Palme Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Sammenligner meterologene været de meldte med det faktiske været det ble - for å så bruke disse data i fremtidige værmeldinger? Jeg tenker at dersom de gjør det kan de hele tiden få mer og mer nøyaktige spådommer/prognoser på hvordan været kommer til å bli. Lenke til kommentar
EMS15 Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Siden dere likevel var inne på sprøyter: Hvordan vet legen at de treffer blodåren? Lenke til kommentar
SnittLeif Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Siden dere likevel var inne på sprøyter: Hvordan vet legen at de treffer blodåren? Blodet pumper ut? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 (endret) Tror de kaller det 'blodsvar'. Dvs, når de har stukket inn sprøyta trekker de 'stempelet' ut et lite stykke for å se om blod kommer inn i sprøyta. Edit:skriveleif Endret 5. januar 2010 av Kahuna Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Det er ganske kaldt om dagen, hvis jeg som en liten spøk skulle 'glasere' noens bil, tar den skade av å bli kapslet inn i 1cm stålis? Lenke til kommentar
SML Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Det er bare en måte å finne ut det på! Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort. Hvor mange grader må gjennomsnittstemperaturen på jorda stige for at det skal være mulig å bo på sørpolen? Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Tror de kaller det 'blodsvar'. Dvs, når de har stukket inn sprøyta trekker de 'stempelet' ut et lite stykke for å se om blod kommer inn i sprøyta. Edit:skriveleif når jeg har tatt blodprøve så har de ingen "stempel". De setter in en sprøytespiss med en plastikkting på som festes på en liten beholder og når beholderen festes på flyter blodet fritt inn i beholderen. Lenke til kommentar
Applebee Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Hvordan fikk de egentlig inn alle sangene på spotify? Har vanskelig for å tro at det er noen som faktisk har lagt inn alle sangene manuelt, en for en? Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Se for deg at plateselskapene har digitale kopier, så sender de dem til Spotify og... Vips! Dårlig forsøk på snedighet... Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Hvor skarpe svinger kan togskinner maksimalt ha før det går ille? Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Det er ganske kaldt om dagen, hvis jeg som en liten spøk skulle 'glasere' noens bil, tar den skade av å bli kapslet inn i 1cm stålis? En liten vanndusj hver 10. min en stund så er det gjordt. Huff, det hadde tatt tid å tine opp igjen . Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Hvor mange grader må gjennomsnittstemperaturen på jorda stige for at det skal være mulig å bo på sørpolen? Ca 6 grader, likevel vil det ta noen hundre år før all isen i Antarktis smelter. Da vil verdenshavene ha steget nesten 70 meter, så resten av verden vil ha blitt mindre. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Kahuna: bilen behøver ikke å ta skade av det; men hvis bileieren finner på noe "glupt" i et forsøk på å komme seg inn i bilen så kan det bli skader av det. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Hvor skarpe svinger kan togskinner maksimalt ha før det går ille? Det vet jeg ikke svaret på, men jeg vet at maksimalhastigheten har mye å si. Jo saktere tog, desto skarpere svinger kan man ha. Det er derfor togene i Norge ikke er raskere enn det de er, banekurvaturen tillater ikke høyere hastighet. Hovedbegrensningen for hvor skarpe svinger skinner kan ha er ikke faren for at togene kan spore av, men komforten til passasjerene. Altså man kunne hatt en god del skarpere svinger (eller raskere tog) men da ville passasjerene blitt reisesyke og det ville ikke vært noe særlig bra. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Hvis en sving blir krappere og krappere vil til slutt vinkelen mellom vognene bli så stor at de slår inni hverandre. Vet ikke helt hvordan hjulopphenget på et togsett er, men mulig det også vil møte på noen problemer etterhvert. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Er toget festet til "underdelen" (jessda, er mekaniker jeggggg) slik at de forskjellige "hjuldelene" kan vinkles forskjellig? Lenke til kommentar
KKake Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Ja. Hvs jeg ikke tar feil kan hjulopphengene vinkles uavhengig av hverandre. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Hvis du hadde blitt skyti av en partikkel i 99.9999999999% av lysets hastighet fra LHC partikkel akselleratoren. Hva hadde skjedd da? Hadde du merket det? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Hvis du hadde blitt skyti av en partikkel i 99.9999999999% av lysets hastighet fra LHC partikkel akselleratoren. Hva hadde skjedd da? Hadde du merket det? Knapt, energien i enkeltkollisjonene i LHC sammenlignes ofte som to mygg som kolliderer i lufta. Sammenligningen er ikke helt nøyaktig, men ikke så veldig langt unna virkeligheten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå