Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da jeg gikk 3-mila under førstegangstjeneste skulle vi ha 12kg på ryggen. AG3+sekk veier ca 5kg, de resterende 7kg fikset vi med sandposer men det går sikkert an å ha noe mer nyttig i stedet(kanskje ikke mat du har tenkt å spise hvis det er fare for kontrollveiing underveis)
Vår løsning med 5 kg Recon-pack, 4 kg AG og 3 kg tjafs høres ut som en mer behagelig løsning. Henger langt bedre på ryggen når man småjogger bortover.
Lenke til kommentar

Så noen tidligere poster om temperaturer så jeg tenkte jeg skulle følge trenden :tease:

 

kuldegrader er grader under 0, mens varmegrader er grader over.. Men 4 - 5 varmegrader (som i eksempel kjøleskapet), er det aldeles ikke varmt! Skulle ikke egentlig 0 graden vært der det er skille mellom kaldt og varmt? og hvor er egentlig det? Eller er 0 bare satt der fordi frysepunktet er der?

Og hva betyr egentlig spot on? :whistle:

 

Kanskje litt dumme spørsmål men kunnskap gir makt vettu ;)

Lenke til kommentar
Etanol for eksempel? 87 Celsius tror jeg

Kan man bruke det til en fordel? For eksempel lage en dampmaskin med etanol. Så trenger du ikke så mye energi for å varme opp.

 

Ja, væsker med lavt kokepunkt brukes i bl.a. varmepumper. Om de kan brukes i dampmaskiner var et veldig interessant spørsmål. Det er mulig det ikke gjøres fordi de kanskje ikke utvider seg like mye som vann når de går over til gassform, men det er jeg ikke helt sikker på.

Lenke til kommentar
Hvis jeg skulle bygge en U-båt eller bunkers med sunt inneklima, hva slags utstyr trenger jeg da?

Billigst mulig, til hobbybruk.

 

Jeg snakker altså om et forseglet rom hvor mennesker puster.

 

Planter kan kanskje benyttes, men hva slags, og hvor mange?

Kan planter motta lys kontinuerlig, eller trenger de å slappe av om nettene?

Har planter en døgnrytme, eller er de klare når jeg er?

Vel, slik jeg har forstått det så slipper planter ut CO2 om natta, og O2 om dagen. Hvordan den vet hva som er hva, vet jeg ikke.

 

Planter slipper hele tiden ut CO2, både på dagen og om natta. Men om dagen driver de fotosyntese, fordi de har tilgang til lys. De slipper da ut mer O2 enn CO2, så netto-utslippet om dagen blir O2. Om natten driver de ikke fotosyntese, dermed blir nettoutslippet om natten CO2.

Lenke til kommentar
Så noen tidligere poster om temperaturer så jeg tenkte jeg skulle følge trenden :tease:

 

kuldegrader er grader under 0, mens varmegrader er grader over.. Men 4 - 5 varmegrader (som i eksempel kjøleskapet), er det aldeles ikke varmt! Skulle ikke egentlig 0 graden vært der det er skille mellom kaldt og varmt? og hvor er egentlig det? Eller er 0 bare satt der fordi frysepunktet er der?

Og hva betyr egentlig spot on? :whistle:

 

Kanskje litt dumme spørsmål men kunnskap gir makt vettu ;)

 

Kulde finnes ikke hevdet en jeg gikk i klasse med i fjor, og om du ser på Kelvin-skalaen som brukes i vitenskaplige kretser har han rett. Den har kun positive "grader", altså varmegrader.

 

Btw, 0 grader på celciusskalaen er frysepunktet til vann, mens 100 grader på samme skala er kokepunktet til vann. Celsiusskalaen er altså satt med vårt viktigste stoff som utgangspunkt.

 

Hvordan fungerer det at noe kan koke i minusgrader? Burde det ikke være stabilt?

Hva mener du? At vann koker når det holder under 0 grader celsius, eller tenker du på andre stoffer? I såfall er det jo fordi de forskjellige grunnstoffene reagerer forskjellig på varme og har aggregattilstander deretter.

Endret av KongKake
Lenke til kommentar
Så noen tidligere poster om temperaturer så jeg tenkte jeg skulle følge trenden :tease:

 

kuldegrader er grader under 0, mens varmegrader er grader over.. Men 4 - 5 varmegrader (som i eksempel kjøleskapet), er det aldeles ikke varmt! Skulle ikke egentlig 0 graden vært der det er skille mellom kaldt og varmt? og hvor er egentlig det? Eller er 0 bare satt der fordi frysepunktet er der?

Og hva betyr egentlig spot on? :whistle:

 

Kanskje litt dumme spørsmål men kunnskap gir makt vettu ;)

Hva som er kaldt og hva som er varmt er jo subjektivt. Hvis jeg går i dusjen rett etter kjæresten min uten å justere temperature så blir jeg kokt levende, mens hun synes vannet jeg bruker er kaldt.

Om Celsius.

Lenke til kommentar
Etanol for eksempel? 87 Celsius tror jeg

Fordamper mener du vell...

Nei, fordampning kan skje uten å være i nærheten av kokepunktet. f.eks klesvasken på tørkestativet.

 

Ren etanol koker ved 78,4 °C.

 

96% etanol +4% vann koker faktisk ved ennå litt lavere temperatur: ca 78,2 °C.

 

Ellers så finnes det en drøss med væsker som koker ved lavere temperatur enn vann. F.eks alle stoffer som er gass ved romtemperatur. Nitrogen, Hydrogen, Oksygen, Helium, Neon osv.

Lenke til kommentar
kuldegrader er grader under 0, mens varmegrader er grader over.. Men 4 - 5 varmegrader (som i eksempel kjøleskapet), er det aldeles ikke varmt! Skulle ikke egentlig 0 graden vært der det er skille mellom kaldt og varmt? og hvor er egentlig det? Eller er 0 bare satt der fordi frysepunktet er der?

 

Celsiusskalaen var opprinnelig satt som 100*C ved frysepunktet til vann og 0*C ved kokepunktet, men denne skalaen ble snudd av von Linné. Det går ikke ann å sette noen bestemt grense mellom varmt og kaldt, for det kommer ann på personen og hvordan han opplever det. Men du kan lage en ny temperaturskala hvis du mener at det er på sin plass.

Lenke til kommentar

Her påstår dei at

 

I mikrobølgeovnen tar opptiningen bare noen ganske få minutter, fordi hele matvaren tiner på én gang og ikke gradvis fra overflaten og innover mot midten.

 

Dette er vel heilt feil? Eg trudde at mikrobølgjene varma opp dei ytterste 1-2cm, og så blir resten varma opp av varmeoverføringa..?

Endret av svelemoe
Lenke til kommentar
Her påstår dei at

 

I mikrobølgeovnen tar opptiningen bare noen ganske få minutter, fordi hele matvaren tiner på én gang og ikke gradvis fra overflaten og innover mot midten.

 

Dette er vel heilt feil? Eg trudde at mikrobølgjene varma opp dei ytterste 1-2cm, og så blir resten varma opp av varmeoverføringa..?

 

Den påstanden er nok helt feil ja. Det som er utheva er rett, men jeg vet ikke hvor dypt mikrobølgene penetrerer.

Endret av storken
Lenke til kommentar
Her påstår dei at

 

I mikrobølgeovnen tar opptiningen bare noen ganske få minutter, fordi hele matvaren tiner på én gang og ikke gradvis fra overflaten og innover mot midten.

 

Dette er vel heilt feil? Eg trudde at mikrobølgjene varma opp dei ytterste 1-2cm, og så blir resten varma opp av varmeoverføringa..?

mikrobølger funker vel også kun på vann, ikke is.

så om steika er fryst, så er det lite vann i den, og dermed lite for microbølgene å jobbe med.

aner ikke hvor dypt de funker, men så lenge det ikke er vann blir det varmet opp via varmeoverføring, også når det gjelder is.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...