Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor lenge kan 0.33 l ølflasker ligge i en gjennomsnittelig kald fryser før de knuser?

9405809[/snapback]

Det kommer an på så mangt. Jeg ville ikke latt den ligge der uten oppsyn i mer enn én time. Innfrysing kan gå fortere enn det om du har en fryser med hurtiginnfrysingsfunksjon eller flaska ligger alene med varer som både leder varme godt og har høy varmekapasitet, f.eks isbiter eller syltetøy. Men legger du f.eks en 6-pakning i en pose ned i fryseren så kan du regne med at det tar 2-3 timer før det blir fare for knusing.

 

NB. Dette innlegget kommer helt uten garantier mot frostspreng. ;)

Lenke til kommentar
Hvor lenge kan 0.33 l ølflasker ligge i en gjennomsnittelig kald fryser før de knuser?

9405809[/snapback]

Det kommer an på så mangt. Jeg ville ikke latt den ligge der uten oppsyn i mer enn én time. Innfrysing kan gå fortere enn det om du har en fryser med hurtiginnfrysingsfunksjon eller flaska ligger alene med varer som både leder varme godt og har høy varmekapasitet, f.eks isbiter eller syltetøy. Men legger du f.eks en 6-pakning i en pose ned i fryseren så kan du regne med at det tar 2-3 timer før det blir fare for knusing.

 

NB. Dette innlegget kommer helt uten garantier mot frostspreng. ;)

9406472[/snapback]

Jeg glemte nettopp 2 halvliters bokser i fryseren i en time og tre kvarter og det gikk uten problem

Lenke til kommentar
Hvordan får NASA til 0 G og vakum?

9406961[/snapback]

De suger vel all luften ut av en gnaske trykk-sikker tank. ( eller?)

 

 

Hvorfor danner alltid snøflak en sekskant?

Hvorfor legger alltid bier/veps/?? eggene sine i en sekskant beholder?

9406638[/snapback]

6 er et tall som går igjen mange ganger hvis man studerer naturen osv. Husker ingen eksempler nå, men husker at tallet seks går igjen. Tror det er en del blomster med 6 kronblader osv.

Gleder meg til et bedre svar :)

Fant noe om snøkrystallers form

 

 

edit

Angående pistolskudd, hvis du skal knivstikke eller skyte noen uten at du vil at personen skal dø, er skulderen stedet å treffe. Der er det ingen vitale organer og man overlever uten armen.

Å skyte noen i magen gir en stor sjanse for å treffe magen/tarmene/levern osv. Når magesyren o.l begynner å blande seg med resten av kroppen pga et hull i et organ er personen ganske føkked.

 

Jeg kan tenke meg at grunden til at kne'et høres så vondt å bli skutt i, er pga at kneet er aktivt med når man forflytter seg normalt.

Så den skaden du får da vil føles verst?

Endret av DiscoBoB
Lenke til kommentar
Jeg tenker hvis man leser høyt i klassen, uttaler man teksten som står i parentes med færre dB (lavere lyd) enn teksten som ikke står i parentes :)

9406917[/snapback]

Jeg tolker det som at men leser det som ett lite avsnitt for seg ,at men legger trykket annerledes og snakker litt saktere.

Det er vel sikkert flere tolkninger på dette og. Har også hørt at man bare skal hoppe over det.

Lenke til kommentar
Hvorfor danner alltid snøflak en sekskant?

Is er en krystallstruktur. Molekylene legger seg i regulære mønstre. (Dette er definisjonen på krystall). For is sitt vedkommende så er en heksagonal (sekskantet) krystallstruktur det mest kjemisk stabile ved vanlige trykk. Kilde

 

iceIh.jpg

 

Hvorfor legger alltid bier/veps/?? eggene sine i en sekskant beholder?

9406638[/snapback]

De legger cellene i bikuben inntil hverandre i et mønster som gir omtrentlig runde celler men likevel et regulært mønster. De kunne sikkert valgt firkanter men det krever mer veggmateriale per celle. Femkanter ville ikke dannet regulære mønstre og man ville fått mellomrom av trekanter her og der, noe som krever mer veggmateriale. Sekskanter er altså det mest effektive med tanke på mengde veggmateriale per celle. Hvis du legger klinkekuler ut over et brett så finner du ut at de naturlig legger seg best i sekskantmønstre. Det kalles tettest mulig kulepakning. Det er det mønstret som gir flest kuler per areal. Altså minst mulig tomrom mellom kulene. Det er det samme biene har som mål.

 

Hvordan får NASA til 0 G og vakum?

9406961[/snapback]

De får ikke til absolutt 0 G og absolutt 0 vakuum, men de kan komme ganske nære ved å fly i parabel-bane og å bruke vakuumpumper for å fjerne luft fra en beholder.

 

Parabolic_flight.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...