Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hva slags dateringsmetoder brukes når C14 er helt brutt ned? Tenker på datering av fossiler og lignende.

 

For en del sider ble det fastslått at man i middelalderen og i eldre sivilisasjoner som Hellas og Roma var klar over at jorden var rund. Hvordan var situasjonen her i nord rundt f.eks vikingtiden? Alle har vel sett fremstillingen av jorden som en skive med havet og ormen rundt, er denne feil? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilke deler på nye biler limes sammen? Har aldri hørt om det. Sånn det hvertfall ble gjordt for 10 år sia er at plateskjøtene punktsveises bortover og kittes igjen i selve skjøten for at det ikke skal trekke vann. Sånne punktsveiser er raskt å gjøre for roboter og sitter som faen, ikke mulig å rive ut. Mens bærende konstruksjoner selvfølgelig helsveises.

Jeg vet at Lotus Elises karosseri er limt sammen istedenfor sveiset. Akkurat hvordan de får til det vet jeg ikke.

Nei, det Elisens bærende ramme, som er sammensatt av ekstruderte aluminiumsprofiler, som er limt i skjøtene.

vsir_1082564820_elise_frame.jpg

 

For at ikke limskjøtene løsner mens limet herder, så sikres skjøtene med nagler i tillegg:

hybrid-lotusElise2.jpg

 

Elise-rammene ble opprinnelig produsert på Hydro Aluminums rammeproduksjonsanlegg i Danmark, men det har senere blitt opprettet en egen alurammefabrikk i England.

 

Elisens plastkarosseri er skrudd utenpå denne aluminimsramma. Nøyaktig samme aluminumsramme ble også brukt i Opel Speedster, og brukes også i elbilen Tesla Roadster.

 

Også Renault Sport Spider hadde limt aluramme fra Hydro Aluminium kledd med plastkarosseri.

 

Nortons moderne motorsykler har også en limt aluminumsramme. Hele fronten på Rolls Royce Phantom er også produsert på samme måte. Bakenden på Rollsen er imidlertid en tradisjonell stålkonstruksjon.

 

Audi har også noen biler med bærende aluminiumskonstruksjon, men de består av sveisede pressede plater, altså tilsvarende den teknikken som brukes i biler med selvbærende stålkarosseri.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri opplevd å måtte logge inn flere ganger. Jeg bruker Internet Explorer på min PC og skole-PC-en og jeg bruker Safari på iPoden og på en PC jeg har logget på fra i et annet hus. Jeg har logget på fra skolen, hjemme og noen andre steder, men jeg har aldri behøvd å logge på mer enn én gang.

Lenke til kommentar
Hvilke deler på nye biler limes sammen? Har aldri hørt om det. Sånn det hvertfall ble gjordt for 10 år sia er at plateskjøtene punktsveises bortover og kittes igjen i selve skjøten for at det ikke skal trekke vann. Sånne punktsveiser er raskt å gjøre for roboter og sitter som faen, ikke mulig å rive ut. Mens bærende konstruksjoner selvfølgelig helsveises.

Jeg vet at Lotus Elises karosseri er limt sammen istedenfor sveiset. Akkurat hvordan de får til det vet jeg ikke.

Nei, det Elisens bærende ramme, som er sammensatt av ekstruderte aluminiumsprofiler, som er limt i skjøtene.

 

For at ikke limskjøtene løsner mens limet herder, så sikres skjøtene med nagler i tillegg:

 

Elise-rammene ble opprinnelig produsert på Hydro Aluminums rammeproduksjonsanlegg i Danmark, men det har senere blitt opprettet en egen alurammefabrikk i England.

 

Elisens plastkarosseri er skrudd utenpå denne aluminimsramma. Nøyaktig samme aluminumsramme ble også brukt i Opel Speedster, og brukes også i elbilen Tesla Roadster.

 

Også Renault Sport Spider hadde limt aluramme fra Hydro Aluminium kledd med plastkarosseri.

 

Nortons moderne motorsykler har også en limt aluminumsramme. Hele fronten på Rolls Royce Phantom er også produsert på samme måte. Bakenden på Rollsen er imidlertid en tradisjonell stålkonstruksjon.

 

Audi har også noen biler med bærende aluminiumskonstruksjon, men de består av sveisede pressede plater, altså tilsvarende den teknikken som brukes i biler med selvbærende stålkarosseri.

Ja, jeg mente ramma. :blush: Bor i Skottland, så norsken har fått seg en smell.

Lenke til kommentar
Hvorfor inneholder AD/HD-medisin stoffer som ville gjort de fleste andre mer ukonsentrert og hyperaktiv?

Hva slags stoffer er det? Amfetaminer og liknende stoffer som gis til folk med adhd virker akkurat helt likt på folk uten adhd. Man blir mer konsentrert og i de små medisinske dosene som man gir til folk med adhd så blir man ikke "hyperaktiv". Det er en myte at det virker forskjellig, hovedsaklig for å skremme bort folk fra missbruk ol.

Lenke til kommentar
Superpi er veldig tregt. Pifast har jeg opplevd som raskt, og det har jeg brukt til å regne ut pi til 1 millard desimaler. Men hverken MS Word, Notepad eller Wordpad klarte å åpne filen pga. størelsen (ca. 1 GB).

 

Det tok et par timer.

Da er spørsmålet, hva skiller det to metodene som gjør at den ene er relativt rask, og den andre relativt treg?

Og isåfall, hva er den optimale metoden for å beregne Pi?

Endret av chokke
Lenke til kommentar
Superpi er veldig tregt. Pifast har jeg opplevd som raskt, og det har jeg brukt til å regne ut pi til 1 millard desimaler. Men hverken MS Word, Notepad eller Wordpad klarte å åpne filen pga. størelsen (ca. 1 GB).

 

Det tok et par timer.

Da er spørsmålet, hva skiller det to metodene som gjør at den ene er relativt rask, og den andre relativt treg?

Og isåfall, hva er den optimale metoden for å beregne Pi?

Det som skiller dem er jo nettopp at den ene er treg og den andre er rask... Den ene bruker færre klokkesykluser for å regne et siffer av pi og den andre flere... Enten kan det være fordi den ene er implementert dårlig i forhold til maskinvaren, men mest sannsynlig konvergerer den ene raskere. F.eks. konvergerer Strømers formel 30% raskere enn Machins formel for pi uten at jeg vet hvilken som er brukt i de respektive programmene.

 

 

edit. Superpi bruker Gauss–Legendre algoritmen, mens pifast er basert på Chudnovsky formelen

Endret av SirDrinkAlot
Lenke til kommentar
Hva slags dateringsmetoder brukes når C14 er helt brutt ned? Tenker på datering av fossiler og lignende.

 

For en del sider ble det fastslått at man i middelalderen og i eldre sivilisasjoner som Hellas og Roma var klar over at jorden var rund. Hvordan var situasjonen her i nord rundt f.eks vikingtiden? Alle har vel sett fremstillingen av jorden som en skive med havet og ormen rundt, er denne feil? :)

 

Det finnes dateringsmetoder som baserer seg på andre radioaktive isotoper enn karbon 14. Disse har lengre halveringstid, og kan brukes til å datere funn som er så gamle at karbon 14-konsentrasjonen er ubrukelig liten. Jeg huske ikke hvilke isotoper det er i farten. På fosiler bruker man å se på hvor de ligger i berggrunnens lagdeling. Forskjellige lag har forskjellig alder, og finner man et fosil i et lag man vet er 4,5 millioner år gammelt, vet man at fosilet er like gammelt. Man ser også etter fosiler man vet levde bare under en bestemt tidsperiode rundt fosilet. Finnes fosilet sammen med fosiler av arter man vet levde for 3 milioner år siden, vet man at fosilet er 3 milioner år gammelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...