Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvordan måler skarpskytter avstanden fra seg selv til målet de skal skyte, uten hjelp av laser?

 

En kan f.eks bruke kart.

På en AG3 tilsvarer kornet i forsiktet 1.8m på 150m avstand. Jeg regner med at en snikskytter og observatøren hans/hennes har tilsvarende hjelpemiddel i siktene sine. Ellers finnes det flere måter å bedømme avstand på, som jeg ikke husker detaljene til.

 

Spørsmål: Er det normalt at ansiktet klør veldig når man har litt skjeggvekst, og går dette over når skjegget blir lenger? Eller er det bare jeg som har veldig følsom hud?

post-199986-1263117286_thumb.jpg

 

Fant denne på wikipedia, fra en russisk sniper. Til venstre for den vertikale linjen, går det en bue. Under den er det en strek som viser hvor høy en mann på 1.70 m blir på avstanden. I dette tilfellet talet som strår der ganger 100.

 

Laser Rangefinder sender ut en laser, så måler en klokke hvor lang tid det tar før den kommer tilbake. Ganske likt et ekkolodd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan måler skarpskytter avstanden fra seg selv til målet de skal skyte, uten hjelp av laser?

Den vanligste og mest presise metoden er å bruke retikkelet i kikkertsikte eller kikkerten. Militære kikkerter og kikkertsikter er som oftest delt inn i mildot eller streker, her kan du se et mildot-retikkel:

https://www.nightgalaxy.com/v/vspfiles/imag..._diagram_2x.gif

 

Fra senter til senter på en dot er det en MIL. Ved å legge retikkelet over målet man skal beskyte, kan man finne avstanden til målet, gitt at man kjenner størrelsen på målet, med følgende formel:

 

(Målets bredde eller høyde i meter x 1000) / Antall mildots eller streker som dekker målet

 

Eksempel: Du vet at målet ditt er 180 cm høy, dvs 1,8m. Personen i siktet ditt dekker 3 mildots. Formelen gir da:

 

(1,8m x 1000) / 3 = 1800/3 = 600. Avstanden til målet er 600m.

 

Denne metoden kan nyttes ut til 1000m hvis man er god, men utover dette må man nok til med laser, evt kart og GPS.

Lenke til kommentar
Spørsmål: Er det normalt at ansiktet klør veldig når man har litt skjeggvekst, og går dette over når skjegget blir lenger? Eller er det bare jeg som har veldig følsom hud?

Det er normalt.

Sånn er det i hvert fall for meg også.

 

Hvor normalt er det at skjegget vokser merkbart mer på den ene sida av ansiktet enn på den andre?

Lenke til kommentar
om man har planter stående i vinduene der det er mest sol, har det mye å si på luften? både i leilighet og i hus. tenker ikke på noen spesielle planter, bare planter som er vanlige å ha.

Om det ikke er veldig mange planter burde det ikke ha så mye å si på luften. Jeg nøler litt med å ha planter på soverommet da, siden de bruker oksygen om natta. En annen ting er at de kan få for mye sol også. Men det kommer jo an på hva slags planter det er snakk om.

Lenke til kommentar

Aoccdring to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it dseno't mtaetr in waht oerdr the ltteres in a wrod are, the olny iproamtnt tihng is taht the frsit and lsat ltteer be in the rghit pclae. Tihs is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe. If you can raed tihs, psot it to yuor wlal. Olny 55% of plepoe can.

 

Såg denne på facebook. Er det sant at berre 55% kan lese dette? Eg trudde dette var noko alle kunne lese. Det med 55% stemmer ikkje heilt med resten av teksten, sikkert nokon som har funne det på.

Endret av -Maråk-
Lenke til kommentar
Aoccdring to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it dseno't mtaetr in waht oerdr the ltteres in a wrod are, the olny iproamtnt tihng is taht the frsit and lsat ltteer be in the rghit pclae. Tihs is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe. If you can raed tihs, psot it to yuor wlal. Olny 55% of plepoe can.

 

Såg denne på facebook. Er det sant at berre 55% kan lese dette? Eg trudde dette var noko alle kunne lese. Det med 55% stemmer ikkje heilt med resten av teksten, sikkert nokon som har funne det på.

 

Den opprinnelige påstanden er vel at du leser like fort, men personlig er jeg litt skapetsik til det også

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvor stammer uttrykket "sommerfugler i magen" fra? Hvorfor akkurat sommerfugler?

Jeg tror det bare er fordi følelsen som uttrykket beskriver føles som sommerfugler i magen. Eller, det er hvertfall det folk tror. Sommerfuglen har jo en veldig særegen måte å fly på, så det er egentlig forståelig. Også høres det mindre ekkelt ut enn "jeg har flyvemaur/biller/humler/fluer/små flaggermus i magen".

Lenke til kommentar
Legge ny kabel og innstalere ny sikring. Hvor dyrt det er kommer da an på hvor mye arbeid det er. Prisen kan jeg ikke si noe på.

 

Huff å huff. Får prøve hinte frampå for huseieren at dette trengs :hmm:

Om du har flaks i denne situasjonen så er det slike rør inne i veggen som ledningene går i. Da er det bare og betale for noen meter kabel, ei sikring og to timer elektrikerarbeid.

Om du har den eldre typen der kablene ligger inne i veggen blir det mye arbeid.

Men, skøyteledning funker alltid bra. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...