Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det riktig å gi atomvåpen noe del av æren for å ha avsluttet ww2?(Ricky Gervais sa det i et standup show en gang)

 

For stillehavskrigen, så ville jeg hevde at det stemmer.

Japan hadde sagt nei til fred i Juli. I August slippes atombombene, og Sovjet erklærer krig og invaderer Manchuria.

I September overgir Japan seg.

Lenke til kommentar

Beklager, jeg tolket nok det 'kjente' universet som 'det universet vi er en del av' i motsetning til multivershypoteser. Jeg kom nok ikke på at dette var et annet ord for 'det observérbare universet'. Sorry, det var en glipp fra min side.

 

Da inflasjonsfasen (Det store smellet) startet universet for ca 13,7 milliarder år siden fantes kun energi.

Dette er pga. under inflasjonsfasen (som ikke er det samme som Big Bang, inflasjonsfasen startet svært kort tid etter Big Bang, og det er navnet på da universet utvidet seg rasket, mange potenser raskere enn lysets hastighet)

Såvidt jeg har forstått så er inflasjonsfasen og Det store smellet (Big Bang på utenlandsk) ett og samme fenomen. Da teorien om at universet hadde startet med en inflasjon, så var det motstanderne av teorien som satte betegnelsen Det store smellet på det. Men universets start var slett ingen eksplosjon slik kallenavnet Det store smellet antyder, men altså en inflasjon. Hvis starten hadde vært en eksplosjon (et smell), så burde materien i universet vært fordelt på et digert kuleskall på vei bort fra sentrum. Men alle observasjoner av materiefordelingen i universet viser at fordelingen er så godt som helt jevn i alle retninger, noe som betyr at starten må ha vært av typen inflasjon.

Big Bang, også kalt det store smellet, er populærnavnet på en type modeller innen kosmologien som beskriver universets utvikling fra en tett, varm fase fram til i dag. Selve navnet "Big Bang" ble introdusert som en lett nedsettende betegnelse av den engelske astrofysikeren Fred Hoyle i et radioforedrag på 1950-tallet.
kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Det_store_smellet
Lenke til kommentar

Hvis man ser inn i et termisk sikte. Med svart/hvit, hvor svart er kaldt og hvitt er varmt. Når man da ser på snøen, vil den være lys eller mørk da?

 

Jeg vil tro man ser at snøen er mørk, siden snø er, som vi vet, kaldt. Men noen påstår at man ser mørkt, fordi snøen reflekterer varme strålingene fra sola.

 

Så hva mener dere?

Lenke til kommentar
Hvis man ser inn i et termisk sikte. Med svart/hvit, hvor svart er kaldt og hvitt er varmt. Når man da ser på snøen, vil den være lys eller mørk da?

 

Jeg vil tro man ser at snøen er mørk, siden snø er, som vi vet, kaldt. Men noen påstår at man ser mørkt, fordi snøen reflekterer varme strålingene fra sola.

 

Så hva mener dere?

Det lille jeg har sett i termiske sikter tyder på at snøen ser kald ut uansett.

Lenke til kommentar

Jeg kan tenke meg at de mener så kort, tidsmessig, at batteriet ikke rekker å bli ladet opp igjen. Da vil det etterhvert tappes. Og jo kaldere det er, jo generelt dårligere blir batterikapasiteten.

 

Det er heller ikke bra for gamle batterier. Kondens kan skapes etter mange oppvarminger og nedkjølinger og etterhvert kan knallgassen inni bli antent på grunn av kondensen ved høy belastning. Det opplevde jeg forrige vinter og det er ikke særlig hyggelig med et syrebad i 5 minusgrader.

 

Motoren generelt har heller ikke så godt av kaldstarter og kjøring før den er varm, men det vet vel de fleste.

 

(Jeg har ingen kilder, men det er det jeg kom frem til. :p )

Lenke til kommentar
Har atomvåpen noen reell mulighet til å utrydde menneskeheten?

 

AtW

En total atomkrig tror jeg har det. Sivilisasjonen ville knekt sammen, og mange milliarder kunne dødd totalt innen for eksempel 5 år pga. direkte og indirekte årsaker. Nå har jo faktisk verden flere tusen atomstridshoder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan jo spørre seg, hva skjer med oss hvis kloakksystemene ikke virker lengre?

Hva skjer hvis hele mobilnettet ramler vekk? Betalingsterminaler slutter å virke?

Internett? Forbindelser? Kanskje tunneller raser sammen så folk ikke kommer seg dit de vanligvis skal?

Ting vi tar helt for gitt, som plutselig forsvinner over natten.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Diverse forståsegpåere advarer mot 'korte bilturer' nå i kulda men hvor kort er det? Måler de antall kilometer eller minutter?
Eventuelt kan du måle det i grader på motoren. En kort tur for meg innebærer at motoren ikke rekker å nå optimal arbeidstemperatur (70-90⁰C).

Det gjør ikke min bil på relativt lange turer hvis det ikke er litt skikkelig belastning og eg kjører varmeluftanlegget på full pupp. 20 min. tur...

 

Diesel gitt. Men er jo litt kaldt også nå.

Lenke til kommentar
Såvidt jeg har forstått så er inflasjonsfasen og Det store smellet (Big Bang på utenlandsk) ett og samme fenomen.

Dette mener jeg er feil. Big Bang er navnet på teorien som beskriver hvordan universet har utviklet seg. Inflasjonsfasen (Inflationary epoch) er en del av denne, og den tar for seg et svært kort øyeblikk etter da Big Bang startet, da universet utvidet seg enormt fort. Det kommer vel an på hvor detaljert man ser på Big Bang. Det har jo hele tiden foregått en inflasjon, som du sier, men likevel har denne epoken fått dette navnet.

In physical cosmology the inflationary epoch was the period in the evolution of the early universe when, according to inflation theory, the universe underwent an extremely rapid exponential expansion. This rapid expansion increased the linear dimensions of the early universe by a factor of at least 1026 (and possibly a much larger factor), and so increased its volume by a factor of at least 1078. The expansion is thought to have been triggered by the phase transition that marked the end of the preceding grand unification epoch at approximately 10-36 seconds after the Big Bang.
Endret av Zeke
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det gjør ikke min bil på relativt lange turer hvis det ikke er litt skikkelig belastning og eg kjører varmeluftanlegget på full pupp. 20 min. tur...

 

Diesel gitt. Men er jo litt kaldt også nå.

 

 

Nå som det var så kaldt la jeg en papp bit foran radiatoren som dekket ca. 3/4 av den. Da kom det mye fortere varme, og siden det var så kaldt hadde ikke motoren noen problemer med kjøling når den var blitt varm.

Endret av W202
Lenke til kommentar
Har atomvåpen noen reell mulighet til å utrydde menneskeheten?

 

AtW

En total atomkrig tror jeg har det. Sivilisasjonen ville knekt sammen, og mange milliarder kunne dødd totalt innen for eksempel 5 år pga. direkte og indirekte årsaker. Nå har jo faktisk verden flere tusen atomstridshoder.

 

Siviliasjasjonen hadde kanskje knekt sammen, men jeg tviler sterkt på at alle hadde dødd, jorda er enorm, vi har ikke noe stridshoder til å drepe alt på hele arealet (på langt nær), selv om 90% dør vil vi antakelig overleve, eller 99% eller 99.9% for den saks skyld. Selv 99.99% dødlighet vil antakelig være overlevbart vil jeg tro.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...