henbruas Skrevet 27. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 27. desember 2009 Hvorfor feirer egentlig ateister jul? For veldig mange nordmenn, både ateistene, agnostikerne og de som bare er "litt kristne" (som er en ganske stor andel av befolkningen, tror jeg) er vel ikke jul en spesielt kristen høytid, men en lysfest, noe man feirer for hygge, familie og god mat og drikke. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349 Skrevet 27. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 27. desember 2009 (endret) Familiehygge? Er agnostiker, og jeg ser på jula som en høytid der man skal kose seg med familien og venner, og der man skal tenke på andre. Feirer ikke jula på grunn av Jesus eller noe. I tilegg så er jo jula egentlig en hedensk høytid. Det jeg også gjør. Regner med at det er mest for familiehygge og det uthevede du skrev. For veldig mange nordmenn, både ateistene, agnostikerne og de som bare er "litt kristne" (som er en ganske stor andel av befolkningen, tror jeg) er vel ikke jul en spesielt kristen høytid, men en lysfest, noe man feirer for hygge, familie og god mat og drikke. Hmm, du sier noe der. Leste i avisen for en stund siden at Human-Etisk Forbund ønsket alle en god lysfest. Takk for svar begge to Endret 27. desember 2009 av Slettet+981287349 Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 27. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 27. desember 2009 Jeg lurer på hvordan radioaktivt materiale bryter ned ting ? Hva mener du? Radioaktivt materiale bryter vel nødvendigvis ikke ned andre stoffer (dvs. strålingen kan vel være ioniserende?), derimot blir de selv brutt ned. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 27. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 27. desember 2009 Hvorfor feirer egentlig ateister jul? Hva legger du i å "feire jul"?. Hvis du tenker på Jesus' fødsel så er det neppe noen ateister som feirer akkurat dét aspektet ved jula. Jeg kan nok bare svare for meg selv, men jeg annser det som et fornuftig synspunkt på hele jula. Jeg "feirer" jula i den grad at jeg får kvalitets tid med familien, møte venner som ellers ikke er her og man kan i tillegg ta ferie på tur inn i et nytt år. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 27. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 27. desember 2009 Ordet "Jul" har egentlig ikke noe med Jesus Kristus å gjøre uansett. Hadde vi feiret Kristus-messe, hadde saken vært litt annerledes, men det gjør vi altså ikke. Skandinaviere har spist fet mat, og festet i disse dager siden lenge før de i det hele tatt hadde hørt om Jesus. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 27. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 27. desember 2009 http://www.bandoli.no/norsk/julen.htm forteller en del rundt jula, http://no.wikipedia.org/wiki/Jul og http://en.wikipedia.org/wiki/Christmas har også litt. Mener å ha lest at kirken prøvde å få folk til å feire jesu fødsel på en annen dato, men det viste seg vanskelig, derfor flyttet kirken det til en dato/periode hvor folk allerede feiret (noe annet). Mulig dette er det kirkemøte i år 353 som blir nevt på bandoli.no. Uansett så er ikke jula noe utelukkende kristen feiring. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 27. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 27. desember 2009 Det var vel en gammel tradisjon om å feire vintersolverv som de kristne snek seg inn på, rett meg om det er feil. Lenke til kommentar
KKake Skrevet 27. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 27. desember 2009 Det var vel en gammel tradisjon om å feire vintersolverv som de kristne snek seg inn på, rett meg om det er feil. Skulle til å skrive det i mitt innlegg over her, men siden jeg var usikker på det valgte jeg å la være. Dog, jeg feirer heller vintersolverv enn Jesus, enda jeg hovedsaklig feirer jul for familiehygge og slik, som nevnt over. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 27. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 27. desember 2009 når man borer ut is kjerner for å se for eksempel hvor mye co2 det var i atmosfæren før, hvordan vet man hvor gammel is staven er? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 27. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 27. desember 2009 Jo dypere de borer ned, jo eldre er isen. De kan telle hvert enkelt år, siden det er nesten som treringer, der det snør mer om vinteren eller omvendt. 1 Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 28. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 28. desember 2009 Vil en hund eller katt slutte å lage lyd hvis man sluttet å høre på den over noen år? Men fremdeles reagere på kroppspråk selvfølgelig. Lenke til kommentar
Applebee Skrevet 28. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 28. desember 2009 Hvis man har 40 grader varmt vann, og 80 grader varmt vann, så putter man det på 40 grader, inn i et rom på -40c, og den på 80 grader i et rom på -80c. Vil de nå 0 grader like fort? Lenke til kommentar
svelemoe Skrevet 28. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 28. desember 2009 Vil en hund eller katt slutte å lage lyd hvis man sluttet å høre på den over noen år? Men fremdeles reagere på kroppspråk selvfølgelig. Om du ignorerer hunden totalt når den gjer noko den ikkje skal, sluttar den med den spesifikke tingen. Og belønnar du den med oppmerksomheit når den gjer noko den skal, fortsetter den slik. Kattar er det vel annleis med, har berre hatt hund eg. I snart 10 år. Lenke til kommentar
Eaan Skrevet 28. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 28. desember 2009 Hvis man har 40 grader varmt vann, og 80 grader varmt vann, så putter man det på 40 grader, inn i et rom på -40c, og den på 80 grader i et rom på -80c. Vil de nå 0 grader like fort? Er temperaturen i rommene konstant, eller påvirkes den av vannet? Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 28. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 28. desember 2009 Vil en hund eller katt slutte å lage lyd hvis man sluttet å høre på den over noen år? Men fremdeles reagere på kroppspråk selvfølgelig. Katta mi gjør hvertfall ikke det. Ignorert all mjauinga til den katta i rundt 5 år nå, ingen forbedring Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 28. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 28. desember 2009 Er èn enkel måte å få den til å slutte å mjaue. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 28. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 28. desember 2009 Er temperaturen i rommene konstant, eller påvirkes den av vannet? Regner med at antagelsen er at volumet til rommet er såpass stort at temperaturen ikke påvirkes nevneverdig av temperaturen til vannet. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 28. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 28. desember 2009 Vil en hund eller katt slutte å lage lyd hvis man sluttet å høre på den over noen år? Men fremdeles reagere på kroppspråk selvfølgelig. Katta mi gjør hvertfall ikke det. Ignorert all mjauinga til den katta i rundt 5 år nå, ingen forbedring Forutsetter såklart at ALLE ignorerer det Lenke til kommentar
Saft Suse Skrevet 28. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 28. desember 2009 Pus her i huset har nesten gitt seg med mjauing, men har isteden funnet alternative metoder for å få det som han vil. Når jeg sitter plantet foran PC-en og ikke orker bli med for å klø han i et annet rom han liker bedre skraper han på døra mi til jeg eller noen annen gir opp. Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 28. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 28. desember 2009 Er èn enkel måte å få den til å slutte å mjaue. Null problem...avliv den Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå