Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Når jeg var hos optikeren for en liten stund siden, fant de noe på høyre øyet mitt som ingen klarte å fortelle meg hva var. Hun som betjente meg bare forsvant, så kom det 2 andre optikere inn som begynte å snakke, deretter tok de masse bilder før de forklarte meg at ingen av de visste hva det var, fordi de ikke hadde sett det før, de fant heller ingenting om det på internett. De beskrivde det som melis som hadde blitt drysset på øyet, det bula ikke utover, eller skar innover. Helt hvite flekker på et enkelt sted, noen som vet hva det kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om gravitasjon beveger seg i lysets hastighet, er da gravitasjon laget av noe av det samme? Altså stråling og fotoner/partikler? Hva er egentlig gravitasjon?

 

1: Nei, lys er bølger og fotoner.

 

2: Gravitasjon er det ingen som er sikre på hva er. Einstein forklarte hva det var ved å (ikke fysisk) strekke ut et laken. Legger man et eple på dette lakenet vil det synke ned, og skape "nedoverbakke" ned til eplet. Denne nedoverbakken er omtrent det samme som gravitasjon. Universet er visst flatt, ifølge Einstein og co. ( i likhet med jorda, for intill noen år siden).

 

 

Er klar over at lys er laget av bølger og fotoner - ordla meg muligens litt vrient.

 

Spørsmålet var mest rettet mot hva gravitasjon er. Ser ikke ut som om vi har noen fasit på - ikke rent matematisk og konkret hvert fall.

 

Ville vært tøft om vi en gang kunne lage 0-graviatsjonsrom slik som i spill - da naturligvis uten å bruke store fly sette kursen rett ned...

Lenke til kommentar
Hva er egentlig gravitasjon?

Gravitasjon er det ingen som er sikre på hva er. Einstein forklarte hva det var ved å (ikke fysisk) strekke ut et laken. Legger man et eple på dette lakenet vil det synke ned, og skape "nedoverbakke" ned til eplet. Denne nedoverbakken er omtrent det samme som gravitasjon. Universet er visst flatt, ifølge Einstein og co. ( i likhet med jorda, for intill noen år siden).

Spørsmålet var mest rettet mot hva gravitasjon er. Ser ikke ut som om vi har noen fasit på - ikke rent matematisk og konkret hvert fall.

 

Ville vært tøft om vi en gang kunne lage 0-graviatsjonsrom slik som i spill - da naturligvis uten å bruke store fly sette kursen rett ned...

Det kan tenkes at gravitasjon skyldes Higgs-bosoner og blir overført ved såkalte gravitroner. Men ingen av disse partiklene er funnet (enda), å påvise et Higgsboson eller helst flere er den STORE hovedoppgaven til den nye LHC i CERN.

 

Inntil man klarer å påvise Higgs-bosonet og eventuelt gravitroner, så vet man ikke hvorfor/hvordan gravitasjon fungerer. Men man vet allerede at gravitasjon fungerer, og man har kartlagt virkningene av gravitasjon ganske godt.

Lenke til kommentar

De fikk den vel opp å gå i høst og har kollidert som bare pokkern i det siste.

 

Over the last two weeks, the six LHC experiments have recorded over a million particle collisions, which have been distributed smoothly for analysis around the world on the LHC computing grid. The LHC has now been put into standby mode, and will restart in February 2010 following a short technical stop to prepare for higher energy collisions and the start of the main research programme.

 

Kilde

Lenke til kommentar
Nå som det er kaldt ute fyrer jeg voldsomt på rommet mitt, samtidig har jeg lagt et teppe i vinduet, fordi det trekker en del. Men der teppet er borti vindusruten blir det is, slik at teppet fryser fast. Hvorfor?

Fordi du har isolasjon på den varme siden av en fuktsperre. Det som skjer er at inneluft har relativt høy absolutt luftfuktighet. Denne lufta kommer blant annet til på utsiden av varmeisolasjonen din (teppet) og blir så kald at den kondenserer til vann eller is. Dersom du hadde gjort omvendt, å ha isolasjonen (teppet) på utsiden av vinduet så ville ikke den fuktige innelufta kommet til på den kalde siden av isolasjonen. Vinduet sperrer for luftfuktigheta.

 

Dette er forøvrig en svært viktig problemstilling når man skal bygge et hus. Huset må alltid ha en membran som sperrer luftfuktighet inne. Membranen må ligge innenfor det meste av isolasjonen i veggene. Dersom membranen (en tett plastduk) mangler eller har hull så vil inneluften kondensere i det området utenfor hullet i årevis og lage råteskader.

 

Grunnen til at luftfuktighet kondenserer når lufta kjøles ned er at varm luft kan holde på mer fuktighet enn kald luft. Det er det samme fenomenet som gjør at varm gjennomsiktig luft fra bakken kondenserer til skyer når den stiger høyt nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...