Simen1 Skrevet 6. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2010 hovedpulsårene på halsen er vel der jeg har tegnet røde streker? har sett på film, ekte å spillefilm, at folk har blødd kraftig etter at de har skjært/kuttet over den blåe delen, hvor jeg antar at pusterøret er. har jeg sett feil på den ekte filmen, eller ahr man kraftig puls på det blåe området? Hovedpulsårene i halsen ligger lengre ut mot sidene. Se bilde her. Den blå ovalen viser strupehodet. Under der ligger pusterøret. Så vidt meg bekjent er det ikke lett å finne pulsen der. Det er ennå ikke bestemt om lys er partikler eller bølger, men mange teorier. Joda, lys er både partikler og bølger. Det er ikke mulig å kategorisere lys som utelukkende en av delene når det er begge deler. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 6. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2010 Hvordan kan lys være både partikler og bølger ? er det ikke bare bølger Lenke til kommentar
CFM Skrevet 6. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2010 (endret) I flyverdenen er man veldig glade i å låse bolter med låsetråd. (Vi bruker 0.32" tykk på jobben). Brukes det noen andre steder? Med låsing med låsetråd mener jeg slik: Endret 6. januar 2010 av W202 Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 6. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2010 (endret) Ja en lader som ikke lader noe vil bruke strøm men det er så lite at det er ubetydelig Nå... Det blir ikke ubetydelig om man lar den stå i hele tiden. Og hadde alle kuttet ut alle laderene som ikke ble brukt ville man redusert strømforbruket i Norge en ganske god del faktisk. (Da tar man med strømforsyninger til bærbare pc'er, mobiler, skjermes osv osv.) Nåja, i Norge vil det ha lite å si siden vi varmer med strøm mesteparten av året. Den lille ekstra strømmen som forbrukes går over til varme og øker temperaturen bittelitt med det resultat at termostatovner er av bittelitt lenger. Så det går opp i opp. Og om sommeren er det store ekstra strømforbruket som følge av oppvarming nesten borte så da har vi ihvertfall "råd" til litt ekstra strømforbruk (ikke at det er noe problem egentlig, vi har mer enn nok strøm per i dag). Men her er likevel et godt argument for å dra ut pluggen: Å la ting som bruker strøm stå i når du ikke trenger dem representerer en ekstra, unødvendig brannrisiko. Mange branner skyldes feil på det elektriske anlegget. Så dra ut pluggen! Hvordan kan lys være både partikler og bølger ? er det ikke bare bølger Du kan tenke deg lyset som partikler som beveger seg i bølgebevegelser. Da blir det litt lettere å tenke på det. Men uansett så er det slik at noen eksperimenter har vist at lyset er bølger, mens andre har vist at lyset er partikler. Så det er ikke slik at lyset bare er en av delene, det er begge deler. Endret 6. januar 2010 av A-Jay Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 6. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2010 Hvorfor står det "Aeneas" på gjester når man svarer i en tråd? Jeg så filmen Troia for få dager siden og det var en karakter i filmen som hette Aeneas. Så gjentar jeg like gjerne det forrige spørsmålet mitt: Hvilke fordeler har germanere som ikke andre raser har når det gjelder å holde varmen? (Jeg vet at vi har mindre nesebor, for eksempel.) Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 6. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2010 Ja en lader som ikke lader noe vil bruke strøm men det er så lite at det er ubetydelig Nå... Det blir ikke ubetydelig om man lar den stå i hele tiden. Og hadde alle kuttet ut alle laderene som ikke ble brukt ville man redusert strømforbruket i Norge en ganske god del faktisk. (Da tar man med strømforsyninger til bærbare pc'er, mobiler, skjermes osv osv.) Nåja, i Norge vil det ha lite å si siden vi varmer med strøm mesteparten av året. Den lille ekstra strømmen som forbrukes går over til varme og øker temperaturen bittelitt med det resultat at termostatovner er av bittelitt lenger. Så det går opp i opp. Og om sommeren er det store ekstra strømforbruket som følge av oppvarming nesten borte så da har vi ihvertfall "råd" til litt ekstra strømforbruk (ikke at det er noe problem egentlig, vi har mer enn nok strøm per i dag). Men her er likevel et godt argument for å dra ut pluggen: Å la ting som bruker strøm stå i når du ikke trenger dem representerer en ekstra, unødvendig brannrisiko. Mange branner skyldes feil på det elektriske anlegget. Så dra ut pluggen! Hvordan kan lys være både partikler og bølger ? er det ikke bare bølger Du kan tenke deg lyset som partikler som beveger seg i bølgebevegelser. Da blir det litt lettere å tenke på det. Men uansett så er det slik at noen eksperimenter har vist at lyset er bølger, mens andre har vist at lyset er partikler. Så det er ikke slik at lyset bare er en av delene, det er begge deler. tusen takk for svar) Det med strømmen er jo egentlig ganske uviktig, det er jo bare å dra ut ting du ikke bruker, jeg bruker f.eks en strøm forgrener med en bryter på til pcen min så når jeg skrur av pcen så tar jeg bare strømmen til alt pc utstyr siden pcen min har masse lys som er og forblir på selv etter at den er skrudd av. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 6. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2010 Hvorfor er/føles det kaldere når det blåser? Vinden i seg selv påvirker ikke temperaturmåleren?! Svaret er samme grunn som gjør at et teppe som holder ca. 10 grader kjennes mye varmere ut enn et flisegulv som holder samme temperaturen. Det som har noe å si er hvor fort varmeenergi blir transportert ut av deg. 1 Lenke til kommentar
Pels Skrevet 6. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2010 Hvorfor er/føles det kaldere når det blåser? Vinden i seg selv påvirker ikke temperaturmåleren?! Svaret er samme grunn som gjør at et teppe som holder ca. 10 grader kjennes mye varmere ut enn et flisegulv som holder samme temperaturen. Det som har noe å si er hvor fort varmeenergi blir transportert ut av deg. Temperaturen på luftlaget rundt deg er tilnærmet lik kroppstemperaturen. Når vind blåser, blåses bort det varme laget og det kalde kjøler da kroppen mye raskere. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 6. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2010 Finnes det et bestemt måltid man kan spise hver dag for å få alle næringsstoffene man trenger? Lenke til kommentar
chokke Skrevet 6. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2010 Joda, lys er både partikler og bølger. Det er ikke mulig å kategorisere lys som utelukkende en av delene når det er begge deler. Blir det ikke litt feil å si, med tanke på at partikler og bølger er modeller vi har 'skapt', og er kun beskrivelser. Og det viser seg at lys tilfeldigvis kan kategoriseres som bølger og/eller partikler ved visse tilfeller. Så lys er elektromagnetisk stråling, og kan i noen tilfelles beskrives med partikkelmodellen, og i andre ved hjelp av bølgemodellen. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 6. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2010 Finnes det et bestemt måltid man kan spise hver dag for å få alle næringsstoffene man trenger? Jeg leste for en tid siden om en mattrett designet av en kokk som skulle inneholde absolutt *alt* du trenger, men det var en kompisert og tidkrevende rett. I praksis er det nok variasjon som gjelder. Det er lettere å få i deg alt du trenger om du spiser forskjellig mat hver dag. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 6. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2010 Finnes det et bestemt måltid man kan spise hver dag for å få alle næringsstoffene man trenger? Jeg leste for en tid siden om en mattrett designet av en kokk som skulle inneholde absolutt *alt* du trenger, men det var en kompisert og tidkrevende rett. I praksis er det nok variasjon som gjelder. Det er lettere å få i deg alt du trenger om du spiser forskjellig mat hver dag. Variasjon gjennom dagen er bra. Variasjonen gjennom uken er dårlig. Det nærmeste du kommer er (skikkelig) melk. I butikken er det h-melk som gjelder. Lenke til kommentar
mhsalangli Skrevet 6. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2010 hvorfor har innerarmen en slik reaksjon at hvis du denger den borti noe så blir den paralysert? gjorde slik på jobben idag og klarte nesten ikke snakke pga all smerte den ga Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 6. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2010 (endret) skjedde det samme med meg når jeg tok en salto på en skummadrass i gymsalen, bare at jeg blacka ut i noen sek før jeg "våkna" til extrem smerte i ryggen som gjorde det vanskelig å puste og å snakke. Endret 6. januar 2010 av Mr. A Lenke til kommentar
iSimen Skrevet 6. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2010 Vet vi hvordan lys oppfører seg i lufta? dvs= er det bare en stråle eller kan det være en vortex/noe annet? Lys er vel elektromagnetisk stråling, ved en spesiell bølgelengde? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2010 Jeg vil kalle lys for en masseløs bølgepartikkel. Partikler er noe man vanligvis forbinder med masse, men slik er det ikke med lys. Lys kan oppføre seg som en partikkel og det kan oppføre seg som bølger. Hva lys er, mener jeg bare kan defineres ut fra hvordan det oppfører seg. Jeg ser for meg at et foton består av en polar elektrostatisk sub-partikkel og en polar magnetisk sub-partikkel som er knyttet til hverandre og roterer om hverandre med lysets frekvens som rotasjonshastighet. Egentlig kan ikke et foton deles opp i mindre biter, men det hjelper meg å se for meg hvordan det elektriske og det magnetiske henger sammen, mens rotasjonen forklarer lysfrekvensen. Lys inneholder energi og kan dermed omvandles til masse (E=mc^2) Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 6. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2010 Er ikke lys energi ? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 6. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2010 I flyverdenen er man veldig glade i å låse bolter med låsetråd. Brukes det noen andre steder? Det ble brukt mere i tidligere tider, f.eks på biler. På racingbilen Bugatti Type 35 (1927) var flere karosseriskruer på rekke og rad låst med lange sammenhengende låsetråder: I våre dager benyttes det mest andre låsemetoder, f.eks låsepinner, låsemutrer, låsepasta og lignende. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 6. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2010 Nå er jo også låsetråd avhengig av at det er to bolter ganske nære hverandre, så jeg tror nok dette blir en mer og mer utdøende låsemetode, selv om det er kledelig på en bil som den SeaLion postet. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 6. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2010 Er ikke lys energi? Jo, ren energi. Fotoner kan også kalles kvanter, når et elektron faller fra et elektronskall i atomet til elektronskallet innenfor (et kvantesprang), så frigjøres det en energimengde som kalles et kvant, eller altså et foton, som er et annet ord for det samme. Et foton er altså en (udelelig) energipakke, den minste mulige energipakken. Størrelsen (energimengden) og frekvensen i fotonet varierer kun utfra hvilken type atom (grunnstoff) det ble dannet. Altså i hva slags atom det utløsende kvantespranget skjedde. Fotoner har null i hvilemasse, og er derfor de eneste "partiklene" som kan oppnå lyshastigheten. Men som nevnt av andre, lys er ikke enten bølger eller partikler, de er både og. De har en dobbeltnatur, dette kalles dualisme på fint. Faktisk har også elektroner en slik dobbeltnatur, de er også både bølger og partikler samtidig. Men i motsetning til fotoner så har elektroner hvilemasse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå