Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Finnes det styringssystemer eller GPS-lignende systemer som baserer seg på aksellerometere? For meg virker dette som en nokså god ide, altså å måle aksellereasjonen i alle retninger, og integrere seg tilbake til hvor man har beveget seg fra og hvor fort etc.

 

De beste GPS'er har gjort dette en stund ja. Det brukes f.eks i tilfeller der GPS'en mister satelitten, f.eks en tunnel, og måler da opp ned, att og fram osv. for å vite nøyaktig hvor den er til den finner satelitten igjen. Da vil man ikke oppleve at GPS'en kommer ut en annen plass enn tunnelåpningen :)

 

De enklere vil bare bruke den farten man hadde inn i tunnelen og stort sett følge veien. Da blir den veldig unøyaktig om man endrer fart inni tunnelen, eller det er flere avkjøringer i forbindelse med tunnelen.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Når vi er inne på stråling og sånt, så at det gikk an å dra til Chernobyl og bo på et hotel å få en omvisning rundt kraftverket (selvfølgelig på god avstand) og "gravplassen" der alt av utstyret lastebilene og helikopterene de brukte står, bare lurer på, er det trygt å bli utsatt for stråling, kan man bli skadet av minimal stråling ?

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Jeg vet at det er stråling over alt. Det jeg fant ut om den turen var at det ble gjort når det var snø på bakken for da ble mesteparten av atom partiklene gjemt under snøen sånn at strålingsnivået på noen steder var på et normalt nivå.

 

 

 

 

Edit: skriveleif

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar
Finnes det styringssystemer eller GPS-lignende systemer som baserer seg på aksellerometere? For meg virker dette som en nokså god ide, altså å måle aksellereasjonen i alle retninger, og integrere seg tilbake til hvor man har beveget seg fra og hvor fort etc.

Hvordan kan dette virke dersom man beveger seg med konstant fart?

Lenke til kommentar
Finnes det styringssystemer eller GPS-lignende systemer som baserer seg på aksellerometere? For meg virker dette som en nokså god ide, altså å måle aksellereasjonen i alle retninger, og integrere seg tilbake til hvor man har beveget seg fra og hvor fort etc.

 

Såvidt jeg vet så benyttes (evt ble benyttet) akselerasjonsmålinger til navigasjon blant annet av ubåter.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvis man ser inn i et termisk sikte. Med svart/hvit, hvor svart er kaldt og hvitt er varmt. Når man da ser på snøen, vil den være lys eller mørk da?

 

Jeg vil tro man ser at snøen er mørk, siden snø er, som vi vet, kaldt. Men noen påstår at man ser mørkt, fordi snøen reflekterer varme strålingene fra sola.

 

Så hva mener dere?

Lenke til kommentar

I følgte et sitat jeg fant på nettet;

". The reason snow appears "hot" is because it is actually reflecting the sun's light/radiation off the snow causing a false heat signature. With the thermal optics it would be like looking at a reflection of the sun in a mirror, the mirror would appear "hot" even though its actually not."

så vil jeg tro at snøen vil være hvit(varm) i ditt eksempel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...