Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Eg har ein komfyr med touch-knappar og greier. Fins det firmware-oppdateringar til slike komfyrar? Det må jo vere ein form for firmware i dei.

 

Nei, det tror jeg ikke.

De styres nok av noen enkle mikrokontrollere, og tipper softwaren sitter i en enkel PROM, slik at hele chipen må byttes om du skal ha nytt program i den.

 

 

 

 

Det er ikke umulig at det er mulig, jeg har en microcontroller som heter Arduino som kan programerese gjennom en seriell til usb brikke, men du må nok kunne en del om elektronikk og lese on den brikken hvis du skal kunne få det til

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar
Jeg kan også gå på vannet. Du også. Vi nordmenn benytter oss av et fenomen som opptrer uhyre sjeldent i Midt-Østen, og som nok derfor har blitt regnet som en umulighet og et mirakel der:

Is.

Har det noen gang vært is der nede i Jesus-land iløpet av de siste 2000 åra +/- 20-30 år?

Lenke til kommentar
Jesus kunne visst gå på vannet.

Jeg kan også gå på vannet. Du også. Vi nordmenn benytter oss av et fenomen som opptrer uhyre sjeldent i Midt-Østen, og som nok derfor har blitt regnet som en umulighet og et mirakel der:

Is.

Et annet triks er sandbanker. Hvis man går på en sandbanke i en innsjø ser det ut som man går på vannet. :)

Lenke til kommentar
Eg har ein komfyr med touch-knappar og greier. Fins det firmware-oppdateringar til slike komfyrar? Det må jo vere ein form for firmware i dei.

Nei, det tror jeg ikke.

De styres nok av noen enkle mikrokontrollere, og tipper softwaren sitter i en enkel PROM, slik at hele chipen må byttes om du skal ha nytt program i den.

Det er ikke umulig at det er mulig, jeg har en microcontroller som heter Arduino som kan programerese gjennom en seriell til usb brikke, men du må nok kunne en del om elektronikk og lese on den brikken hvis du skal kunne få det til

Programmere mikrokontrollere er ikke noe hokuspokus om du kan litt C.

Men for å kunne oppdatere et program er man avhengig av at produsenten har satt inn en kontroller med slettbart minne, EEPROM.

Tidligere var det slik at EEPROM var dyrere enn PROM, samt at PROM hadde en del fordeler med tanke på feilrate ol.

Derfor er det billigere for produsentene å lage programmet sitt ferdig, sende det til produsenter av slike kontrollere og bestille inn mange ferdig programmerte(og ikke slettbare) mikrokontrollere.

Lenke til kommentar
Eg har ein komfyr med touch-knappar og greier. Fins det firmware-oppdateringar til slike komfyrar? Det må jo vere ein form for firmware i dei.

Nei, det tror jeg ikke.

De styres nok av noen enkle mikrokontrollere, og tipper softwaren sitter i en enkel PROM, slik at hele chipen må byttes om du skal ha nytt program i den.

Det er ikke umulig at det er mulig, jeg har en microcontroller som heter Arduino som kan programerese gjennom en seriell til usb brikke, men du må nok kunne en del om elektronikk og lese on den brikken hvis du skal kunne få det til

Programmere mikrokontrollere er ikke noe hokuspokus om du kan litt C.

Men for å kunne oppdatere et program er man avhengig av at produsenten har satt inn en kontroller med slettbart minne, EEPROM.

Tidligere var det slik at EEPROM var dyrere enn PROM, samt at PROM hadde en del fordeler med tanke på feilrate ol.

Derfor er det billigere for produsentene å lage programmet sitt ferdig, sende det til produsenter av slike kontrollere og bestille inn mange ferdig programmerte(og ikke slettbare) mikrokontrollere.

 

 

 

Det er jo bare å åpne og se hva som står på brikken og google det, her er en seriell til usb brikke http://www.makershed.com/ProductDetails.as...oductCode=MKSP3 som skal funke til microcontrollere

Lenke til kommentar
Har gravitasjon en hastighet?

Jeg mener, hvis månen flytter seg, og vi måler dens gravitasjon, vil det gå en liten stund fra månen flytter seg, til vi klarer å måle det?

Hvor rask er gravitasjon?

 

Hvis gravitasjon ikke tar tid, kan det brukes til å kommunisere med mars-roveren uten tidsforsinkelse?

 

Gravitasjon går med lysetshastighet. Hvis solen plutselig forsvinner tar det altså ca.8 min til vi merker at den er borte både pga. lys og gravitasjon.

Lenke til kommentar
Det er jo bare å åpne og se hva som står på brikken og google det, her er en seriell til usb brikke http://www.makershed.com/ProductDetails.as...oductCode=MKSP3 som skal funke til microcontrollere

Gah, greit, det er ikke umulig.

Men, da må produsenten ha en mikrokontroller som har EEPROM, noe de NEPPE har.

Hvorfor skulle en produsent lage en oppgradering til en fungerende ovn?

 

Det finnes mye fancysmancy mikrokontrollere, men disse sitter ikke i komfyrtopper.

Og den saken du linker til er ikke en dings du trenger for å programmere kontrolleren, den festes til kontrolleren slik at den f.eks kan skrive ut til en usb-printer eller sende data til en program på pc'n.

 

Så NEI, du kan ikke firmware-oppgradere komfyrtoppen din ;)

Lenke til kommentar
Den tingen jeg linka til brukes til å programere og lese info fra en microcontroller. har litt peiling på det siden jeg har et par av den typen microcontrollere.

 

Du har prøvd å bruke en slik til å programmere selve koden?

De fleste "småavanserte" kontrollere hadde tidligere RS232-port for kommunikasjon til PC/annet utstyr, og jeg trodde disse USB-portene var en erstatning av de.

Men alle jeg har vært borti var det ikke mulig å programmere den via RS232. Da måtte kontrolleren over i en egen programmeringsmodul, eventuellt trainer-kort.

 

Uansett, du kan ikke koble disse til en steikeovnstopp, noe du sikkert vet siden du har peiling på slike mikrokontrollere..

Lenke til kommentar

Vi brukte Assembly for å programmere microcontrollere på teknisk fagskole el/data hvertfall.

Lagde styring til et komplett lyskryss (med lysdioder og motstander på et kretsbrett) som skifta fra grønt-gul-rødt til faste intervaller og automatisk tilbake til grønn hvis man holdt fingern over en sensor i alle 4 retninger.

 

Det var da EPROMS, som man la i en liten boks med UV-lys i for å slette, og satte ned i en eprom-brenner for å skrive program fra RS232. Så man kan ikke bare endre koden som ligger der uten å slette det gamle først. AKA ikke mulig å omprogrammere stekeovnen til dødsrobot :(

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

ja,

 

Microcontrollerne bruke egentlig seriel til å kommunisere med pcen men denne lille "brikken" gjør det seriele signalet om til usb som pcen kan forstå, man kan sikkert bruke denne til å omprogrammere en sånn chip som er i steikovnen bare man vet hvilken pinner man skal koble seg inn på hvis det da som er sakt i det hele tatt er mulig å omprgrammere den da.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar
Det er jo bare å åpne og se hva som står på brikken og google det, her er en seriell til usb brikke http://www.makershed.com/ProductDetails.as...oductCode=MKSP3 som skal funke til microcontrollere

Gah, greit, det er ikke umulig.

Men, da må produsenten ha en mikrokontroller som har EEPROM, noe de NEPPE har.

Hvorfor skulle en produsent lage en oppgradering til en fungerende ovn?

 

 

Hvorfor skulle en produsent lage en oppgradering til en fungerende hva som helst? Og allikevel er det masse du kan flashe firmware til. Jeg skulle gjerne flashet ovnen min med et noe annerledes oppsett på endel funksjoner.

 

AtW

Lenke til kommentar
Om gravitasjon beveger seg i lysets hastighet, er da gravitasjon laget av noe av det samme? Altså stråling og fotoner/partikler? Hva er egentlig gravitasjon?

 

1: Nei, lys er bølger og fotoner.

 

2: Gravitasjon er det ingen som er sikre på hva er. Einstein forklarte hva det var ved å (ikke fysisk) strekke ut et laken. Legger man et eple på dette lakenet vil det synke ned, og skape "nedoverbakke" ned til eplet. Denne nedoverbakken er omtrent det samme som gravitasjon. Universet er visst flatt, ifølge Einstein og co. ( i likhet med jorda, for intill noen år siden).

Lenke til kommentar
ja,

 

Microcontrollerne bruke egentlig seriel til å kommunisere med pcen men denne lille "brikken" gjør det seriele signalet om til usb som pcen kan forstå, man kan sikkert bruke denne til å omprogrammere en sånn chip som er i steikovnen bare man vet hvilken pinner man skal koble seg inn på hvis det da som er sakt i det hele tatt er mulig å omprgrammere den da.

Men jeg har fortsatt ikke vært borti en kontroller man kan programmere via serieporten på selve kontrolleren. Og da hjelper det ikke med USB. Men samme det, skal ikke krangle mer på det.

 

Uansett, for at du skal omprogrammere en steikovn/mikrobølgeov/younameit så er man avhengig av to ting

- EEPROM

- Kommunikasjonsport

 

Mikrokontrollere lages etter spesifikasjon fra kunde, og jeg tviler veeeeldig sterkt på at Bosch/Miele/Whirpool bestiller EEPROM eller kommunikasjon på kontrollerne de aldri skal programmere om igjen. :)

 

Hvorfor skulle en produsent lage en oppgradering til en fungerende hva som helst? Og allikevel er det masse du kan flashe firmware til. Jeg skulle gjerne flashet ovnen min med et noe annerledes oppsett på endel funksjoner.

 

AtW

Nettop. Men stort sett alt du kan flashe har en kommunikasjonsport :)
Lenke til kommentar
Universet er visst flatt, ifølge Einstein og co. ( i likhet med jorda, for intill noen år siden).

Jorda har vært rund i minst to tusen fem hundre år. Selvsagt har den vært rund hele tiden siden den ble dannet for ca 4,5 milliarder år siden, men menneskene har visst at den var rund i minst to og et halvt tusen år. Myten om at man i middelalderen trodde jorda var flat er en usann myte, oppfunnet i 1828 som et reklametriks for å selge en bok om middelalderen:

http://www.forskning.no/Artikler/2005/juli/1121171012.19

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...