iSimen Skrevet 3. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 3. januar 2010 På sivile skipsuniformer kan man se noe lignende på skuldrene som det man ser på militære uniformer, altså gradsbetegnelser. Men er det det det er? Man bruker vel ikke grader på sivile fartøy? Mener du for eksempel hurtigruten nå? Der er det jo forskjellige grader innenfor systemet, kaptein, sikkerhetsoffiser også videre også videre. Man bruker grader på sivile fartøy. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 3. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 3. januar 2010 Er jeg kaptein når jeg er ute i robåten min, eller er det bare større skip som har kaptein? MÅ det være en person som kaller seg kaptein om bord i alle båter/skip? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 3. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 3. januar 2010 Ikke bare i USA, 1435 mm sporvidde (som er det samme) brukes også på jernbanenettet i nesten hele Europa, inkludert i Norge, inkludert trikkespor og t-banesporene i Oslo.Men i Trondheim ønsket man å være moderne da de bygde ut trikk på slutten av 1800-tallet, man valgt det nye og moderne målet: 1 meter. Trondheimstrikken er faktisk unik med tanke på målene. Det er mange trikkesystemer i Tyskland og Østerrike som har 1 meter sporvidde, men det er ingen jeg vet om som samtidig har 2,6 meter brede vogner. Derfor må trikker som skal brukes i Trondheim spesiallages, man kan ikke bruke trikker bygd for andre byer. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 3. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 3. januar 2010 Hvem er det som ligger rett over/under politiet på mengde autoritet i Norge, og hvilken gruppe sitter med mest autoritet av de alle? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 3. januar 2010 Hvem er det som ligger rett over/under politiet på mengde autoritet i Norge, og hvilken gruppe sitter med mest autoritet av de alle? er vel militæret som sitter med mest autoritet i norge, under riktige forutsetninger så klart. en militær person har i utgangspunktet ikke så mye makt, men på oppdrag så kan man ha veldig mye mer enn politiet. militæret er vel også de som er rett over politiet. det er så vidt jeg vet ingenting mellom politiet og vanlige personer altså. militæret politiet sivile Lenke til kommentar
Applebee Skrevet 3. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 3. januar 2010 Har ikke vektere gjerne litt mer makt enn en vanlig sivil? Lenke til kommentar
co2 Skrevet 3. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 3. januar 2010 Har ikke vektere gjerne litt mer makt enn en vanlig sivil? Ikke på papiret, nei. Lenke til kommentar
KKake Skrevet 3. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 3. januar 2010 På sivile skipsuniformer kan man se noe lignende på skuldrene som det man ser på militære uniformer, altså gradsbetegnelser. Men er det det det er? Man bruker vel ikke grader på sivile fartøy? Jo, det gjør man. Man bruker grader som kaptein, overstyrmann, 1. styrmann, 2. styrmann og 3. styrmann på navigatørsiden, og maskinsjef og 1. - 3. maskinist på motorsiden ombord i et sivilt fartøy(forsåvidt i millitære fartøy også). Alle nevnt grader omtales som offiserer. Under offiserene finner vi matroser, motormenn og trikker, pluss diverse andre stillinger avhenging av type fartøy (et cruiseskip har f.eks også hotellpersonell osv). Er jeg kaptein når jeg er ute i robåten min, eller er det bare større skip som har kaptein?MÅ det være en person som kaller seg kaptein om bord i alle båter/skip? Du står fritt til å utnevne deg selv til kaptein ombord i din egen båt, men om andre vil annerkjenne deg som kaptein er en annen sak. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 3. januar 2010 Har ikke vektere gjerne litt mer makt enn en vanlig sivil? Ikke på papiret, nei. den eneste forskjellen på vektere og sivile er makten de er gitt av de som eier stedet, samt at de oftest kan regler litt bedre enn folk ellers og vet hvordan man bruker dem. f.eks kan de kaste ut folk fra stedet. men ut over slike ting har de ikke noe mer makt enn vanlige nei... Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 4. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 4. januar 2010 (endret) Hvordan er det mulig å minske en Blueray film ned til 4-5GB å allikevell beholde kvaliteten mye bedre enn dvd? Endret 4. januar 2010 av Big tony Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 4. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 4. januar 2010 (endret) Hvordan er det mulig å minske en Blueray film ned til 4-5GB å allikevell beholde kvaliteten mye bedre enn dvd? Ved hjelp av noe som kalles for kompresjon. Det er ulike teknikker for å redusere plassbruken slik at man får samme filmen på mindre plass. Det er en enorm utvikling på dette området nå så man oppdager stadig bedre måter å komprimere på. Grunnen til at kodekene i Bluray-standarden ikke komprimerer så effektivt som det vi kunne ha gjort i dag er blant annet fordi utviklingen kompresjon kan medføre dårligere bildekvalitet og at bedre kompresjon krever mer prosesseringskraft ved avspilling. Det ville ikke vært noe særlig med en standard som krever helt splitter ny super-PC med åtte-kjerners 10GHz prosessor ved avspilling. Endret 4. januar 2010 av A-Jay Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 4. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 4. januar 2010 Da er det vel billigere å bare kjøpe seg et par tb med lagring istede. Lenke til kommentar
Newt32 Skrevet 4. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 4. januar 2010 Dette er et litt ekkelt spørsmål men; hvor mange ganger kan man drikke sitt eget urin? Det var Bear Grylls (Edward Michael Grylls) som fikk meg til å tenke på dette spørsmålet. Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 4. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 4. januar 2010 Hvem er det som ligger rett over/under politiet på mengde autoritet i Norge, og hvilken gruppe sitter med mest autoritet av de alle? er vel militæret som sitter med mest autoritet i norge, under riktige forutsetninger så klart. en militær person har i utgangspunktet ikke så mye makt, men på oppdrag så kan man ha veldig mye mer enn politiet. militæret er vel også de som er rett over politiet. det er så vidt jeg vet ingenting mellom politiet og vanlige personer altså. militæret politiet sivile Det er nok ikke fullt så enkelt som det. Her er hvordan maktfordelingen i Norge er: Den norske statsforfatningen bygger på det såkalte maktfordelingsprinsippet, at makten er delt mellom den lovgivende, den utøvende og den dømmende makt. Det vil si Stortinget, Regjeringen med sine departementer og etater, og domstolene med Høyesterett, lagmannsrettene og tingrettene. Justissektoren omfatter politiet, påtalemyndigheten og domstolene - og dermed både den utøvende og dømmende makt. Politimyndigheten til politi- og lensmannstaten er underlagt Justis- og politidepartementet og Politidirrektoratet. Politiets påtalemyndighet er underlagt statsadvokatene under ledelse av riksadvokaten, som er uavhengig av politiet. Domstolene er også uavhengige organer. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 4. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 4. januar 2010 Hvem er det som ligger rett over/under politiet på mengde autoritet i Norge, og hvilken gruppe sitter med mest autoritet av de alle? er vel militæret som sitter med mest autoritet i norge, under riktige forutsetninger så klart. en militær person har i utgangspunktet ikke så mye makt, men på oppdrag så kan man ha veldig mye mer enn politiet. militæret er vel også de som er rett over politiet. det er så vidt jeg vet ingenting mellom politiet og vanlige personer altså. militæret politiet sivile Det er nok ikke fullt så enkelt som det. Her er hvordan maktfordelingen i Norge er: Den norske statsforfatningen bygger på det såkalte maktfordelingsprinsippet, at makten er delt mellom den lovgivende, den utøvende og den dømmende makt. Det vil si Stortinget, Regjeringen med sine departementer og etater, og domstolene med Høyesterett, lagmannsrettene og tingrettene. Justissektoren omfatter politiet, påtalemyndigheten og domstolene - og dermed både den utøvende og dømmende makt. Politimyndigheten til politi- og lensmannstaten er underlagt Justis- og politidepartementet og Politidirrektoratet. Politiets påtalemyndighet er underlagt statsadvokatene under ledelse av riksadvokaten, som er uavhengig av politiet. Domstolene er også uavhengige organer. det var ikke helt slik jeg tolket spørsmålet, dermed ble mitt svar litt simplere. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 4. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 4. januar 2010 (endret) Hvordan er det mulig å minske en Blueray film ned til 4-5GB å allikevell beholde kvaliteten mye bedre enn dvd? Såvidt meg bekjent ikke mulig lossless, og kjenner ikke til noen BR HD filmer på den størrelsen der. Du får 720p filmer på den størrelsen, men med 1080p er det laveste jeg har sett ca 7gb. Endret 4. januar 2010 av Vizla Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 4. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 4. januar 2010 For et år siden hadde jeg 15 000 kroner på bankkontoen min. Nå har jeg ca like mye, men hvor mye penger har jeg egentlig tapt på inflasjonen det siste året? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 4. januar 2010 Ca 1,5%. Kilde: SSB - konsumprisindeksen KPI Hvor mye rente har du tjent på kontoen? 1%? Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 4. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 4. januar 2010 Jeg har mange ganger lagt merke til at politibiler bruker nærlys når de er parkert. Er dette en policy de har eller glemmer de bare å sette på parklys? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 4. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 4. januar 2010 (endret) er det jeg som har missforstått eller er det ikke den lysinnstilningen med en "P" som er park? kan jeg med bare øynene se noen galakser om natten? ikke at jeg kikker opp å ser dette http://cdn-write.demandstudios.com/upload/.../50/6/58656.jpg men at jeg ser det som en planet eller en stjerne? bare en liten lysende prikk. edit: hvordan kan jeg få linken til å vises som et bilde her? når man spiller på nett får man opp ping, men hva er det? hva er bra hva er dårlig? Endret 4. januar 2010 av Slettet-T9cKWhDpN0 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå