Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forklaringen jeg har fått er at "blinkingen" skyldes urenheter i lufta mellom deg og lyset. Det har ingen som helst ting med at du på "magisk vis" ser 50Hz-frekvensen strømnettet vårt bruker.

 

Det vil dermed flimre mere jo lengre unna du er pga mere urenheter mellom deg og lyset.

Lenke til kommentar
Hvor kaldt må det være for at kaffe fryser før den treffer bakken. Jeg snakker selvsakt om varm kaffe.

Ca -1 °C. (Kast ut kaffen fra flyet)

 

Ca -40 - -50 °C sa en meteorolog på radioen tidligere i dag. En forutsetning er at kaffen er kokvarm og ikke lunken/kald.

 

I gangen vår så går lyset hele veien, da nettet tåler så lite belastning. Lyspæren som er i taket dør som følge av dette konstant. Ville det hjulpet å skaffe sparepære i stedet? Er ikke disse gass, og vil derfor ikke ta så mye skade?

Sannsynligvis går det ikke på grunn av svakt elnett. Det er nok heller for høy spenning som gjør det. Glødetrådspærer har beregnet levetid ut i fra jevn 220 Volt. Nominell spenning er 230 Volt, mens enkelte områder kan få opp mot 240 Volt på det meste. Det er i hvert fall øvre grense for slingringsmonnet. Hjemme hos meg har jeg slitt med at 233-235 Volt sliter ut pærene raskt. Løsningen her var sparepærer, samt dimming ned til 90~95% lysstyrke.

Lenke til kommentar
Konemor lurte på hvordan de fjerner maisen fra maiskolbene for å få de på hermetikk?

 

Håndplukket eller finnes det en "maisplukkemaskin"? Holder en god knapp på sistnevnte, men har liksom aldri sett en i aksjon :)

De bruker en maskin hvor maiskolbene sendes raskt gjennom et hull som river av maisen om jeg husker riktig. De gikk gjennom prosessen på Discoverys 'Hvordan gjør de det', eller hva nå programmet heter.

Lenke til kommentar
Er det noe en kan gjøre når sikringa går hele tiden? Med en gang noen skrur på en ovn, lampe eller liknende så går strømmen.

 

Gikk 2 ganger for 1 minutt siden. Blir så eitranes møkk lei.

 

Prøve å fordele belastningen over flere kurser. Sikringen går fordi du belaster kursen for mye. Når sikringen går så prøv forskjellige stikkontakter i leiligheten. De det er strøm i kan du f.eks koble ene ovnen i istedet for en av de som ryker hele tiden.

 

Sikringen ryker forøvrig raskere når den nettopp har røket, da bimetallet allerede er oppvarmet. Men du bør ikke fortsette å bare slå på ovnen igjen, da som sagt: Det er en grunn til at sikringen ryker.

Lenke til kommentar
Når man skyter med et våpen (for eksempel en rifle). Vil den som skyter bli dyttet like kraftig bakover, som målet blir dyttet fremover?

 

Newton gjør vel /facepalm når jeg stiller et slikt spørsmål :p

Newtons 3. lov: Kraft = motkraft.

 

Merk at kraft måles i enheten Newton, ikke kg eller km/t eller noe annet man kanskje blir fristet til å bruke i et slikt regnestykke.

 

Siden kraft = masse * akselerasjon og kraft = motkraft så må nødvendigvis massen til kula * akselerasjonen den får være lik massen til geværet (evt + overkroppen til skytteren) * akselerasjonen være lik. Siden massen til geværet (evt +..) er MYE større enn massen til kula så vil akselerasjonen til gevær + skytter være MYE mindre enn for kula.

Lenke til kommentar
Er det noe en kan gjøre når sikringa går hele tiden? Med en gang noen skrur på en ovn, lampe eller liknende så går strømmen.

 

Gikk 2 ganger for 1 minutt siden. Blir så eitranes møkk lei.

 

Prøve å fordele belastningen over flere kurser. Sikringen går fordi du belaster kursen for mye. Når sikringen går så prøv forskjellige stikkontakter i leiligheten. De det er strøm i kan du f.eks koble ene ovnen i istedet for en av de som ryker hele tiden.

 

Sikringen ryker forøvrig raskere når den nettopp har røket, da bimetallet allerede er oppvarmet. Men du bør ikke fortsette å bare slå på ovnen igjen, da som sagt: Det er en grunn til at sikringen ryker.

 

Ja jeg prøver å skru av alt jeg ikke trenger etterpå. Men problemet er at alle kontaktene på rommet mitt går på samme krets.

Lenke til kommentar
Er det noe en kan gjøre når sikringa går hele tiden? Med en gang noen skrur på en ovn, lampe eller liknende så går strømmen. Gikk 2 ganger for 1 minutt siden. Blir så eitranes møkk lei.

Da misforsto jeg. Jeg trodde lyset (pæra) gikk, ikke sikringa.

 

Sikringa går når belastninga (antall Watt) på en kurs er for høy. En typisk sparepære bruker 11 Watt for å gi like mye lys som en 60 Watt lyspære. Så ja, en sparepære vil belaste mindre (49 Watt mindre i dette tilfellet) og dermed gi mindre sjanse for at sikringa går.

 

Løsningen er å redusere antall Watt på den aktuelle kursen. F.eks flytte en varmeovn fra en stikkontakt til en annen som står på en annen kurs. Les tabellen i sikringsskapet for å se hvor du bør koble ut og hvor du bør flytte f.eks varmeovner. Legg også merke til antall Watt på ovnene/apparatene for å se hva som monner og ikke.

 

Et tips er å varme opp leiligheta med komfyren. Sett den på 100 °C med døra åpen og varmluftfunksjon om du har. Ovnen skal være på en egen kurs så sikringa vil ikke gå. Dette vil redusere oppvarmingsbehovet fra de andre ovnene i huset.

 

Dersom du har varmepumpe i huset og temperaturen er over (=varmere enn) -20 °C så kan det lønne seg å få varmepumpa til å kjøre på 100% effekt før du slår på andre ovner.

 

Ja jeg prøver å skru av alt jeg ikke trenger etterpå. Men problemet er at alle kontaktene på rommet mitt går på samme krets.

Skjøteledning!

Lenke til kommentar
Hvor kaldt må det være for at kaffe fryser før den treffer bakken. Jeg snakker selvsakt om varm kaffe.

Ca -1 °C. (Kast ut kaffen fra flyet)

 

Ca -40 - -50 °C sa en meteorolog på radioen tidligere i dag. En forutsetning er at kaffen er kokvarm og ikke lunken/kald.

Jeg tror -20 til -30 holder. Jeg prøvde dette tidligere i kveld, og her er det ikke mer enn ca. -10 grader og fikk likevel helt grei effekt, selv om en god del gikk i bakken som vann.

 

 

Det jeg lurer på er hvorfor det er så vanskelig å fokusere på blått lys, spesielt blåe LEDs på litt avstand. Alt annet som ligger ca. like langt vekke får øynene mine fint til å fokusere på, men ikke blåe LEDs. Det gjelder også alle andre jeg har spurt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmål: I mattetimene på skolen ble jeg lært å beregne medisindoser i kroppen ut i fra halveringstid, dose og hyppighet av dosene. Det ble innprentet at alle medisiner ikke reduseres lineært, men eksponentielt.

 

Men når vi regner innhold av alkohol i blodet så regner vi plutselig lineær nedbryting. Hvorfor det? Stemmer det?

 

Har jeg blitt vranglært at medisiner alltid brytes ned eksponentielt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...