Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor nøyaktig kan man fastslå dødstidspunktet med karbondatering?

Hvis du tenker på personer som har dødd i nåtid er det slik jeg husker det veldig unøyaktig å bruke karbondatering. Hvor langt forråtningsprossessen har kommet mm. er mer nøyaktig.

 

Den kan brukes på ting som er inntil 58000-62000 gamle. Etter det er alt 14c nedbrutt.

Karbondatering ved bruk av akselerator har en grense på ca. 100,000 år.

 

Hvordan?

Det man gjør er å måle konsentrasjonen av C14 i emaljen på tennene da den kun legges en gang. Så sjekkes det opp mot hva konsentrasjonen har vært i atmosfæren, finner et treff og legger til ca. 12 år. Da har man en persons alder.

Kun på forsøksstadie for øyeblikket.

 

Lengde på diverse ben i kroppen, tenner, kjønnsorgan, forkalkning i forskjellige ledd, hender, hodeskalle mm. kan brukes til å fastslå en persons alder. Ca. feilmarging er 1-2 år.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Hvor sterk er egentlig epoxy-lim? Jeg vet det varierer sterkt med hva man limer på osv., men jeg hadde en på jobben som mente det holdt opp mot 200 kg/cm^2. Dette synes jeg hørest mye ut, men når jeg sjekker på nettet, finner jeg kilder på 10000 psi for de sterkeste. Dette synes jeg høres ekstremt mye ut, siden det er det samme om fra 2000-7000 tonn per kvadratmeter, med tanke på at den sterkeste konstruksjonslimen vi selger (SuperFix) ikke holder mer enn 5 tonn per kvadratmeter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvor sterk er egentlig epoxy-lim? Jeg vet det varierer sterkt med hva man limer på osv., men jeg hadde en på jobben som mente det holdt opp mot 200 kg/cm^2. Dette synes jeg hørest mye ut, men når jeg sjekker på nettet, finner jeg kilder på 10000 psi for de sterkeste. Dette synes jeg høres ekstremt mye ut, siden det er det samme om fra 2000-7000 tonn per kvadratmeter, med tanke på at den sterkeste konstruksjonslimen vi selger (SuperFix) ikke holder mer enn 5 tonn per kvadratmeter.

 

På Clas Ohlson får du kjøpt et lim som heter JB Weld, det er utrolig sterkt og har en løftekapasitet på ca. 180kg/cm^2 tror jeg. Jeg har brukt det til diverse, og det er utrolig sterkt!

Lenke til kommentar
Det finnes mange forskjellige typer epoxy lim.

Tenk på at f.eks nye biler limes sammen, og disse lim-skjøtene er ofte sterkere en selve metallet de bruker.

Brukes lim riktig kan det holde enorme krefter :)

Hvilke deler på nye biler limes sammen? Har aldri hørt om det. Sånn det hvertfall ble gjordt for 10 år sia er at plateskjøtene punktsveises bortover og kittes igjen i selve skjøten for at det ikke skal trekke vann. Sånne punktsveiser er raskt å gjøre for roboter og sitter som faen, ikke mulig å rive ut. Mens bærende konstruksjoner selvfølgelig helsveises.

 

Bærende konstruksjoner limes nok neppe sammen på nye biler, men mulig at framskjermer og andre løse karrosserideler limes på i tillegg til å skrues.

 

Men for å komme tilbake til topicen igjen, det finnes mye bra lim bare det brukes riktig! Typisk brukerfeil er å slurve med rengjøringen, rengjøre med feil midler (såpe istedet for tynner/rødsprit osv...), for dårlig press, for glatte flater eller for tidlig belastning før limet er ferdig herdet ("skal bare kjenne om det sitter nå" osv...). Det er det som gjør at lim ofte kan sitte dårlig. 200 kg/cm^2 er slett ikke umulig, men det er kun hvis det er gjordt 100% etter boka.

Lenke til kommentar

Lim har blitt brukt i bilindustrien i mange år.

Og det er mange deler som kun limes fast.

 

In fact, adhesives usually form a bond stronger than the materials they're bonding together. Adhesives could be the key to building lighter, more efficient cars, and when new materials such as carbon composites are used, adhesives might be the only way to bond them as carbon fiber panels cannot be welded together.

 

Les og lær.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

om USA hadde drept alle folkene i land hvor islam er en veldig stor religion, eller fjernet alle muslimer. hadde det fått konsekvenser? hva ville det hatt å si på arbeidskraft, hva ville det hatt å si på co2 og oksygennivået på jorden? drit i om det er mulig, lurer bare på hva som hadde skjedd.

Lenke til kommentar
om USA hadde drept alle folkene i land hvor islam er en veldig stor religion, eller fjernet alle muslimer. hadde det fått konsekvenser?

 

Ja, USA ville blitt ekskludert fra verdenssamfunnet og fått enorme politiske og økonomiske sanksjoner. Sannsynligvis ville USA som nasjon opphøre å eksistere.

Endret av Monkybone
Lenke til kommentar
om USA hadde drept alle folkene i land hvor islam er en veldig stor religion, eller fjernet alle muslimer. hadde det fått konsekvenser? hva ville det hatt å si på arbeidskraft, hva ville det hatt å si på co2 og oksygennivået på jorden? drit i om det er mulig, lurer bare på hva som hadde skjedd.

 

Det ville blitt mange ledige jobber, og forurensningen ville blitt mindre hyppig kan jeg tenke meg, fordi det blir færre forbrukere i verden. Det gjelder vel uansett hvilken stor folkegruppe man skulle bestemme seg for å utrydde.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Det var faktisk ørn *he he* ;)

 

(fra filmen Chinese Hercules : "Tigerslag , apeslag & ørneslag".......ikke helt logisk da en ørn ikke kan slå.......men den kan sikkert bite jævlig hardt lol)

 

Epoxylim.......minner meg om Politiskolen lol

Lenke til kommentar
Hvilke deler på nye biler limes sammen? Har aldri hørt om det. Sånn det hvertfall ble gjordt for 10 år sia er at plateskjøtene punktsveises bortover og kittes igjen i selve skjøten for at det ikke skal trekke vann. Sånne punktsveiser er raskt å gjøre for roboter og sitter som faen, ikke mulig å rive ut. Mens bærende konstruksjoner selvfølgelig helsveises.

Jeg vet at Lotus Elises karosseri er limt sammen istedenfor sveiset. Akkurat hvordan de får til det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...