Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva skjer med en soldat som mister sitt våpen?

 

Mer spesifikkt: hva skjer med en vernepliktig 19-åring som mister sin AG3 under en øvelse i Norge i fredstid?

Kan det virkelig stemme at et blir krigsrett? Og hva innebærer det? Vi har jo ikke dødsstraff her i landet.

 

Hva skjer om han mister det i en hengemyr, kontra om han selger det til narkolangeren sin?

Hva om Forsvaret klarer å dra geværet opp av myra i ettertid?

Eller om det var en kollega som "gjemte" våpenet som en slags hevn?

Soldaten skulle jo ikke ha sluppet det av syne...

Lenke til kommentar

Han får vil nok få straff pluss at han må erstatte våpenet.

Tviler på at det blir krigsrett ut av det.

Mister det i en hengemyr? straff + erstatning. Gir det til narkolangeren? Tatt for å utnytte militærets eiendom for å få tak i noe som også er ulovlig, da kan vi komme til krigrett ja.

 

Kolega som gjemte det? Kolegaen blir straffet, men vet ikke hva det innebærer.

 

Ikke slakt meg om jeg tar feil nå.

Lenke til kommentar
Hva skjer med en soldat som mister sitt våpen?

 

Mer spesifikkt: hva skjer med en vernepliktig 19-åring som mister sin AG3 under en øvelse i Norge i fredstid?

Kan det virkelig stemme at et blir krigsrett? Og hva innebærer det? Vi har jo ikke dødsstraff her i landet.

 

Hva skjer om han mister det i en hengemyr, kontra om han selger det til narkolangeren sin?

Hva om Forsvaret klarer å dra geværet opp av myra i ettertid?

Eller om det var en kollega som "gjemte" våpenet som en slags hevn?

Soldaten skulle jo ikke ha sluppet det av syne...

 

det anmeldes, etterforskes og du må betale for våpenet ihvertfall.

du får vel straff ut fra hvor uforsiktig du har vært, en soldat skal jo aldri legge igjen våpenet sitt noen sted.

skal ikke være mulig å miste det.

 

så er det jo det med vitner og slikt, om du har noen som kan bekrefte at det forsvant langt ned i myra, så er det lettere enn om du bare ser det.

 

dette er hva jeg har hørt ihvertfall, fra reele situasjoner.

Lenke til kommentar

Om det på eit eller anna vis forsvinn i løpet av ein øvelse, vil nok heile avdelingen måtte gå i manngard over området det blei mista i til det eventuelt blir funne, samt at absolutt alt (kjøretøy, utstyr og liknande) og alle må mønstrast ordentlig.

 

Reglane rundt våpenbehandling i militæret er *strenge*, som ein del her sikkert har hands on erfaring med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

slik jeg forstår det dør du om du hopper fra et høyt punkt i stille vann, men hva om det er en foss som bryter vannhinnen? og at det selvfølgelig ikke er masse steiner 1 meter under vannflaten.

Lenke til kommentar
slik jeg forstår det dør du om du hopper fra et høyt punkt i stille vann, men hva om det er en foss som bryter vannhinnen? og at det selvfølgelig ikke er masse steiner 1 meter under vannflaten.

Det ble diskutert en del sider tilbake, og konklusjonen slik jeg husker det er at selvom hinnen utgjør en viss motstand vil den ikke skille mellom en brukket arm og et lite blåmerke. Mao. du vil fortsatt dø.

 

du får vel straff ut fra hvor uforsiktig du har vært, en soldat skal jo aldri legge igjen våpenet sitt noen sted.

skal ikke være mulig å miste det.

Våpenskapene er jo av latterlig kvalitet med låser som en liten baby kan dirke opp med tåtesmukken sin. Måtte jo nærmest passe på at man ikke lente seg for hardt på låsen så den ble ødelagt.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
slik jeg forstår det dør du om du hopper fra et høyt punkt i stille vann, men hva om det er en foss som bryter vannhinnen? og at det selvfølgelig ikke er masse steiner 1 meter under vannflaten.

 

Dette har vært diskutert ved flere anledninger i tråden, konklusjenen er vel at det er omdiskutert hvor høyt du kan overleve å hoppe fra, og at overflatespenning ikke har særlig mye å si.

 

AtW

Lenke til kommentar
du får vel straff ut fra hvor uforsiktig du har vært, en soldat skal jo aldri legge igjen våpenet sitt noen sted.

skal ikke være mulig å miste det.

Våpenskapene er jo av latterlig kvalitet med låser som en liten baby kan dirke opp med tåtesmukken sin. Måtte jo nærmest passe på at man ikke lente seg for hardt på låsen så den ble ødelagt.

 

nå var det snakk om å miste våpenet, ikke innbrudd hjemme...

de fleste som har tjenestevåpen har ikke våpenskap heller.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Hvis en muslim eller mormon har flere ekteskap og får statsborgerskap i Norge, har han rett til gjenforening med alle konene og alle barna sine da? Flerkoneri er ulovlig i Norge, så ville han måtte oppheve noen av ekteskapene sine i Norge?

Litt forenklet så blir allerede eksisterende ektefeller 'godkjent' mens nye ektefeller ikke blir det. Du kan med andre ord godt få med deg dine tre koner til norge men hvis du drar hjem for å finne en fjerde blir det trøbbel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...