Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

En "running gag" om rikfolk er at de tenner på sigarene sine med pengesedler.

Jeg har sett det både i The Simpsons og i Donald Duck (en episode der B-gjengen klarte å stjele Onkel Skrues formue)

 

Hvorfor i all verden skulle de det?

 

 

Sedler tar ikke fyr av seg selv. >De må tennes av en fyrstikk eller lighter.

Og hvis kaksen har en lighter, hvorfor ta omveien fra lighter til sigar via en seddel?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen kilder?

Har de noen gang gjort dette utenfor tegneserienes verden?

Og i hvilke tilfeller gjør de dette?

 

Et annet spørsmål om penger:

Hvem bestemte at alt under 50 kroner skal være rundt og hardt, mens alt over skal være rektangulært og flatt?

Hvorfor har vi ikke femmerlapper og tusenmynter?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Hvem bestemte at alt under 50 kroner skal være rundt og hardt, mens alt over skal være rektangulært og flatt?

Hvorfor har vi ikke femmerlapper og tusenmynter?

 

Vi hadde da 10-er lapper :)

Tipper det er med tanke på omløpshastighet - opp til nylig, så brukte man fysiske penger til mange småtransaksjoner; og da måtte man nødvendigvis ha noe som tålte håndteringen; altså metall. Formen er det jo mye tradisjon i; men så er det også lettest å gjøre maskin-ting med ting som ruller - så formen er grei.

For større beløp, så bruker man ikke fysiske penger så ofte, så derfor velger man papir for dem. Og firkant er jo en veldig naturlig form for en papirbit da :)

Lenke til kommentar

Det er vel norges bank som bestemmer hvor grensa går mellom sedler og mynt. Du må en del år tilbake for å finne femmerlapper, tusenmynter er jeg usikker på men det blir iblant gitt ut mynter med 'uvanlige' valører. De minste valørene stappes gjerne i lomma så de må være av noe som tåler litt juling(metall), større valører passes bedre på så de kan godt være laget av papir(som jo ikke tåler så mye).

 

 

Sigarelskere har ofte ganske bestemte meninger om hvordan en god sigar skal tennes opp. Fyrstikker (impregnert med parafin) og bensinlightere er fysj og æsj. Gasslighter er akseptabelt men det beste er å bruke fliser av en bestemt tresort jeg ikke husker navnet på i farta. I tilegg til skryte-effekten så er det godt mulig at det hever nytelsen å bruke sedler av en bestemt valør/valuta.

Lenke til kommentar
...men det beste er å bruke fliser av en bestemt tresort jeg ikke husker navnet på i farta. I tilegg til skryte-effekten så er det godt mulig at det hever nytelsen å bruke sedler av en bestemt valør/valuta.

 

LOL

 

Jeg visste at vinkjennere var rare. Men kan virkelig smaken på en hel sigar påvirkes av hva slags fliser man tenner den med?

Hva med lyset fra et forstørrelsesglass, er det bra greier?

 

Uff, slike "kjennere" er en sær rase.

Kjøper gjerne monsterkabler til 1000 kroner meteren til høyttalerne sine, når undersøkelser viser at lampettledning til 29 kroner fra REMA 1000 faktisk er bedre.

Lenke til kommentar

De har jo jo også vurdert å avskaffe 1000-lappen pga ran. Noe med at det blir vanskeligere å få men deg store summer + at det ikke var behov for så store sedler, men for min del elsker jeg 1000 lappen, stor og fin :grin:

 

 

 

 

Edit: skriveleif

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det er det to grunner til at valør over 100kr er lapper:

De brukes ikke så ofte som de mindre metall-mynter og trenger da ikke være så slitesterke.

De er mye vanskeligere å kopiere enn mynter, se f.eks. på alle sikkerhetsting som er på 1000-lappen.

 

Dog, hvorfor 50- og 100-lappen ikke er mynter har jeg enda til gode og forstå mtp. at de brukes ganske ofte.

Lenke til kommentar

Trodde igrunn at 1000 lappen skulle bort pga hvitvasking av penger, forfalskninger og kriminell vinning gjennom salg av diverse snacks....

 

Men et spm: Induksjonskoketopp. Hvor langt ut fra kokesonen går det elektromagnetiske feltet?

 

Skal ikke løfte stekepannen langt opp før platen ikke merker pannen lenger. Men hvor lang foran koketoppen går feltet? Altså ut til siden og fremover. Tenker på om man står i det elektromagnetiske feltet når man står normalt og rører i gryten osv....

Lenke til kommentar
Trodde igrunn at 1000 lappen skulle bort pga hvitvasking av penger, forfalskninger og kriminell vinning gjennom salg av diverse snacks....

 

Men et spm: Induksjonskoketopp. Hvor langt ut fra kokesonen går det elektromagnetiske feltet?

 

Skal ikke løfte stekepannen langt opp før platen ikke merker pannen lenger. Men hvor lang foran koketoppen går feltet? Altså ut til siden og fremover. Tenker på om man står i det elektromagnetiske feltet når man står normalt og rører i gryten osv....

 

Først må du jo definere når du mener det fortsatt er et felt, om du regner feltet som eksisterende med veldig lav feltstyrke, så vil det jo strekke seg langt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Trodde igrunn at 1000 lappen skulle bort pga hvitvasking av penger, forfalskninger og kriminell vinning gjennom salg av diverse snacks....

 

Men et spm: Induksjonskoketopp. Hvor langt ut fra kokesonen går det elektromagnetiske feltet?

 

Skal ikke løfte stekepannen langt opp før platen ikke merker pannen lenger. Men hvor lang foran koketoppen går feltet? Altså ut til siden og fremover. Tenker på om man står i det elektromagnetiske feltet når man står normalt og rører i gryten osv....

Ja, den er MULIG å kopiere, men det er enormt vanskelig. Tid-krevende, trengs meget spesielt utstyr, ekspertise og materiale. Å lage en "perfekt" kopi tror jeg ikke er praktisk mulig.

 

Vet ikke, men tror ikke den er så stor. Varmer jo kun bunnen av kjelen, sidene blir ikke på noen som helst måte varmet opp av feltet.

Kan ikke det forøvrig sjekkes med en magnet ? Har ingen liggende rundt her nå, så får ikke testet desverre.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Trodde igrunn at 1000 lappen skulle bort pga hvitvasking av penger, forfalskninger og kriminell vinning gjennom salg av diverse snacks....

 

Men et spm: Induksjonskoketopp. Hvor langt ut fra kokesonen går det elektromagnetiske feltet?

 

Skal ikke løfte stekepannen langt opp før platen ikke merker pannen lenger. Men hvor lang foran koketoppen går feltet? Altså ut til siden og fremover. Tenker på om man står i det elektromagnetiske feltet når man står normalt og rører i gryten osv....

 

Først må du jo definere når du mener det fortsatt er et felt, om du regner feltet som eksisterende med veldig lav feltstyrke, så vil det jo strekke seg langt.

 

AtW

Så sant så sant. Men det blir vanskelig å definere dette siden det er uenighet om farligheten av elektromagnetisk felt....

 

Har en kone som er gravid, og har derfor blitt litt betenkt på slike ting som induksjonsovn...

Lenke til kommentar
Hva er en pestdoktor? Slike med nebb.

 

Nebbet kom under svartedauen, da masken hjalp med å beskytte doktorer mot smitten (ved å fylle urter og stæsj inne i nebbet).

 

<a href="http://maskwerks.tripod.com/id8.html" target="_blank" rel="nofollow">http://maskwerks.tripod.com/id8.html</a>

 

Om den egentlig renset luften, vet jeg ikke. DER har vi et snedig spørsmål.

 

Det holdt i all fall doktoren på et nebbs avstand fra smitten, så det hjalp nok litt :p

 

Edit; 3 innlegg med samme svar ja, der får jeg igjen for å ta en liten afk i spørsmålsvaringa.

Endret av Sondring
Lenke til kommentar

Som en liten kuriositet, så er doktorene i spillet Assassin's Creed 2 av typen med nebb, og også her nevnes det at det kommer av svartedauden eller liknende, og at nebbet fungerte som en slags gassmaske, slik at de ble beskyttet mot ulumskheter i luften.

 

edit: typo

Endret av Blodappelsin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...