Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981287349
Familiehygge? Er agnostiker, og jeg ser på jula som en høytid der man skal kose seg med familien og venner, og der man skal tenke på andre. Feirer ikke jula på grunn av Jesus eller noe. I tilegg så er jo jula egentlig en hedensk høytid.

Det jeg også gjør.

Regner med at det er mest for familiehygge og det uthevede du skrev.

For veldig mange nordmenn, både ateistene, agnostikerne og de som bare er "litt kristne" (som er en ganske stor andel av befolkningen, tror jeg) er vel ikke jul en spesielt kristen høytid, men en lysfest, noe man feirer for hygge, familie og god mat og drikke.

Hmm, du sier noe der. Leste i avisen for en stund siden at Human-Etisk Forbund ønsket alle en god lysfest.

Takk for svar begge to ;)

Endret av Slettet+981287349
Lenke til kommentar
Hvorfor feirer egentlig ateister jul?

Hva legger du i å "feire jul"?. Hvis du tenker på Jesus' fødsel så er det neppe noen ateister som feirer akkurat dét aspektet ved jula.

Jeg kan nok bare svare for meg selv, men jeg annser det som et fornuftig synspunkt på hele jula.

Jeg "feirer" jula i den grad at jeg får kvalitets tid med familien, møte venner som ellers ikke er her og man kan i tillegg ta ferie på tur inn i et nytt år.

Lenke til kommentar

http://www.bandoli.no/norsk/julen.htm forteller en del rundt jula, http://no.wikipedia.org/wiki/Jul og http://en.wikipedia.org/wiki/Christmas har også litt.

Mener å ha lest at kirken prøvde å få folk til å feire jesu fødsel på en annen dato, men det viste seg vanskelig, derfor flyttet kirken det til en dato/periode hvor folk allerede feiret (noe annet). Mulig dette er det kirkemøte i år 353 som blir nevt på bandoli.no.

Uansett så er ikke jula noe utelukkende kristen feiring.

Lenke til kommentar
Det var vel en gammel tradisjon om å feire vintersolverv som de kristne snek seg inn på, rett meg om det er feil.

Skulle til å skrive det i mitt innlegg over her, men siden jeg var usikker på det valgte jeg å la være. Dog, jeg feirer heller vintersolverv enn Jesus, enda jeg hovedsaklig feirer jul for familiehygge og slik, som nevnt over. :xmas:

Lenke til kommentar
Vil en hund eller katt slutte å lage lyd hvis man sluttet å høre på den over noen år? Men fremdeles reagere på kroppspråk selvfølgelig.

Om du ignorerer hunden totalt når den gjer noko den ikkje skal, sluttar den med den spesifikke tingen. Og belønnar du den med oppmerksomheit når den gjer noko den skal, fortsetter den slik. Kattar er det vel annleis med, har berre hatt hund eg. I snart 10 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...