Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan uttales egentlig "kjeks" på engelsk, er det slik: "kukk-is", eller slik: "cock-is"? Eller noe helt annet...?

Når jeg lurer på sånt, slår jeg opp i Wiktionary (eller et godt, gammeldags ordbok) og leser lydskriften.

 

http://en.wiktionary.org/wiki/cookies

 

Her ser vi at det uttales /ˈkʊkiz/

 

Nøkkelen til å lese disse greiene er her: http://en.wiktionary.org/wiki/Wiktionary:I...onunciation_key

 

Med litt erfaring i å tolke lydskrift ser man enkelt at det uttales nærmest "kukk-is".

 

ˈ betyr at man legger trykket der tegnet er (først i ordet). ʊ betyr samme u-lyd som i det engelske ordet "put".

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Og til dere som diskuterer skjegg:

I militæret kan man få ordre om å ikke barbere seg hvis det er ekstremt kaldt.

Det er fordi barberingen gjør huden følsom. Mulig den fjerner noen naturlige oljer eller noe. Ikke pga. skjeggstubben isolerer så mye.

Fra min egen førsteganstjeneste husker jeg at vi barberte oss om kvelden på vinteren. Ikke fordi skjeggstubben rekker å bli så lang i løpet av natta men fordi, som du sier, huden rekker å erstatte de naturlige oljene du har vasket/skåret bort under barbering.

 

Hvis du på død og liv *må* være glattbarbert på vinteren(julebord?) så kan du med hell erstatte de naturlige oljene med en vannfri fuktighetskrem.

 

 

Skjegget mitt er nesten i Krekarformat. Hadde nok passet inn i Pakistan eller Irak.

Det er godt og varmt, men vann kan fryse til is i skjegget. Vannet kommer imidlertid ikke innpå huden, så det gjør ikke så mye at det er der.

Da regner jeg med at du stiller som julenisse i morra? :D

Lenke til kommentar

Har nettopp sett storfilmen AVATAR, desverre i 2D.

Meget bra film.

 

Men jeg la merke til at de innfødte hadde en ekstremt slank kroppsfasong.

Er det noen statistikk fra tidligere filmer med ekstremt slanke menneskeliknende vesner, som kan tyde på at slike kropper fremmer anoreksi?

 

Har Cameron fremmet et usunt kroppsideal?

Eller skjønner tenåringsjentene at de ikke trenger å se sånn ut?

Lenke til kommentar
Hvordan uttales egentlig "kjeks" på engelsk, er det slik: "kukk-is", eller slik: "cock-is"? Eller noe helt annet...?

Når jeg lurer på sånt, slår jeg opp i Wiktionary (eller et godt, gammeldags ordbok) og leser lydskriften.

 

BLA, BLA, FUCKIN' BLA

 

Ja, se hvor nerd jeg ser ut! Ser det UT som jeg er flittig bruker av den slags bug når jeg bare kan spørre her? Ehhhhh.

Lenke til kommentar

Det var nok ment som hjelp, slik at du lettere kan finne ut av det selv i fremtiden. Så det å sitere hjelpen som "BLA, BLA, FUCKIN' BLA" er veldig arrogant. Men samtidig ikke veldig overraskende, sett utifra dine tidligere poster her på forumet.

Dessuten er innstillingen din om å la andre finne ut ting for deg fordi det er lettere, veldig teit.

Lenke til kommentar
Hvordan uttales egentlig "kjeks" på engelsk, er det slik: "kukk-is", eller slik: "cock-is"? Eller noe helt annet...?

Du har allerede fått gode svar på spørsmålet, kukkis er nærmest.

 

Men spørsmålet er interessant på en annen måte også, det norske ordet kjeks er nemlig en en relativt ny fornorsking av det engelske ordet cakes. For noen år siden foreslo språkrådet at bacon skulle fornorskes til beiken, da ble det ramaskrik, og forslaget ble til slutt trukket (foreløpig). Men det er ikke mer underlig enn at det opprinnelig franske importordet chauffeur nå heter sjåfør på norsk, eller at bureau nå skrives byrå.

 

I den gamle seilskutetiden var såkalte beskøyter en del av skipskosten, skipskjeks. Ordet beskøyter var en fornorsking av det engelske ordet bicuits.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...