Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Skin

First of all the skin, which is susceptible to beta-emitting radioactive fallout. The principal site of damage is the germinal layer. But the most rapid response is erythema (reddening) due to blood vessels congestion and edema. Erythema that lasts 10 days occurs in 50% of people exposed to 5-6 gray.[2]

Other effects with exposure include:[2]

* 2-3 gray temporary hair loss

* 7 gray permanent epilation occurs

* 10 gray itching and flaking occurs

* 10-20 gray weeping blistering and ulceration will occur

Kilde

Står ingenting om permanente sår.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Siden vi er inne på det: Vil man føle umiddelbar smerte/ubehag når man blir utsatt for et farlig høyt nivå med radioaktiv stråling?

Metall-smak i munnen og følelsen av nåler som prikker mot huden.

Kilde? Tallene jeg har sett tyder på av noen titalls døde direkte av stråling (mellom 50 og 100 et sted?) og kanskje noen hundre, eller opp til tusen døde/vil dø av senvirkninger.

Det var tall jeg kun har sett estimat på tidligere. ( Er ikke kar om å huske hvor jeg har det fra. ) IAEA mener selv 56 direkte dødsfall og ca. 4,000 dødsfall som følger av kreft. Jeg mener selv det er et latterlig lavt estimat hvis man setter seg ned og leser litt om hvor mye stråling reaktor 4 teoretisk slapp ut.

Ingen instrumenter ( påstod USSR selv ) var tilgjengelige for å måle nivået. Eneste som var tilgjengelig var svake tellere med en kapasitet på 3.6 R/t, mens det estimeres over 20,000 R/t rundt reaktoren alene. ( Dødelig dose ≈ 100 R/t over 5 timer. Over det = tilnærmet sikker død. ) Hvor mye som landet over spesielt Hviterussland, men også USSR pluss store deler av Europa er ukjent. Dog du kan banne på at det var enormt store mengder som blåste bort fra reaktoren i den andre eksplosjonen.

Derav synes jeg et estimat på 4,000 er altfor lavt.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Siden vi er inne på det: Vil man føle umiddelbar smerte/ubehag når man blir utsatt for et farlig høyt nivå med radioaktiv stråling?

Nei, det finnes ingen del av nervesystemet eller resten av kroppen som kan oppfatte radioaktiv stråling.

Ved høy strålingsintensitet, vil man ikke da få brannskader ganske umiddelbart?

Lenke til kommentar

Nei, det finnes ingen del av nervesystemet eller resten av kroppen som kan oppfatte radioaktiv stråling.

Etter noen dokumentarer jeg har sett fra de som jobbet i Chernobyl for å rydde bort avfallet ble de veldig fort slitne og fikk vondt i hodet og ble kvalm etter noen minutter.

Lenke til kommentar

Etter noen dokumentarer jeg har sett fra de som jobbet i Chernobyl for å rydde bort avfallet ble de veldig fort slitne og fikk vondt i hodet og ble kvalm etter noen minutter.

Kvalme og oppkast er ikke uvanlige bivirkninger om man får høye men ikke umiddelbart dødlige strålingsdoser. Så kan man ha en lengre periode der man er mer eller mindre frisk, før man "plutselig" dør.

AtW

Lenke til kommentar

Metall-smak i munnen og følelsen av nåler som prikker mot huden.

Kilde? Tallene jeg har sett tyder på av noen titalls døde direkte av stråling (mellom 50 og 100 et sted?) og kanskje noen hundre, eller opp til tusen døde/vil dø av senvirkninger.

Det var tall jeg kun har sett estimat på tidligere. ( Er ikke kar om å huske hvor jeg har det fra. ) IAEA mener selv 56 direkte dødsfall og ca. 4,000 dødsfall som følger av kreft. Jeg mener selv det er et latterlig lavt estimat hvis man setter seg ned og leser litt om hvor mye stråling reaktor 4 teoretisk slapp ut.

Ingen instrumenter ( påstod USSR selv ) var tilgjengelige for å måle nivået. Eneste som var tilgjengelig var svake tellere med en kapasitet på 3.6 R/t, mens det estimeres over 20,000 R/t rundt reaktoren alene. ( Dødelig dose ≈ 100 R/t over 5 timer. Over det = tilnærmet sikker død. ) Hvor mye som landet over spesielt Hviterussland, men også USSR pluss store deler av Europa er ukjent. Dog du kan banne på at det var enormt store mengder som blåste bort fra reaktoren i den andre eksplosjonen.

Derav synes jeg et estimat på 4,000 er altfor lavt.

Vet du hvordan man estimerer antallet dødsfall over tid pga stårling? Måten det gjøres på er ekstremt konservativ, det er ingen grunn til å tro den gjør noe annet enn å overestimere antallet kreftdødsfall. I tillegg er kreft i skjoldbrukskjertelen lite dødlig, jeg tipper tallet 4000 er et ganske stort overestimat.

AtW

Lenke til kommentar
Hvis man har 40 grader varmt vann, og 80 grader varmt vann, så putter man det på 40 grader, inn i et rom på -40c, og den på 80 grader i et rom på -80c. Vil de nå 0 grader like fort?

Er temperaturen i rommene konstant, eller påvirkes den av vannet?

Ser jeg er litt sen å svare, men vil ikke temperaturen uansett bli påvirket av vannet? Og vil det gjør en veldig stor forskjell ?

Lenke til kommentar
Ganske normalt.

Men om du ikke kan leve med at hun har gjort det før,

er det ikke lett å finne en dame i det hele tatt.

Bare til å finne ei nonne, og begynne å besudle henne med altervin og den slags ;).

edit: men ja, jeg er med på tanken. liker ikke tanken, men heldigvis så hennes forrige dårlig til å håndtere utstyret, samt at det er jo en grunn til at hun er sammen med meg :).

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0
Dere som kan svare; Er det normalt å HATE og AVSKY tanken på at dama har gjort det med andre før deg?

Jeg antar at du var jomfru før du hadde deg med henne?

Stemmer!

da bør du kanskje være fornøyd? ellers så regner jeg med at du kan melde deg på som leder på en leir for kristne tenåringer å finne noen uskyldige småjenter der, over 16. eller som noen andre nevnte, finn deg ei nonne, men jeg tror at jentene er lettere å lure kabelen inni.

edit: hmm, innlegg nr 999, noen som vet om en brukbar måte å bruke nr 1000?

Endret av Slettet-T9cKWhDpN0
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...