Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor gå rundt den varme grøten? Mennesker er skapt for å utnyttes og utnytte. En vesentlig andel av spørsmålene her er faktisk banal utnyttelse av andres kunnskaper der man istedet kunne lett fram informasjonen selv. Forfriskende med noen som for en gangs skyld ikke later som noe annet.
Det er en tråd for snedige spørsmål som ikke nødvendigvis har noe fasitsvar, eller hvor det er nødvendig å diskutere frem og tilbake mellom forskjellige parter (utveksle sjeldne erfaringer). Det har dessverre utviklet seg til en support-tråd for late og korttenkte mennesker som ikke gidder å finne svar på dumme spørsmål.

En tråd med 40 daglige innlegg i snitt over to år holder naturligvis ikke høy intellektuell kvalitet. Dessverre.

Lenke til kommentar
Ja, se hvor nerd jeg ser ut! Ser det UT som jeg er flittig bruker av den slags bug når jeg bare kan spørre her? Ehhhhh.

Hvis du svarer med kjeft istedenfor å si "tusen takk for at du tok deg tid til å svare på det banale spørsmålet mitt", hva er det da som får deg til å tro at jeg kommer til å gidde å svare på lignende spørsmål fra deg i fremtiden?

Lenke til kommentar
Den logoen oppe til høyre på skjermen når man ser på NRK1 eller NRK2 var omtrent lik dagens, men uten tallet.

Jeg kan også nevne at den første logoen til NRK 2 faktisk sa "TO NRK" (bokstaver, ikke tall). Men de endret det etterhvert til tall.

 

post-51689-1261615961.gif

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Den logoen oppe til høyre på skjermen når man ser på NRK1 eller NRK2 var omtrent lik dagens, men uten tallet.

Jeg kan også nevne at den første logoen til NRK 2 faktisk sa "TO NRK" (bokstaver, ikke tall). Men de endret det etterhvert til tall.

 

post-51689-1261615961.gif

 

flashback til tusen

Lenke til kommentar

Min 32" LCD-TV har en oppløsning på 1366x768. Hva er best å bruke på Blu-Ray-spilleren min av 720p og 1080i? 1080p fungerer ikke. 1080i liker jeg egentlig ikke pga. det er interlaced. Derimot må TVen skalere opp 720p litegran for å fylle skjermbildet, som gjør at jeg mister litt skarphet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Min 32" LCD-TV har en oppløsning på 1366x768. Hva er best å bruke på Blu-Ray-spilleren min av 720p og 1080i? 1080p fungerer ikke. 1080i liker jeg egentlig ikke pga. det er interlaced. Derimot må TVen skalere opp 720p litegran for å fylle skjermbildet, som gjør at jeg mister litt skarphet.

 

Er vel egentlig bare å bytte mellom og se hva du liker best? er ingen fasit på det spørsmålet

Lenke til kommentar
Den logoen oppe til høyre på skjermen når man ser på NRK1 eller NRK2 var omtrent lik dagens, men uten tallet.

Jeg har sjekket litt rundt og funnet ut at den opprinnelige stolpelogoen til NRK ble designet av Ingolf Holme i 1969, og at den ble tatt i bruk i 1970:

nrk.jpg

 

I 2000 ble denne logoen modernisert litt med avrundete hjørner et par steder:

nrkny.jpg

 

http://fil.nrk.no/contentfile/web/designhbok/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

så på nyhetene om avstemning hos noen politikere i USA om ny helsereform, der sa de, jeg skriver som det uttales, "yeis" og "neis". hvorfor ikke bare yes og no? hvorfor er de så old school? regner med at det er old school.

 

på the big bang theory så sier sheldons søster til han at hun skryter til vennene sine og sier at sheldon er en rakett forsker. sheldon blir sint og sier at hun liksågodt kunne ha sagt at han hadde etter eller annet med toll på golden gate broen å gjøre. han sa "toll" og i teksten stod det "toll". men er ikke toll på engelsk i den sammenhengen noe med å betale for å krysse broen? jeg husker ikke ordet nå. knøvlete forklart, men dere forstår det sikkert.

Lenke til kommentar
på the big bang theory så sier sheldons søster til han at hun skryter til vennene sine og sier at sheldon er en rakett forsker. sheldon blir sint og sier at hun liksågodt kunne ha sagt at han hadde etter eller annet med toll på golden gate broen å gjøre. han sa "toll" og i teksten stod det "toll". men er ikke toll på engelsk i den sammenhengen noe med å betale for å krysse broen? jeg husker ikke ordet nå. knøvlete forklart, men dere forstår det sikkert.

Du har rett, tollkontrollen ved grensepasseringer heter "customs" på engelsk. "Toll" er avgift, f.eks i veibommer.

Lenke til kommentar
så på nyhetene om avstemning hos noen politikere i USA om ny helsereform, der sa de, jeg skriver som det uttales, "yeis" og "neis". hvorfor ikke bare yes og no? hvorfor er de så old school? regner med at det er old school.

I store ja/nei-avstemninger på engelsk er det vanlig at man svarer med "Yay" eller "Nay".

 

EDIT: Det var visst britisk engelsk, i amerikansk politikk bruker man "Yea"/"Nay".

 

EDIT 2: Ellers må jeg gratulere Obama med å ha fått gjennom helsereformen i senatet. :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
hvorfor skal de skifte ord?

Skifte hva med hva? Tenker du på "Yea"? Det er bare en amerikansk greie, akkurat som at de foretrekker å si "couch" istedenfor "sofa". :)

 

EDIT: Eller tenker du på hvorfor de bruker yay/nay istedenfor yes/no? Det er ikke snakk om å skifte noe med noe annet. "Yay" (eventuelt "yea") er "ja" i politiske avstemninger, rett og slett.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...