Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Navlelo, rense forgassere osv... Kan tenke meg mange andre bruksområder enn øret.

 

At alle TROR de skal brukes i øret, er selvsagt god butikk for produsentene, som selvsagt ikke opplyser om farene.

 

Man risikerer bl.a. å dytte voksen lengre inn, så man blir døv.

Voks skal fjernes med øreskylling, og utstyret får du på apotek.

 

 

Det skal også presiseres at jeg ikke er ansvarlig for medisinske råd. Ikke saksøk meg om du dreper deg selv med øreskylling.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Rent hypotetisk: Hvor mye bedre grafikk ville man fått i dataspill hvis spillene ble laget i svart-hvitt?

Hva mener du med "bedre"? Jeg antar at svært mange vil se på svart-hvitt som dårligere grafikk enn farger. Akkurat som mange foretrekker fargefoto fremfor sort-hvitt foto.

 

Men selvsagt, begge deler har sin sjarm og sitt bruksområde.

Lenke til kommentar
Navlelo, rense forgassere osv... Kan tenke meg mange andre bruksområder enn øret.

 

At alle TROR de skal brukes i øret, er selvsagt god butikk for produsentene, som selvsagt ikke opplyser om farene.

 

Man risikerer bl.a. å dytte voksen lengre inn, så man blir døv.

Voks skal fjernes med øreskylling, og utstyret får du på apotek.

 

 

Det skal også presiseres at jeg ikke er ansvarlig for medisinske råd. Ikke saksøk meg om du dreper deg selv med øreskylling.

 

 

 

Det finnes faktisk ørelys som fjerner ørevoks ved å bruke flamme http://images.google.no/images?hl=no&s...mp;aq=f&oq=

Lenke til kommentar
Rent hypotetisk: Hvor mye bedre grafikk ville man fått i dataspill hvis spillene ble laget i svart-hvitt?

Hva mener du med "bedre"? Jeg antar at svært mange vil se på svart-hvitt som dårligere grafikk enn farger. Akkurat som mange foretrekker fargefoto fremfor sort-hvitt foto.

 

Men selvsagt, begge deler har sin sjarm og sitt bruksområde.

Med bedre mente jeg mer realistisk grafikk. Er vanskelig å forklare, noen skjønner det nok.

Lenke til kommentar
Vel, det blir jo betydelig færre farger å regne på.

 

Det er vel hovedsaklig et poeng som tilhører fortiden dog, i de dagene da minne var nokså begrenset?

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_display_standard

 

CGA standarden er vel det beste eksempelet: Her kunne en for eksempel bruke 4 bit per pixel (8 farger) for 160x200 display, eller 1 bit per pixel (svart hvitt) for 640x200.

 

Er vel ute på tynn is nå, men er ikke dagens skjermkort optimalisert for bruk av 24 bit farger uansett? Slik at det å bruke færre bit per pixel ikke medfører raskere beregning, bare mindre krav til minnet?

Lenke til kommentar
Rent hypotetisk: Hvor mye bedre grafikk ville man fått i dataspill hvis spillene ble laget i svart-hvitt?

Hva slags grafikk snakker vi om da? Oppløsning? Effekter? Personlig tror jeg ikke det har så mye å si. Men jeg vet ikke så mye om teorien bak grafikk osv. Om man ser på Madworld til Wii så er jo ikke grafikken der noe bedre enn f.eks. Super Mario Galaxy. Det kan jo være andre grunner til dette, men hvis fargepaletten har noe å si tror jeg ikke forskjellen mellom de to spillene ville vært så minimal.

Lenke til kommentar

Har diskutert dette en del ang. trening, og Wikipedia sier:

Caffeine tolerance develops very quickly, especially among heavy coffee and energy drink consumers. Complete tolerance to sleep disruption effects of caffeine develops after consuming 400 mg of caffeine 3 times a day for 7 days. Complete tolerance to subjective effects of caffeine was observed to develop after consuming 300 mg 3 times per day for 18 days, and possibly even earlier.[79] In another experiment, complete tolerance of caffeine was observed when the subject consumed 750–1200 mg per day while incomplete tolerance to caffeine has been observed in those that consume more average doses of caffeine.[80]
Lenke til kommentar

400 mg koffein tre ganger daglig i en uke er veldig mye. I én kopp svart kaffe er det ca. 115 mg koffein og i en espresso er det ca. 80 mg (jeg vet ikke hvor mye tallene varierer). Dette betyr altså tolv kopper kaffe hver dag i en hel uke.

 

Hvis jeg har forstått det rett, så utvikler man toleranse for koffein ved at en får flere adenosinreseptorer i hjernen som koffein fester seg til. Når man slutter å drikke vil reseptornivået falle tilbake til det normale etter en stund (jeg mener å ha lest 5 dager til en uke). Da er man generelt gretten og får hodepine, som er uheldig.

 

Er det noen som vet om tre kopper i uken er under denne reseptorvekst-grensen? Vil det være bedre å drikke alle koppene på en gang, eller spre dem utover uken?

 

Hva betyr "komplett toleranse"? Betyr det at du ikke får noen som helst effekt av koffeinen? Hvorfor drikke kaffe da? :blush:

Lenke til kommentar
Hva betyr "komplett toleranse"? Betyr det at du ikke får noen som helst effekt av koffeinen? Hvorfor drikke kaffe da? :blush:

Fordi folk blir avhengige av kaffe for å føle seg "pigge". Altså trenger man plutselig kaffe for å komme seg opp på det nivået man tidligere var på.

 

Av samme grunn som folk røyker antar jeg, bare ikke like ekstremt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...