Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

hva er enkel trigonometri? hvordan kan jeg bruke det for å finne ut om jorda er rund?

 

er det mulig at bare halve penisen er stiv og andre halvdelen slapp? regner med at det er den ytterste delen som må være slapp for at det skal funke.

 

 

edit: komprimert co2 blir kald (ikke sant?) når den slippes ut fra for eksempel flaske (ikke brusflaske). er det slik for alle andre gasser? er det noen gasser som oppfører seg veldig spesielt når de slippes fri.

Du kan selvsagt ikke finne ut at jorda er rund med bare enkel trigonometri. Jeg husker ikke fremgangsmåten helt, men hvis du ser på skyggen en stav lager 2 steder på jorda med en gitt avstand på samme tidspunkt så kan du bruke det til å dedusere at jorda er rundt og gi et bra estimat av hvor stor den er. Er ikke 100% sikker på om det var egypterne som gjorde det, men grekerne gjorde dette hvertfall.

 

Alle gasser under trykk oppfører seg slik.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor lenge er det forsvarlig å bruke ei skjorte før man vasker den?

Helt til en person som står ved siden av deg kan lukte den. Personlig ville jeg vasket den litt før det.

er det mulig at bare halve penisen er stiv og andre halvdelen slapp? regner med at det er den ytterste delen som må være slapp for at det skal funke.

Nei. Svamplegeme (som er det som gjør at penis blir stiv, ved at den blir fyllt med blod) er delt inn i tre avlange deler, som ikke deles på tvers.

Hvor lang tid tar det før skjorta lukter når man bruker ei t-skjorte under den, og man ikke er i noen krevende fysisk aktivitet med den?

Jeg ville sagt et par dagers normal bruk uten noe under, så kanskje en 3-4 dager med t-skjorte under.

Endret av oyvjak
Lenke til kommentar

Jeg fant forresten et godt svar på hvorfor det er vanskelig å fokusere på blått lys:

We're physiologically set up to be bad at seeing blue things in high acuity. Our eyes have three types of cones (as opposed to rods) that are used for color vision. The type of cone that maximally receives light at the short end of the spectrum is sometimes called the blue cone. These cones are a very small part of the visual system. Only five percent of the total number of cones are blue cones, and there are NO blue cones in the central two degrees of the foveal pit, where all our high acuity spatial processing takes place.

 

Why is this so? The standard explanation points to chromatic aberration. Different wavelengths of light get bent to different extents when passing through air, so if you try to superimpose all these differently colored images on top of one another, you'll get a blurry image. It might make sense for high spatial acuity to just rely on a small range of wavelengths in order to avoid blurriness. So, there's a possible explanation for why we use only two cones for spatial color vision. (The medium and long wavelength cones respond to light wavelengths that are very similar, so they don't produce much aberration. They are evolutionarily closely related -- one is a slight mutation of the other. The short blue cone is way down the range.)

 

Tatt herfra: http://ask.metafilter.com/76853/Blurry-blue-lights

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0
Hvor lenge er det forsvarlig å bruke ei skjorte før man vasker den?

 

 

vi vet ikke hvilket aktivitetsnivå du har i nevnte skjorte, hvor mye du svetter til vanlig, hvor sterk lukt du har, hvor mye lukt du vil ha for å tiltrekke damer som har motsatte gener eller om du har noe under armene for å motvirke det.

 

post-144975-1263007435_thumb.jpg

 

er det ikke slik at man blir tiltrukket av det motsatte kjønn som har en svettelukt som tilsier at de er motsatte av deg slik at barnet deres vil få forskellige gener? det er jeg jævla sikker på.

 

fant noe selv http://www.tu.no/nyheter/naturvitenskap/article56422.ece

 

 

Simen1 hva gjør du egentlig? jobber du? hvilken utdanning har du?

Endret av Slettet-T9cKWhDpN0
Lenke til kommentar

La oss si at det hadde vært mulig og reise gjennom et ormhull - hadde man blitt revet i filler hvis man ikke hadde vært omgitt av en kapsell/romskip? Finnes det noen teorier på hvordan omgivelsene rundt deg hadde blitt oppfattet i en slik hastighet? Filmen 2001 Space Odyssey fikk meg til å lure, men ettersom at den er såpass gammel og nettopp en film, vet jeg ikke hvor mye det er å hente fra den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

jeg tror ikke at en kapsell/romskip hjelper mye når du er på et sted som sluker lys. jeg har i alle fall fått med meg at man vil bli vridd, dratt, forstrukket, forskyvet hit og dit i et svart hull.

 

faen så nå at du prater om ormehull. er svarte hull og ormehull det samme? har ikke tid til å sjekke på wikipedia for jeg skal sove nå.

Lenke til kommentar
Kilde Wikipedia:

Skjebnens ironi er et uttrykk som brukes når noe uventet skjer og det virker som en spøk, for eksempel når en oppnår en overraskende fordel i en ellers umulig og alvorlig situasjon.

 

Edit: Colb var visst litt før meg

 

syntes det er teit og langteklig (for dem som spør) og spørre her før google :p

Lenke til kommentar
Spørsmål: I mattetimene på skolen ble jeg lært å beregne medisindoser i kroppen ut i fra halveringstid, dose og hyppighet av dosene. Det ble innprentet at alle medisiner ikke reduseres lineært, men eksponentielt.

 

Men når vi regner innhold av alkohol i blodet så regner vi plutselig lineær nedbryting. Hvorfor det? Stemmer det?

 

Har jeg blitt vranglært at medisiner alltid brytes ned eksponentielt?

 

Jeg tror faktisk jeg har lest at alkohol (og sikkert noen andre stoffer) er litt spesiellt i så måte, og nedbrytes omtrent lineært.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvor lenge er det forsvarlig å bruke ei skjorte før man vasker den?

 

 

vi vet ikke hvilket aktivitetsnivå du har i nevnte skjorte, hvor mye du svetter til vanlig, hvor sterk lukt du har, hvor mye lukt du vil ha for å tiltrekke damer som har motsatte gener eller om du har noe under armene for å motvirke det.

 

Jeg er i minimal aktivitet nå som det er så kaldt ute og jeg holder meg helst inne, men jeg må gå fem minutter til og fra skolen hver dag og lufte bikkja i en halvtime. Jeg bruker selvfølgelig deodorant. Finnes det noe generelt svar på hvor lang tid det vil ta før ei skjorte lukter vondt?

Lenke til kommentar

La oss si at det hadde vært mulig og reise gjennom et ormhull - hadde man blitt revet i filler hvis man ikke hadde vært omgitt av en kapsell/romskip? Finnes det noen teorier på hvordan omgivelsene rundt deg hadde blitt oppfattet i en slik hastighet? Filmen 2001 Space Odyssey fikk meg til å lure, men ettersom at den er såpass gammel og nettopp en film, vet jeg ikke hvor mye det er å hente fra den.

jeg tror ikke at en kapsell/romskip hjelper mye når du er på et sted som sluker lys. jeg har i alle fall fått med meg at man vil bli vridd, dratt, forstrukket, forskyvet hit og dit i et svart hull.

 

faen så nå at du prater om ormehull. er svarte hull og ormehull det samme? har ikke tid til å sjekke på wikipedia for jeg skal sove nå.

Sort hull og ormehull er to forskjellige ting. Et sort hull er et punkt med tilnærmet lik uendelig gravitasjonskraft, mens et ormehull, som fortsatt er et teoretisk konsept, er en snarvei mellom to punkter i universet som vanligvis er veldig langt fra hverandre.

Om man finner et ormehull tror jeg ikke det ville vært mulig å reise gjennom uten kapsel eller lignende. Annet enn farten som ville gjort gudene vet hva med deg, vil jeg tro at det hadde vært betydelige mengder radioaktivitet.

 

Jeg har et spørsmål: Skorpioner blir selvlysende under UV lys, så om man knuser skorpioner til det blir et pulver, tilsetter det til en væske og drikker det, får man da urin som lyser i UV lys?

Endret av oyvjak
Lenke til kommentar
Jeg tror eksponentielt er riktig, men at regelen med 0,15 promille (usikker på om dette stemmer) nedgang for hver time er en grei tilnærming.

Den lineære tilnærmingen vil i så fall bli veldig feil hvis man har litt høyere eller litt lavere promille enn akkurat der den gjelder. Lineær tilnærming er neppe særlig bra når det kommer til medisin, så hvorfor skulle det være ok med alkohol?

 

Simen1 hva gjør du egentlig? jobber du? hvilken utdanning har du?

Jobber som teknisk rådgiver/prosjektingeniør. Master of Science Materialteknologi fra NTNU.

Lenke til kommentar
La oss si at det hadde vært mulig og reise gjennom et ormhull - hadde man blitt revet i filler hvis man ikke hadde vært omgitt av en kapsell/romskip? Finnes det noen teorier på hvordan omgivelsene rundt deg hadde blitt oppfattet i en slik hastighet? Filmen 2001 Space Odyssey fikk meg til å lure, men ettersom at den er såpass gammel og nettopp en film, vet jeg ikke hvor mye det er å hente fra den.

Om man finner et ormehull tror jeg ikke det ville vært mulig å reise gjennom uten kapsel eller lignende. Annet enn farten som ville gjort gudene vet hva med deg, vil jeg tro at det hadde vært betydelige mengder radioaktivitet.

Slik jeg har forstått det, så vil en reise gjennom et ormehull være som å reise gjennom en hvilken som helst annen del av universet. I og med man de fleste steder i universet bør ferdes i et romskip eller lignende, så burde man man nok også det gjennom et ormehull. Men hvis ormehullet i begge ender munnet ut i atmosfæren på to beboelige planeter, så kunne man nok gå gjennom uten verken romdrakt eller annen beskyttelse.

 

Mens man ferdes gjennom ormehullet vil ikke farten øke lokalt. Man ville altså ikke overskride lyshastigheten på noen del av ferden gjennom ormehullet, selv ikke om ormehullet forbandt to fjerne steder i universet og selve reisen gjennom bare tok svært kort tid.

 

For å få et begrep om hva som skjer i et ormehull er det vanlig å sammenligne universet med et ark papir. Så bøyer man endene av arket mot hverandre og stikker et hull gjennom begge lagene. Dette er ormehullet. Ormehullet forbinder nå to fjerne steder med et kort hull, som man kan reise gjennom som en snarvei. Ormehull bøyer selve romtiden i følge ormehullhypotesen og danner en snarvei.

 

Dog er det ingenting i denne hypotesen som tyder på at slike ormeull kan brukes til virkelige reiser. Hvis de virkelig eksisterer er de mikroskopiske og varer kun et øyeblikk. For å kunne reise gjennom de må man finne de, låse de fast i tid og deretter utvide de romlig såpass mye at man kunne reise gjennom. Og en slik teknologi er svært usannsynlig.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Finnes det måner som a) ikke roterer gitt at planeten heller ikke roterer? b) roterer, men i samme fart og retning som planeten? Dette vil da innebære at månen er over samme punkt på planeten hele tiden.

Vår egen måne roterer ikke, den viser seg alltid for oss fra samme side. Derfor hadde ingen sett månens bakside før romkappløpet startet.

Nå må vi presisere forskjellen på å rotere og å gå i bane rundt. En måne som ikke går i bane rundt en planet ville krasjet inn i planeten, pga mangel på sentrifugalkraft. Vår egen måne roterer ikke, som Mannen med ljåen sier. Om det finnes planeter og måner som er i stasjonær bane rundt sol/planet kan vi vel egentlig bare lure på, men det ville forundret meg litt om det ikke finnes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...