Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har banken oversikt over mitt gamle visakortnummer?

 

Hvis ikke så henger jeg meg selv.

 

Er ganske sikker på at de har det - ja.

 

Spørsmål:

Nå som vi kom inn på dette med lys, tror dere finnes andre ting enn lys som kan settes i samme kategori lys er i? Litt partikkel, litt stråling? Mørk energi - kan dette være noe lignende, bare at det er usynlig? Det er jo påvist at nettopp 70% av energien i verdensrommet er noe i den slengen...

Lenke til kommentar

All materie har både bølge og partikkelegenskaper, det er ikke bare lys som har det. Selv en elefant har en bølgelengde assosiert med seg. Og det er ikke bare lys som går i lysetshastighet, alle masseløse kvanter må bevege seg med en hastighet c. Vi vet bare om 2 slike typer kvanter, fotoner og gluoner.

 

Når det kommer til spørsmålet "hva er lys?" så må vi forstå hva det betyr å si hva noe er. Hvis man forventer et visuelt/mentalt bilde av hva et foton ser ut som så søker man forgjeves. Vi må nødvendigvis beskrive en ting med konsepter vi allerede har kjennskap til fra våre vanlige erfaringer. Lys er verken bølger eller partikkler eller begge deler, men har bølgeegenskaper og partikkelegenskaper alt etter hvordan du gjør observasjonen. Lys er en gauge boson, bærer av den elektromagnetiske kraften, spin 1, 0 ladning og 0 masse. Det er det beste vi kan si om hva lys er. (hvertfall ved nåværende tidspunkt)

Lenke til kommentar

En lampe sender ut lys.

 

Hva ville vært det motsatte av en lampe?

Jo, et apparat som ABSORBERER lys.

 

Hva har vi som blir svart når det mottar strøm?

Jo, skjermen på en kalkulator.

De svarte bokstavene/tallene absorberer lys.

Å absorbere er jo det motsatte av å reflektere.

 

Selvsagt, en kalkulator som viser 88888888 vil ikke klare å suge opp like mye lys som en pære kan sende ut. Men den er vel det nærmeste en "mørkepære" du kommer.

Lenke til kommentar
Finnes det noe som gjør det motsatta av f.eks en lampe eller en annen form for lyskilde?

Hva er det en lampe gjør da? Lyser? Hva er det motsatte av å lyse? Ikke lyse? Er det det du mener? Hvis så, er det bare sort materie (hvis det er en ny type elementærpartikkel vi ikke har oppdaget enda (noe som er sannsynlig)) vi "vet" om som ikke lyser.

 

Jeg misstenker at det ikke er helt det du tenker på. Det kan hende du må sette deg litt mer inn i hva det vil si å lyse betyr, da kan det hende at du finner ut at den originale/egentlige meningen bak spørsmålet ditt ikke lager mening.

Lenke til kommentar
Tror de kaller det 'blodsvar'. Dvs, når de har stukket inn sprøyta trekker de 'stempelet' ut et lite stykke for å se om blod kommer inn i sprøyta.

 

Edit:skriveleif

 

 

 

når jeg har tatt blodprøve så har de ingen "stempel". De setter in en sprøytespiss med en plastikkting på som festes på en liten beholder og når beholderen festes på flyter blodet fritt inn i beholderen.

 

 

Dette spurte jeg om når jeg var inne i militæret og tok blodprøve.

 

Det som skjer er at nålen blir ført inn i en av blodårene dine, så blir den lille plast kapselen satt på. Den er tappet for luft, (undetrykk elns?) og når den settes på nålen så stikker nålen hull i ampullen slik at den automatisk vil suge til seg blod.

Lenke til kommentar

Hva bruker mest energi?

  • Slå av varmen når man forlater rommet, er borte i 8-10 timer og slår så på igjen for å varme det til ~20 grader.
  • La varmen stå på konstant på ~20 grader.
  • Skru ned varmen til f.eks rundt 15 grader når man er borte for så å øke til ~20 igjen etter 8-10 timer.

Lenke til kommentar
Hva bruker mest energi?
  • Slå av varmen når man forlater rommet, er borte i 8-10 timer og slår så på igjen for å varme det til ~20 grader.
  • La varmen stå på konstant på ~20 grader.
  • Skru ned varmen til f.eks rundt 15 grader når man er borte for så å øke til ~20 igjen etter 8-10 timer.

 

Konstant varme koster mest.

 

Varmeenergien brukes på å dekke energitapet - og dette energitapet er avhengig av forskjellen mellom temperatur innendørs og utendørs - jo varmere man har det innendørs, jo mer energi må en varme opp med.

Minst energi bruker du ved å skru av varmen når du forlater rommet - men da det vil ta noe tid å varme opp rommet igjen, velger de fleste å bare senke temperaturen noe mens man er ute.

 

Nattesenking av varmen har samme utgangspunkt: Man senker temperaturen innvendig om natten, både fordi du ikke føler varmen, men også fordi det reduserer energitapet på grunn av forskjellen mellom kald natteluft og innendørstemperatur.

Lenke til kommentar
Har banken oversikt over mitt gamle visakortnummer?

 

Hvis ikke så henger jeg meg selv.

 

Er ganske sikker på at de har det - ja.

 

Spørsmål:

Nå som vi kom inn på dette med lys, tror dere finnes andre ting enn lys som kan settes i samme kategori lys er i? Litt partikkel, litt stråling? Mørk energi - kan dette være noe lignende, bare at det er usynlig? Det er jo påvist at nettopp 70% av energien i verdensrommet er noe i den slengen...

Rundt 95-96% av verdensrommet består av såkalt mørk energi og mørk materie, er dog ikke sikker på hva forskjellen er. Det motsatte er som nevnt ovenfor, noe som absorberer lys.

Lenke til kommentar
Hva bruker mest energi?
  • Slå av varmen når man forlater rommet, er borte i 8-10 timer og slår så på igjen for å varme det til ~20 grader.
  • La varmen stå på konstant på ~20 grader.
  • Skru ned varmen til f.eks rundt 15 grader når man er borte for så å øke til ~20 igjen etter 8-10 timer.

Å slå av varmekilden helt i de 8-10 timene gir lavest energiforbruk.

Å redusere varmekilden (termostat på 15 °C) gir middels energiforbruk.

Å ha varmekilden på hele tiden (termostat på 20 °C) gir høyest energiforbruk.

 

Ganske logisk med andre ord. Hvis man har timer så lønner det seg å slå av varmekilden f.eks en times tid før man drar og på en times tid før man kommer tilbake. Da unngår man at det er varmt i rommet den timen etter du har forlatt og slipper å vente en time på at det blir varmt når du kommer hjem. Hvis du skal være borte i lengre perioder eller det er ekstremt kalt, så lønner det seg å ha termostaten på f.eks 10 °C for å unngå at vannrørene fryser. Frosne vannrør sprekker og lager meget kostbare vannskader.

Lenke til kommentar

Drog på jobb og juleferie. Da var det 10.2 grader når eg var innom i romjulen. Fikk naboen til å sette på 20 grader dagen før eg kom hjem. Det kalles comfort og snill nabo :) Riktignok leilighet i blokk, så ikke så veldig kritisk sålenge ikke alle naboene reiser bort og tenker det samme som meg :D

Lenke til kommentar
Er lightergass lettere eller tyngre enn luft? Synker det i bunn av en flaske liksom?

 

Mener å huske å ha fyllt små beholdere med lightergass i ungdommen, ja :)

 

Lightergass er vanligvis butan så vidt jeg vet, og den gassen er tyngre enn luft.

 

Edit: Kokepunktet til butan er -0.5 grader celsius, så det er kanskje et litt morsomt eksperiment å fryse ned lighteren :D

Endret av Sondring
Lenke til kommentar
Er lightergass lettere eller tyngre enn luft? Synker det i bunn av en flaske liksom?

Tyngre. Luft har en tetthet på 1,229 kg/m3 mens butan har en tetthet på 2.48 kg/m3 ved 15 grader celsius og 1 atmosfære trykk.

Ikke for å pirke her, men når du skriver vekten til luft med komma og butan med punktum, så er det lett å anta at en kubikk luft veier over 1000 kg.

Lenke til kommentar
Er lightergass lettere eller tyngre enn luft? Synker det i bunn av en flaske liksom?

Tyngre. Luft har en tetthet på 1,229 kg/m3 mens butan har en tetthet på 2.48 kg/m3 ved 15 grader celsius og 1 atmosfære trykk.

Ikke for å pirke her, men når du skriver vekten til luft med komma og butan med punktum, så er det lett å anta at en kubikk luft veier over 1000 kg.

Hehe. Sånn går det når man bruker kopier og lim inn samtidig som man ikke kan bli enig om et standard tegn for desimaler.

Tror nok de fleste forstod hva jeg mente likevel :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...