Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0
Hvor dypt kan en typisk metalldetektor måle?

 

 

jeg har ikke peiling, men kommer ikke det ann på hva den måler gjennom? om det er luftig bomull eller tett tre.

Lenke til kommentar
Hvor dypt kan en typisk metalldetektor måle?

 

dette kommer helt ann på type metall og, som nevnt tidligere, stoff det måles gjennom. en metalldetektor fanger opp magnetfeltet til metaller og det er det som gir utslag på detektoren. om du har avmagnetisert metallet vil det ikke registreres ved en normal metalldetektor. om dette kan gi utslag på en detektor på feks flyplass vet jeg ikke da jeg ikke kan nok om teknologien de bruker i disse maskinene.

Lenke til kommentar
Hvor dypt kan en typisk metalldetektor måle?

 

dette kommer helt ann på type metall og, som nevnt tidligere, stoff det måles gjennom. en metalldetektor fanger opp magnetfeltet til metaller og det er det som gir utslag på detektoren. om du har avmagnetisert metallet vil det ikke registreres ved en normal metalldetektor. om dette kan gi utslag på en detektor på feks flyplass vet jeg ikke da jeg ikke kan nok om teknologien de bruker i disse maskinene.

Hvorfor ikke? Metalldetektoren merker vel metall ved at dens eget felt blir forstyrret. Slik jeg har forstått det, kan også dette skje med metaller som ikke fungerer som permanentmagneter, for eksempel aluminium. Eller tar jeg feil her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvor dypt kan en typisk metalldetektor måle?

Dybden er ingen begrensning. Med andre ord kan man i teorien måle f.eks en kilometer dypt, hvis bare andre forhold ligger til rette. Det er mengden magnetisk resonans (eddy currents) fra elektrisk ledende materialer som setter begrensningene og det er en egenskap som avhenger av materialet man måler på, materiale som ligger i mellom osv.

 

Men for å komme litt ned på jorda igjen: Vanlige kommersielle metalldetektorer i prisklassen 2-10 tusenlapper kan i praksis måle noen få meter ned i bakken hvis det er store jernobjekter f.eks en skipskanon og lav elektrisk ledningsevne i bakken. F.eks tørr sand. Du kan med andre ord sikkert finne en tanks mer enn 5 meter under bakken i Sahara, men bare 1-2 meter under bakken på en saltvannstrand. Mindre objekter krever mindre dybde. En gullklokke kan du sikkert finne 20-30 cm under bakken, mens en 50-øring må kanskje være mindre enn 10 cm dypt for å kunne finnes. Et løst knappenålshode er det ikke sikkert man finner i det hele tatt selv med null avstand til detektoren.

Lenke til kommentar

Hva gjør at en valutakurs går enten opp eller ned? Altså, hvilke konkrete hendelser forårsaker enten en oppgang eller en nedgang i valutakursen? Hvorfor kan jeg kjøpe 100 brød i Sveits for tusen norske kroner i dag, men bare 70 sveitsiske brød for tusen norske kroner om nøyaktig et år?

Endret av 793
Lenke til kommentar
Hvis jeg skulle bygge en U-båt eller bunkers med sunt inneklima, hva slags utstyr trenger jeg da?

Billigst mulig, til hobbybruk.

 

Jeg snakker altså om et forseglet rom hvor mennesker puster.

 

Planter kan kanskje benyttes, men hva slags, og hvor mange?

Kan planter motta lys kontinuerlig, eller trenger de å slappe av om nettene?

Har planter en døgnrytme, eller er de klare når jeg er?

Vel, slik jeg har forstått det så slipper planter ut CO2 om natta, og O2 om dagen. Hvordan den vet hva som er hva, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Hva gjør at en valutakurs går enten opp eller ned? Altså, hvilke konkrete hendelser forårsaker enten en oppgang eller en nedgang i valutakursen? Hvorfor kan jeg kjøpe 100 brød i Sveits for tusen norske kroner i dag, men bare 70 sveitsiske brød for tusen norske kroner om nøyaktig et år?

 

Tilbud og etterspørsel. Kjøper en utenlandsk investor store mengder sveitsiske franc, fordi han mener det lønner seg (f.eks. pga høy innskuddsrente i sveitsiske banker), så stiger etterspørselen etter dem, og da også prisen du må betale for dem i norske kroner.

 

Litt mer på wikipedia.

Lenke til kommentar
Hva gjør at en valutakurs går enten opp eller ned? Altså, hvilke konkrete hendelser forårsaker enten en oppgang eller en nedgang i valutakursen? Hvorfor kan jeg kjøpe 100 brød i Sveits for tusen norske kroner i dag, men bare 70 sveitsiske brød for tusen norske kroner om nøyaktig et år?

Svingninger i etterspørselen etter disse landenes eksportprodukter, samt global etterspørsel etter varene de importerer. Landenes økonomiske politikk (rentenivå etc) spiller ofte en stor rolle for import, eksport og attraktiviteten til valutaen.

Lenke til kommentar
Helt sikkert et spørsmål som har blitt stilt før, men.

 

Du er bakerst i et tog som går i 80 km/t. Du går bortover mot fronten av toget. Vil du da gå fortere enn 80 km/t?

 

det kommer vel ann på hvor vidt du måler hastighet i referanse til bakken som står stille utenfor eller gulvet på toget som selvsagt beveger seg med toget. i referanse til bakken utenfor beveger du deg da i: togets hastighet + hastigheten du går fremover i. i referanse til innsiden av toget beveger du deg i 0 + hastigheten du går i

 

samme prinsipp om du beveger deg bakover i toget. hatighet i referanse til bakken blir da: togets hastighet - hastigheten du går i

Endret av FluFFy-
Lenke til kommentar

veldig enkelt å simulere i grunn. sett at du står på skille mellom to vogner. når du kommer til et punkt på bakken skal du "løpe om kapp med" den vognen du startet ved tuppen av om å komme først til et punkt lenger fremme på bakken. du passerer da det punktet før den vognen du konkurerte med :)

Lenke til kommentar
Ang. metalldetektorspørsmålet, jeg burde nok utdypt litt. Hvor dypt må man grave ned en harddisk i jord for at en metalldetektor ikke finner den?

Hvem har du på nakken nå?

 

var det jeg tenkte også :p

 

men for å svare på spm. det er ingen fasit på akkurat det. for det varier på alt fra kvaliteten til detektoren og ikke minst, som Simen1 nevnte, kommer det veldig ann på den elektriske ledningsevnen til jorda den er gravd ned i.

men tror nok den må et stykke ned for å ikke oppdages

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...