Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bygger på bruktbilens spm jeg :)

Går tallet seks ofte igjen i naturen eller er det bare jeg som surrer?

(gi gjerne eksempler på når tallet 6 går igjen, type snøkrystaller og bi-egg)

Og hvis jeg isåfall ikke surrer og det viser seg at tallet 6 går igjen i naturen, hvorfor?

Lenke til kommentar

Google ;)

Det sies at ingen snøflak er like. Det er ingen som har målt og undersøkt det manuelt, men det er vel statistiske analyser av form som gir grunnlag for å beregne hvor mange molekyler det er i hvert snøflak og sannsynligheten for at man finner to fullstendig like snøflak. Den sannsynligheten er nok veldig lav. Ett passe stort snøflak veier ca 0,01 gram (like mye som 4-5 mygg). I 0,01 gram is/vann/snø er det ca 334 555 555 555 555 555 555 molekyler. (=ca 335 trillioner) Sannsynligheten for at man finner to snøkrystaller med nøyaktig like mange molekyler og nøyaktig samme plassering er nok ganske liten.

Men det er nok ikke ment så bokstavelig. På litt mer folkelig språk menes det bare at snøflakene varierer svært mye i form og størrelse.

Takk til Dot for rettelsen

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Google ;)

Det sies at ingen snøflak er like. Det er ingen som har målt og undersøkt det manuelt, men det er vel statistiske analyser av form som gir grunnlag for å beregne hvor mange molekyler det er i hvert snøflak og sannsynligheten for at man finner to fullstendig like snøflak. Den sannsynligheten er nok veldig lav. Ett passe stort snøflak veier ca 0,01 gram (like mye som 4-5 mygg). I 0,01 gram is/vann/snø er det ca 334 555 555 555 555 555 555 molekyler. (=ca 334 trillioner) Sannsynligheten for at man finner to snøkrystaller med nøyaktig like mange molekyler og nøyaktig samme plassering er nok ganske liten.

Men det er nok ikke ment så bokstavelig. På litt mer folkelig språk menes det bare at snøflakene varierer svært mye i form og størrelse.

9407565[/snapback]

Skal vel strengt tatt runde opp, då det er 5 etterpå. :)

Fekk eg tatt Simen1 på en feil og. :p

On Topic: Kvifor blir vi nervøse? Kvifor har vi den eigenskapen, då det ikkje hjelper oss særlig å prestere bedre? (eks eksamen..)

Lenke til kommentar
Går tallet seks ofte igjen i naturen eller er det bare jeg som surrer? (gi gjerne eksempler på når tallet 6 går igjen, type snøkrystaller og bi-egg) Og hvis jeg isåfall ikke surrer og det viser seg at tallet 6 går igjen i naturen, hvorfor?

9407505[/snapback]

Det går en del igjen ja. Både på grunn av at det er tetteste kule/søylepakning, mest "økonomisk" for biene og krystallstrukturer. Blant annet finnes det vulkanske søyler som er sekskantede.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
causeway.jpg

devils_tower_3.jpg

3716-svartifoss.jpg

basalt3.jpg

Prøv å holde en bunt med spagetti og de om du ikke får et sekskantet mønster der også ;)

Lenke til kommentar
Bygger på bruktbilens spm jeg :)

Går tallet seks ofte igjen i naturen eller er det bare jeg som surrer?

(gi gjerne eksempler på når tallet 6 går igjen, type snøkrystaller og bi-egg)

Og hvis jeg isåfall ikke surrer og det viser seg at tallet 6 går igjen i naturen, hvorfor?

9407505[/snapback]

Bilder!

Bikubesaker

Honey_comb.jpg

Skilpadde sett på undersiden

400px-Carapax.svg.png

Nord på Saturn ble dette bildet tatt

688px-Saturn_hexagonal_north_pole_feature.jpg

Snøflak under et microskop, ekstremt stilig bilde synes jeg

800px-Snowflake_300um_LTSEM%2C_13368.jpg

Naturlig dannet steiner

Giants_causeway_closeup.jpg

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
Går tallet seks ofte igjen i naturen eller er det bare jeg som surrer? (gi gjerne eksempler på når tallet 6 går igjen, type snøkrystaller og bi-egg) Og hvis jeg isåfall ikke surrer og det viser seg at tallet 6 går igjen i naturen, hvorfor?

9407505[/snapback]

Det går en del igjen ja. Både på grunn av at det er tetteste kule/søylepakning, mest "økonomisk" for biene og krystallstrukturer. Blant annet finnes det vulkanske søyler som er sekskantede.

causeway.jpg

devils_tower_3.jpg

3716-svartifoss.jpg

basalt3.jpg

Prøv å holde en bunt med spagetti og de om du ikke får et sekskantet mønster der også ;)

9407631[/snapback]

Det der må vel være menneskelagd? Korleis kan steinane ha blitt så "perfekte" sekskanta? :O

Lenke til kommentar
Det der må vel være menneskelagd? Korleis kan steinane ha blitt så "perfekte" sekskanta? :O

9407670[/snapback]

Oioi! DA skulle de slitt en stund. Det er ikke bare bare å konstruere fjell, øyer, fossefall, svaberg osv. Flere bilder av basalt-kolonner

Det er nok naturlagd ja. Jeg tror de er dannet ved rettet størkning av magmakammere med en bestemt type magma i.

Iskrystaller i elektronmikroskop. NB. Legg merke til skalaen. (Den svarte delen av "linjalen" er 0,00005 millimeter lang)

col392_1.jpg

Lenke til kommentar
Hvorfor har hjertesymbolet den formen den har? (<3)  den likner ikke på organet hjerte i det hele tatt :ermm:

9407717[/snapback]

å si jeg elsker deg med et hjerte ser bare bedre ut med en fin figur med rød farge, enn en ting som ser ut som invollene til noen spydd opp, derfor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...