Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er en kjent sak at universet utvider seg i høy eksponentiell hastighet. Mao. vil galakser langt unna for oss bevege seg i lysets hastighet i forhold til oss. Hvordan oppfattes dette for denne galaksen? Fra deres synspunkt burde det være vi som forflytter oss i lysets hastighet? Vil dette da si at galakser enda lenger unna forflytter seg enda fortere, om ikke dobbelt så fort som lysets hastighet, da økningen er eksponentiell?

 

Lenger unna de er, fortere vil de forflytte seg. Jeg tror selv at de som forflytter seg fort vil oppleve lyset lokalt på samme måte som oss, men hvorfor er det slik? Har det noe med gravitasjon å gjøre?

 

Håper på svar. Tenkt på dette i en god stund.

Si meg, *vil* du legges inn på koko-fabrikken eller? ;)

 

Jo lenger unna en galakse er, jo fortere fjerner den seg. På virkelig store avstander er ikke lenger lyshatigheten noen øvre grense siden det er rommet selv som utvider seg. Det som er så langt unna er utenfor vårt observerbare univers og vi kan aldri se det. For en observatør der ser det selvfølgelig ut som *vi* fjerner oss. Hvis vi kunne 'jukset' og sett det som var på 'motsatt side' av dem igjen ville de hatt en hastighet vekk fra oss på det dobbelte av lyshastigheten.

Lenke til kommentar
Har formen til vinglasset noe å si for smaken, eller er det bare en myte?

Hvis du prøver å drikke vin fra et vanlig glass tror jeg du vil finne at det ikke lukter så sterkt. Det synes jeg hvertfall, og lukt er minst halvparten av smaksopplevelsen, så personlig tror jeg at formen på vinglass hjelper på smaken. Det smaker ikke nødvendigvis bedre, men sterke og klarere.

Lenke til kommentar
Har formen til vinglasset noe å si for smaken, eller er det bare en myte?

Hvis du prøver å drikke vin fra et vanlig glass tror jeg du vil finne at det ikke lukter så sterkt. Det synes jeg hvertfall, og lukt er minst halvparten av smaksopplevelsen, så personlig tror jeg at formen på vinglass hjelper på smaken. Det smaker ikke nødvendigvis bedre, men sterke og klarere.

Stemmer det. Formen kan konsentrere lukten noe som gjør at smaken også kommer tydeligere frem.

 

Dessuten er et vanlig glass litt antiklimaks når du vil ha et godt glass vin til maten :wee:

Lenke til kommentar

Det er snø i Madrid, minusgrader i Marseille og surt i Wien. Mange skoler holdes stengt i store deler av Tyskland og England, på grunn av snømengdene. I Beijing var det åtte minus sist uke. Mange byer fryser i USA. Mesteparten av Europa har et kaldere klima for tiden. Global nedisning, anyone - kunne ikke la vær - krisemaksimert som begrepet global oppvarming har blitt. Men til poenget: Mens det også er svært kaldt i store deler av Norge, slår Tromsø til med plussgrader om dagen, sågar med fem røde i går - byen langt nord for polarsirkelen og med en breddegrad som tilsvarer langt nord på Grønland. Kan noen forklare meg grunnen til det?

 

Takk.

Endret av Ituca
Lenke til kommentar
Det er snø i Madrid, minusgrader i Marseille og surt i Wien. Mange skoler holdes stengt i store deler av Tyskland og England, på grunn av snømengdene. I Beijing var det åtte minus sist uke. Mange byer fryser i USA. Mesteparten av Europa har et kaldere klima for tiden. Global nedisning, anyone - kunne ikke la vær - krisemaksimert som begrepet global oppvarming har blitt. Men til poenget: Mens det også er svært kaldt i store deler av Norge, slår Tromsø til med plussgrader om dagen, sågar med fem røde i går - byen langt nord for polarsirkelen og med en breddegrad som tilsvarer langt nord på Grønland. Kan noen forklare meg grunnen til det?

 

Takk.

Golfstrømmen transporterer varme fra Syd-Amerika langs atlanteren og helt til norskekysten. Derfor er det langt varmere klima langs kysten av Norge (inkludert Nord-Norge) enn på andre steder på tilsvarende breddegrader.

 

Ellers har de vel bare vært heldig med de meterologiske forutsetningene, at de har begynt å få varmere vinder mens de fortsatt får kald luft fra Sibir lenger sør eller noe i denne dur.

Lenke til kommentar
Det er snø i Madrid, minusgrader i Marseille og surt i Wien. Mange skoler holdes stengt i store deler av Tyskland og England, på grunn av snømengdene. I Beijing var det åtte minus sist uke. Mange byer fryser i USA. Mesteparten av Europa har et kaldere klima for tiden. Global nedisning, anyone - kunne ikke la vær - krisemaksimert som begrepet global oppvarming har blitt. Men til poenget: Mens det også er svært kaldt i store deler av Norge, slår Tromsø til med plussgrader om dagen, sågar med fem røde i går - byen langt nord for polarsirkelen og med en breddegrad som tilsvarer langt nord på Grønland. Kan noen forklare meg grunnen til det?

 

Takk.

 

Eksremvær, også ekstem kulde, er en konsekvens av global oppvarming...

Lenke til kommentar
Det er snø i Madrid, minusgrader i Marseille og surt i Wien. Mange skoler holdes stengt i store deler av Tyskland og England, på grunn av snømengdene. I Beijing var det åtte minus sist uke. Mange byer fryser i USA. Mesteparten av Europa har et kaldere klima for tiden. Global nedisning, anyone - kunne ikke la vær - krisemaksimert som begrepet global oppvarming har blitt. Men til poenget: Mens det også er svært kaldt i store deler av Norge, slår Tromsø til med plussgrader om dagen, sågar med fem røde i går - byen langt nord for polarsirkelen og med en breddegrad som tilsvarer langt nord på Grønland. Kan noen forklare meg grunnen til det?

 

Takk.

 

Eksremvær, også ekstem kulde, er en konsekvens av global oppvarming...

Det er en sannhet med modifikasjoner. Rettere sagt: Det er det ingen som vet. Det har vært slike naturlige klimavariasjoner før (og det kommer det fremdeles til å være - uavhengig av global oppvarming). Det har både vært istider og perioder med kaldt vær, på samme måte som det evlosjonært har vært tider med varmt og stabilt vær: Alt sammen naturlige variasjoner i klimaet. Hvis man har perspektiviet i orden og ikke skal bruke tre vintre på rad med noen plussgrader som argument og påskudd for å sette klimaet i sammenheng med CO2-utslipp, er det en svært forenklet konklusjon. Linken mellom klima (spesielt over tid) og grunnstoffene CO2 er det ingen som vet sikkert noe om. Det er teorier, men ingen er etterprøvbare, de forblir nettopp det - teorier.

 

Takk for et godt svar, A-Jay.

Endret av Ituca
Lenke til kommentar
Det er snø i Madrid, minusgrader i Marseille og surt i Wien. Mange skoler holdes stengt i store deler av Tyskland og England, på grunn av snømengdene. I Beijing var det åtte minus sist uke. Mange byer fryser i USA. Mesteparten av Europa har et kaldere klima for tiden. Global nedisning, anyone - kunne ikke la vær - krisemaksimert som begrepet global oppvarming har blitt. Men til poenget: Mens det også er svært kaldt i store deler av Norge, slår Tromsø til med plussgrader om dagen, sågar med fem røde i går - byen langt nord for polarsirkelen og med en breddegrad som tilsvarer langt nord på Grønland. Kan noen forklare meg grunnen til det?

 

Takk.

 

Eksremvær, også ekstem kulde, er en konsekvens av global oppvarming...

Hmm, tjaa...

 

Vel, blir det mer Global Oppvarming nå, så fryser jeg ihjæl ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...