Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Litt sytete å mase om dyreplageri. Men det beste hadde vært, siden de er så små, å klubbe dem i hode med noe sånn som...en hammer. Ikke metalldelen, men tredelen, slik man gjør med kaniner.

Ja, jeg syter jo mye om dyreplaging :)...

Hvorfor lukter urinet mitt frokostblanding uten at jeg har spist det på flere år? det har aldri lukta sånn før de 2 siste dagene.

det mener jeg har noe å gjøre med sukkerinnholdet ditt ellerno lignende. det lukter honnikorn ja? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Litt sytete å mase om dyreplageri. Men det beste hadde vært, siden de er så små, å klubbe dem i hode med noe sånn som...en hammer. Ikke metalldelen, men tredelen, slik man gjør med kaniner.

Ja, jeg syter jo mye om dyreplaging :)...

Hvorfor lukter urinet mitt frokostblanding uten at jeg har spist det på flere år? det har aldri lukta sånn før de 2 siste dagene.

Nå var det flere som kom med svar, ikke bare du tingeling.

Endret av co2
Lenke til kommentar

nei, det er sikkert 72-73% av et daglig inntak sukker basert på et kosthol på 2000 Kcal, hadde det vært 72% sukker hadde det vært en tykk sukkerlake/grøt. mange som roter litt med det, bla, i en diskusjon om den nye URGE intense var det mye snakk omm det.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar
Dersom all is og snø hadde smeltet og havnet i sjøen, hvor mange prosent av land hadde vært dekt av sjøen da?

Nok til at havet hadde steget 6-7 meter. Husker ikke i farten hvor mye prosent.

Du underdriver. 6-7 meter havnivåstignng er kun hvis all innlandsisen på Grønland smelter. Hvis all innlandsisen i Antarktis (rundt Sørpolen) smelter er det snakk om en havnivåstigning på ca 60 meter. Og hvis all innlandsis i hele verden smelter vil verdenshavene stige omtrent 70 meter. I Norge er det ikke mye mer enn deler av Østlandet, mesteparten av Jæren og store deler av lavlandet i Trøndelag som hadde forsvunnet, så vi kunne nok klumpet oss sammen og overlevd på resten på et vis, men i andre deler av verden som ville langt mer ligget under vann, bl.a mye av de beste landbruksarealene i verden. Vårt naboland Danmark hadde forsvunnet helt, selv Himmelbjerget (Danmarks høyeste punkt) ville forsvunnet under vann.

I dag er det 148 millioner km² landjord på Jorda, hvorav 16 millioner km² er dekket av is (Grønland, Antarktis og ulike høyfjellsområder i resten av verden). Med en havnivåstigning på 70 meter vil ca 13 millioner km² landjord forsvinne under vann, men mesteparten av Grønland og halvparten av fastlandet i Antarktis ville vært isfrie landområder over det nye havnivået så totalt ville det vært totalt 128 millioner km² isfri landjord tilgjengelig. Men det ville fortsatt vært like ulevelig i store høyder som nå, man ville fortsatt opplevd å få høydesyke i høyfjellet. Og store deler av den gjenværende landjorda er dårlig jordbruksland, så å brøfø jordas befolkning ville blitt umulig.

Heldigvis er det sånn at selv med en global oppvarming på 6 grader, som må til for å smelte all innlandsis i verden, så vil det likevel ta tusenvis av år før all isen rekker å smelte.

Verden med 70 meter høyere havnivå:

world100-8190-450x187.jpg

Antarktis uten is og med 70 meter høyere havnivå:

antarcticwater.jpg

Lenke til kommentar
selv Himmelbjerget (Danmarks høyeste punkt) ville forsvunnet under vann.

Som dansk statsborger må jeg påpeke at Danmarks høyeste punkt er Møllehøj. ;)

Lurer egentlig på hvorfor så mange tror det er Himmelbjerget.

Endret: Hmm, om man tar med tårnet på Himmelbjerget kommer man kanskje akkurat over i høyde? Siden du nevner punkt og ikke fjell.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar
selv Himmelbjerget (Danmarks høyeste punkt) ville forsvunnet under vann.

Som dansk statsborger må jeg påpeke at Danmarks høyeste punkt er Møllehøj. ;)

Lurer egentlig på hvorfor så mange tror det er Himmelbjerget.

Endret: Hmm, om man tar med tårnet på Himmelbjerget kommer man kanskje akkurat over i høyde? Siden du nevner punkt og ikke fjell.

"Fjell?" Alvorlig talt?

Himmelbjerget er mest kjent utenfor Danmark, kanskje mest fordi den høyden har et oppsiktsvekkende motsetningsfyllt navn. De andre heter jo kun "høyde" (høj), noe de jo er.

Lenke til kommentar
nei, det er sikkert 72-73% av et daglig inntak sukker basert på et kosthol på 2000 Kcal, hadde det vært 72% sukker hadde det vært en tykk sukkerlake/grøt. mange som roter litt med det, bla, i en diskusjon om den nye URGE intense var det mye snakk omm det.

Takker for svar, ble litt bekymra over å lese 72% sukker på boksen.

Lenke til kommentar

Med tårnet er Himmelbjerget 1,14 meter høyere enn Møllehøj

edit: selvfølgelig tatt i betraktning at tårnet er reist på bjergets høyeste punkt

Endret av SnittLeif
Lenke til kommentar

Møllehøj er 171 meter høy. Hvordan skal en stigning i havnivået på 70 meter kunne sluke denne? Tror nok noen danske topper hadde "overlevd", men det er ikke mye i forhold til resten av Danmark som er pannekakeflatt.

EDIT: Samme med Himmelbjerget, som er 147 meter.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...