Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det noen grunn til at vi ofte oversetter navn?
Dt spørs hvem denne "vi" er. I mange land er folk tilsynelatende ute av stand til å uttale fremmede lyder, prøv f.eks. å få en engelskspråklig person til å si KN som i Knut, eller Y som i lys. Ekstra humor blir det om du ber en spansktalende si "explode".

Jeg tenker da feks på København som blir Copenhagen på engelsk, og særlig  Cristóbal Colón/Cristoforo Colombo som på mystisk vis har fått mange forskjellige skrivemåter, feks Christofer Columbus på norsk.

9404175[/snapback]

Mitt inntrykk er at vi har overtatt endrede uttaler der vi har fått navnene gjennom andre land, og det kan være igjennom en lang rekke, f.eks. Nihon til Cipangu via andre uttaler til Japan.

Andre ganger er det mye usikkerheter om hva uttalen skal være (Peking/Peiping/Beijing og Kamdodsja/Kambodsjea/Kamputsja/Kamputsjea), men stort sett har jeg inntrykk av at folk her til lands prøver etter fattig evne å uttale mest mulig korrekt, selv om det involverer uttaler vi ikke har her til lands, som stemt og ustemt "th".

Lenke til kommentar
Forøvrig finnes det mange andre tidsregninger som er ibruk idag.

9404442[/snapback]

Spanande :) Kan du linke til nokon? =)

9404472[/snapback]

Det er mange, men en mye brukt i muslimske land er de islamske kalenderen, mens for offisielle ting har du i Japan de keiserlige kalendre, f.eks. Showa-æraen, og i Storbritannia er det tidvis referense til regentens år. Se også Wikipedia.
Lenke til kommentar
Når jeg sitter på pcen over lengere tid, hvorfor stikker det og renner fra øynene mine intill jeg slapper av litt :p ? Hari kke skjedd så ofte, men får det for meg at øynene er tørre eller noe?

9404829[/snapback]

Du blunker sikkert for lite (og dermed blir de tørre?). Det samme skjer med meg.

Lenke til kommentar
Er forsåvidt enig med deg aspic, men det hadde blitt veldig tungvindt å sagt at i år er det år 4milliarder osv. Man kunne egentlig laget tidsavregningen etter noe stort vi vet har skjedd, f. eks.... Kommer noen på noe? :p

9403997[/snapback]

Hva med .... Jesu fødsel?

9405469[/snapback]

GENIALT! Ingen kan ha tenkt på DET! :w00t:

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Er forsåvidt enig med deg aspic, men det hadde blitt veldig tungvindt å sagt at i år er det år 4milliarder osv. Man kunne egentlig laget tidsavregningen etter noe stort vi vet har skjedd, f. eks.... Kommer noen på noe? :p

9403997[/snapback]

Hva med .... Jesu fødsel?

9405469[/snapback]

GENIALT! Ingen kan ha tenkt på DET! :w00t:

9405541[/snapback]

Heiheihei gutta, jeg nevnte det for leeeeeeeeenge siden i en av postene mine :hrm:

Lenke til kommentar
Simen1: det ville vært veldig vanskelig å holde denne bremseordningen og staven mens man går på ski.

9402453[/snapback]

Hvorfor ikke montere denne bremseordningen på staven? Jeg ser for meg en bremsehendel lik det man finner på sykkel, bare litt kortere slik at man ikke trenger å bruke hele hånden, men bare 1 eller 2 fingre.

Red.: Fjernet deler av posten.

9402561[/snapback]

Fordi dagens bremsing fungerer tilfredstillende? :whistle:

Eg lurer på en ting, er det mulig på internett å skrive inn et registrerings nummer til en bil, og få opp hvem som er eier osv?

9403561[/snapback]

Jepp det er mulig.

Enten gå inn her eller sende en sms til 2282 med REGNR <registreringsnummer> så får du navn på eier , postadresse(ikke pb nr), neste periodisk-kontroll samt omregistreringsavgiften på denne bilen.

Imponerende hva du kan Ozelot*.  :)

9404495[/snapback]

Jo takk :love:

*byttet ut nick

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...