Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Emil svelget en femöring. Hvor farlig er det?

Ikke spesielt farlig. Nabogutten der jeg vokste opp svelget en spiker. Den falt ned fra nattbordet mens han sov. Den kom ut i avføringen et par døgn senere. Har fikk ingen skader av det.

 

Magneter er derimot farlige å svelge. Ikke en enkelt, men f.eks to, eller én magnet og et jernstykke. De kan låse seg mot hverandre selv om de befinner seg på ulike steder i tarmsystemet, tarmene krysser jo frem og tilbake vegg i vegg flere ganger. Der de låser seg mot hverandre med tarmvegger mellom kan det oppstå hull i tarmveggene. Da lekker det ut tarminnhold i bukhulen, og dette er en tilstand som regnes som livstruende.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...-Submariner.jpg

 

'på det bildet står minuttene på utsiden av klokken. for kanskje 10 år siden hadde jeg og flere andre barn klokker med minuttene på utsiden. det spesielle var at vi kunne vri på den minuttskiva. har det noe bruksområde eller er det bare der fordi at det var gøy?

 

Jeg brukte den for å telle minutter enkelt.

Lenke til kommentar
Magneter er derimot farlige å svelge. Ikke en enkelt, men f.eks to, eller én magnet og et jernstykke. De kan låse seg mot hverandre selv om de befinner seg på ulike steder i tarmsystemet, tarmene krysser jo frem og tilbake vegg i vegg flere ganger. Der de låser seg mot hverandre med tarmvegger mellom kan det oppstå hull i tarmveggene. Da lekker det ut tarminnhold i bukhulen, og dette er en tilstand som regnes som livstruende.

 

True, det er noko av det farligste ein kan gjere med ein random ting kjøpt på nettet. 200mW grøn laser til 300$ kan ikkje måle seg med ein liten neodymium-magnet til nokre par dollar. Livsfarleg, spesielt om du mistar den ned på golvet og eit husdyr et den/dei. Eg har sjølv 400 Neodymium-kuler, passar betre på dei enn laseren min. Farlegare enn det meste, om det havnar i feil tarmystem

.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvordan radioaktivt materiale bryter ned ting ?

 

Hva mener du? Radioaktivt materiale bryter vel nødvendigvis ikke ned andre stoffer (dvs. strålingen kan vel være ioniserende?), derimot blir de selv brutt ned.

 

 

 

 

jeg har sett f.eks etter chernobyl ulykka så fikk mange sår som ikke grodde, det er det jeg mener, og hvordan skader radioativt materiale oss, hva gjør det med oss som skader oss ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0
Hva bruker du magnetkulene til?

Og hvor får du kjøpt så mange?

 

 

ser ikke 600 samlet, men pakker på maks 100 http://www.dealextreme.com/products.dx/cat...earch.neodymium

 

og ja hva bruker man slike til? jeg har tenkt på å kjøpe siden de skal være så kraftige, men ser ikke hva jeg kan gjøre med dem bortsett fra å på en eller annen måte lure slike inn i noen jeg hater, men ser ikke hvordan jeg skulle ha gjort det.

Endret av Slettet-T9cKWhDpN0
Lenke til kommentar
jeg har sett f.eks etter chernobyl ulykka så fikk mange sår som ikke grodde, det er det jeg mener, og hvordan skader radioativt materiale oss, hva gjør det med oss som skader oss ?

Strålingen bryter ned og totalt ødelegger genmateriale i kroppen. De som ble utsatt for stråling under Tsjernobyl-ulykken ble utsatt for enorme mengder stråling som raskt gjorde uhelbredelig skade som førte til død for over 15,000 soldater. Hvor mange som fikk kreft av diverse typer, ødem og diverse andre sykdommer har jeg ikke tall på, men det er nok skyhøyt.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
jeg har sett f.eks etter chernobyl ulykka så fikk mange sår som ikke grodde, det er det jeg mener, og hvordan skader radioativt materiale oss, hva gjør det med oss som skader oss ?

Strålingen bryter ned og totalt ødelegger genmateriale i kroppen. De som ble utsatt for stråling under Tsjernobyl-ulykken ble utsatt for enorme mengder stråling som raskt gjorde uhelbredelig skade som førte til død for over 15,000 soldater. Hvor mange som fikk kreft av diverse typer, ødem og diverse andre sykdommer har jeg ikke tall på, men det er nok skyhøyt.

 

Kilde? Tallene jeg har sett tyder på av noen titalls døde direkte av stråling (mellom 50 og 100 et sted?) og kanskje noen hundre, eller opp til tusen døde/vil dø av senvirkninger. Jeg har ikke hørt om sår som ikke gror pga stråling, hovedproblemet er massiv celledød, det fører riktignok til blødninger ol (magen og ryggmargen er vel det første som dreper deg om jeg ikke husker feil), men permanente sår som ikek gror er nytt for meg.

 

AtW

Lenke til kommentar
takk for sva.

 

 

Men vet du hva som skjer på atomnivå, det er det jeg er litt interessert i å finne ut. finner ikke noe om slike ting som ikke står på et så uforståelig komplisert mål.

 

På atomnivå så er det jo radioaktiv stråling (som er partikler eller bølger) som reagerer med andre partikler, og fører til at disse andre partiklene endrer seg, det blir en energi overføring, og man ender opp med andre partikler/atomer og stråling, enn man hadde før. (i praksis så er det i hovedsak snakk om elektroner som "slås vekk" fra atomene) Og når atomene endrer seg blir cellene skadd, noe som gjerne ender i at de blir reparert, at de repareres feil, eller at de "tar selvmord".

 

AtW

 

Du får faktisk sår som aldrig gror, så en fotograf som var den første til å ta bilder av hendelsen og han hadde et så som ikke hadde grodd på mange år, og det så ikke ut som om det kom til å gro.

 

Pga radioaktivitet, eller pga noe annet? Jeg skal ikke utelukke det, da jeg ikke er noen ekspert på bilogiske virkninger av stråling, men det er utrolig mye myter rundt det, feks er det jo ikke statistisk signifikant økning av fødselsdefekter blant de som fikk stråling av atombombene, og såvidt meg bekjent heller ikke pga stråling etter tsjernobyl.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...