert som "the first black Englishman to...<et eller annet>" og en ung, amerikansk kvinne protesterte: "'Black' is derogatory, the correct term is 'Afroamerican'!".

 

Ja, hun skulle vel helst ha sagt "Afroenglishman"... :)

 

Såfremt han har noenlunde nære forfedre i afrika da... Dagens bruk av ordet er meningsløst, det er et ord som handler om hvor man kommer fra, som liksom skal erstatte et ord om hvordan man ser ut...

 

AtW

Lenke til kommentar

Det politisk korrekte er vel å ikke omtale hudfargen i det hele tatt.

 

Selv når politiet gir signalement av en mistenkt på rømmen, bør de passe seg vel for å bruke n-ordet.

N-ordet ble visstnok brukt i Ali Farah-saken, og det ble tolket dithen at politiet opptrådte rasistisk.

 

Øvrige omstendigheter skal jeg ikke uttale meg om, og dette er kun tatt fra hukommelsen.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Så hva er egentlig de rette ordene man skal bruke når man omtaler hudfarge og opphav?.

 

Personlig ser jeg ingen problemer med å bruke svart eller neger om hudfarge, men det er jo ikke alle som tar det like godt. Opphavsmessig så pleier jeg å holde meg til det landet folk kommer fra, eventuelt å kombinere to om foreldrene er fra forskjellige land. (feks en norsk-amerikansk neger om en fyr med norsk mor, amerikansk far og som er svart i huden)

 

AtW

Lenke til kommentar

Alle prosesser har tap. Hvis du spiser deg selv (og ikke noe annet, f.eks. brød) vil du omdanne din egen kropp til avføring. urin, svette osv. Jeg går ut fra at du ikke spiser dette igjen.

 

Når du spiser ditt eget kroppsfett, vil du selvsagt legge på deg. Men ikke nok til å veie opp for det fettet du har skåret/suget ut av kroppen.

Altså minker kroppsvekten.

 

Før eller siden eter du et organ du ikke kan leve uten, og da dør du før man har rukket å spise resten.

 

Dessuten kan du umulig spise din egen kjeve.

Lenke til kommentar

Okei, tankeeksperiment:

1. Du har en glassflaske. Denne fyller du med vann og kaster i en sjø. Hva skjer? Den synker.

2. Du har en glassflaske. Denne fyller du med luft og kaster i en sjø. Den flyter.

3. Du tømmer glassflasken så det blir et teoretisk perfekt vakum og kaster den på sjøen. Hva skjer?

 

Jeg tenker som følger at det blir som å kaste en glassklump uten hulrom, altså den synker. Er jeg på riktig spor? :)

Lenke til kommentar

Arkimedes oppdaget at et objekt som fortrenger mer vann enn sin egenvekt vil flyte,

mens et objekt som veier mer enn vannet det fortrenger vil synke.

 

Flaska blir lettere om du suger ut luften, og den vil derfor flyte enda litt høyere i vannet, enn om det var luft i den.

 

Det er ikke lufta i flaska som gjør at flaska flyter, men fraværet av noe som veier mer enn vannet flaska flyter i.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Okei, tankeeksperiment:

1. Du har en glassflaske. Denne fyller du med vann og kaster i en sjø. Hva skjer? Den synker.

2. Du har en glassflaske. Denne fyller du med luft og kaster i en sjø. Den flyter.

3. Du tømmer glassflasken så det blir et teoretisk perfekt vakum og kaster den på sjøen. Hva skjer?

 

Jeg tenker som følger at det blir som å kaste en glassklump uten hulrom, altså den synker. Er jeg på riktig spor? :)

 

Du er på feil spor, det som avgjør om den flyter er enkelt sagt om beholderen veier mer eller mindre enn samme voulm av vann. Et vakuum har ingen masse, så den vil flyte marginalt bedre enn den luftfylte varianten.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...