Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Stemmer det at folk i middelalderen aldri trodde at jorden var flat?

Ja, menneskene har visst at Jorda var rund i minst to og et halvt tusen år. Da Colombus dro over Atlanteren for å finne en ny sjøvei til India diskuterte man kun diameteren på Jorda, ikke formen på den. Det var to hovedteorier om størrelsen. Colombus var tilhenger av en teori som tilsa at Jorda var vesentlig mindre enn den er i virkeligheten, så Colombus trodde til sin død at han virkelig var kommet til India og ikke et nytt kontinent.

 

Myten om at middelalderens mennesker trodde jorda var flat ble funnet opp som et markedsføringstriks for en bok om middelalderen, ved boklanseringen i 1828:

http://www.forskning.no/Artikler/2005/juli/1121171012.19

 

Faktisk mener enkelte forskere at menneskene alltid har visst at Jorda er rund:

http://www.forskning.no/artikler/2005/juli/1121171437.63

 

Enkelte har faktisk ment at Jorda er hul, og noen av disse at vi bor på innsiden:

De virkelig harde hul jord-tilhengerne tror at vi lever på innsiden. Under annen verdenskrig brukte det tyske nazi-regimet faktisk penger på å sette teleskoper rett opp i lufta for å forsøke å få øye på allierte konvoier.
http://www.forskning.no/artikler/2005/juli/1121171989.72
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

hva er enkel trigonometri? hvordan kan jeg bruke det for å finne ut om jorda er rund?

 

er det mulig at bare halve penisen er stiv og andre halvdelen slapp? regner med at det er den ytterste delen som må være slapp for at det skal funke.

 

 

edit: komprimert co2 blir kald (ikke sant?) når den slippes ut fra for eksempel flaske (ikke brusflaske). er det slik for alle andre gasser? er det noen gasser som oppfører seg veldig spesielt når de slippes fri.

Endret av Slettet-T9cKWhDpN0
Lenke til kommentar
Så NEI, du kan ikke firmware-oppgradere komfyrtoppen din ;)

Jo, du kan det. Det finnes mange pin-kompatible chipper til eksisterende PROM brikker. Du kan altså programmere en ny EEPROM (Elektronic Erasable PROM) og lodde den inn der den gamle var.

 

Eller bedre, du kan lodde på flatkabler der den gamle chippen var og lage et nytt lite kort som du monterer chippen din på. En slags "overgang" fra gammel pin konfigurasjon til ny. Da kunne du også lagt til en USB / RS232 tilkobling for å kunne fortsette å oppgradere ovnen seinere ;).

 

Det er ikke veldig vanskelig hvis du er tålmodig, stø på loddebolten, har grunnleggende kunnskaper innen elektronikk og kan programmere i C eller Assembly.

 

Atmel har mange fine mikrochipper til noen få $ per stk som har mye minne, 32 / 64 IO, analogt IO og mange funksjoner. God dokumentasjon og som gjør det enkelt for en kvalifisert person å sette seg inn i.

Endret av ChrML
Lenke til kommentar
Hvis man blir bannet her på forumet i, la oss si to uker. Kan man da følge med på forumet, men bare ikke logge seg inn, eller er man helt utestengt?

Hvis man prøver å logge på, mister man helt tilgangen til forumet. Samme gjelder hvis du fortsatt har cookies fra autologin. I mine yngre dager da jeg fikk min første (og eneste) utestengelse, og ville klage, måtte jeg slette cookies for å få tilgang til diskusjon.no igjen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Så NEI, du kan ikke firmware-oppgradere komfyrtoppen din ;)

Jo, du kan det. Det finnes mange pin-kompatible chipper til eksisterende PROM brikker. Du kan altså programmere en ny EEPROM (Elektronic Erasable PROM) og lodde den inn der den gamle var.

 

Eller bedre, du kan lodde på flatkabler der den gamle chippen var og lage et nytt lite kort som du monterer chippen din på. En slags "overgang" fra gammel pin konfigurasjon til ny. Da kunne du også lagt til en USB / RS232 tilkobling for å kunne fortsette å oppgradere ovnen seinere ;) .

 

Det er ikke veldig vanskelig hvis du er tålmodig, stø på loddebolten, har grunnleggende kunnskaper innen elektronikk og kan programmere i C eller Assembly.

 

Atmel har mange fine mikrochipper til noen få $ per stk som har mye minne, 32 / 64 IO, analogt IO og mange funksjoner. God dokumentasjon og som gjør det enkelt for en kvalifisert person å sette seg inn i.

 

 

 

Microcontrllerene jeg bruker bruker atmel atmega 168, 328 og 1280, ( http://www.arduino.cc )

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle man egentlig ønske å oppgradere firmware på en stekeovn? :p

 

For å endre eksisterende knapper/features eller legge til nye? Av samme grunn som man vil oppgradere all annen firmware.

 

AtW

Det kan også være feil i den eksisterende programvaren som man vil rette på.

Lenke til kommentar

Tenker du på det 'kaste kokende vann opp i skikkelig kald luft og se det fordampe umiddelbart'-trikset? Jeg har aldri sett det utført med kaffe men sist gang jeg opplevde ordentlig kulde så fordampet vannet nesten fullstendig ved -32 mens det ble igjen mange dråper og søl ved -27. For vann kan det se ut som det er ei grense rundt -30.

 

 

 

Med forbehold om unøyaktig termometer, variabel luftfuktighet og andre ting en stakkars amatør ikke kommer på å sjekke i farta. ;)

Lenke til kommentar
Xbox 360:

 

Displaysettings: Hva er forskjellen på

 

I.) 1080i

II.) 1080p

 

og hva gir best bildekvalitet?

 

i = Interlaced

[ig]http://www.hjemmekino.no/guide/bilder/interlaced.gif[/img]

 

 

p = Progressive

 

[ig]http://www.hjemmekino.no/guide/bilder/progressive.gif[/img]

 

 

 

Progressive gir best bildekvalitet vil jeg tro.

Er det ikke også slik at interlaced kan oppdatere bildet raskere enn progressive? Jeg mener at i hvertfall på kameraene så kan interlaced gi bedre fps enn progressive.(?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...