Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om ein er i lyset sin hastighet, og kjøyrer rett ved sidan av eit svart hol. Korleis vil dette sjå ut frå forskjellige vinklar? vil det for dei som er kl 2 frå fartøyet sjå ut som om det er på vei beine kursen mot dei? Og korleis endrar dette seg når eg senkar farten?

 

btw: gratulerar LanSi med 1,5k postcount :fun:

Lenke til kommentar
Hvordan kan noe ikke ha farge? Speil er ikke usynlige, de reflekterer lys, så da må de ha en farge.

 

Spørs vel hvordan du definerer en farge, vil du si at et perfekt speil har farge? Det reflekterer jo bare omgivelsene? Hva er isåfall fall speilets farge? Når man snakker om farger så er jo gjerne det noe som er delvis uavhengig av lyset som stråler på det. Ellers har man jo svarte legmer av lav tempratur som ikke stårler ut noe synlig lys, helt teoretisk perfekte svarte legmer får man vel ikke, men ihvertfall ganske nært.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvordan kan noe ikke ha farge? Speil er ikke usynlige, de reflekterer lys, så da må de ha en farge.

Farge er ikke en reel fysisk kvalitet ved et objekt, men et psykologisk fenomen som avhenger av kontekst osv. Farge kommer av bølgelengden til lyset, så hvis er det som er spørsmålet ditt så er svaret ja, all lys har en bølgelengde. Men det betyr ikke at alle objekter lyser. Et sort hull har ingen farge siden det ikke lyser hvis vi ser bort fra Hawking stråling som du ikke kan se uansett. Eller et bedre eksempel er "sort materie" som ikke interakterer med fotoner i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Hva hadde skjedd hvis blodstrømmen hadde reversert seg slik at blodet gikk den andre veien?

 

Så vidt jeg husker har vi en god del en-veis ventiler i beina, som ville lukke seg om strømmen snudde.

 

Disse klaffene har vi i hele kroppen. Om du studerer og kjenner på armen så ser/kjenner du små klumper.

Lenke til kommentar
Hvordan kan noe ikke ha farge? Speil er ikke usynlige, de reflekterer lys, så da må de ha en farge.

Det er jo ikke det reflekterte lyset og dets farge han er interessert i. Det er selve speilets farge. Det er lett å definere men vanskelig å se det med det blotte øye fordi det reflekterte lyset overstråler speilets farge.

 

Speil har som sagt vanligvis et grønnskjær i fargen. Det er veldig svakt og overstråles normalt av reflekterende lys. For å se det skikkelig kan man prøve å kikke inn på siden av speilet. Altså rett inn i glasset fra siden. Da ser man grønnskjæret lettere.

 

Et speil består etter min mening av både glass og et reflekterende belegg på den ene siden. Et reflekterende belegg uten glass vil ikke være et speil, men f.eks en metallfolie. Derfor mener jeg man må regne med glassets farge når man skal bedømme speilets farge.

 

Om ein er i lyset sin hastighet, og kjøyrer rett ved sidan av eit svart hol. Korleis vil dette sjå ut frå forskjellige vinklar? vil det for dei som er kl 2 frå fartøyet sjå ut som om det er på vei beine kursen mot dei? Og korleis endrar dette seg når eg senkar farten?

Hvis jeg i min fantasi ser for meg at noe umulig er mulig (bevege seg i lysets hastighet) og jeg videre tenker meg at denne umuligheten gjør et annet krumspring som heller ikke er mulig (kjøre rett ved siden av et sort hull). Hvordan vil kombinasjonen av umuligheter se ut? Og hvordan vil den ene umuligheten erstattes med en mulig scenario (under lyshastighet)?

 

Har jeg forstått spørsmålene riktig? I så fall vil svaret på begge være at det ser helt umulig ut.

Lenke til kommentar
Om ein er i lyset sin hastighet, og kjøyrer rett ved sidan av eit svart hol. Korleis vil dette sjå ut frå forskjellige vinklar? vil det for dei som er kl 2 frå fartøyet sjå ut som om det er på vei beine kursen mot dei? Og korleis endrar dette seg når eg senkar farten?

Hvis jeg i min fantasi ser for meg at noe umulig er mulig (bevege seg i lysets hastighet) og jeg videre tenker meg at denne umuligheten gjør et annet krumspring som heller ikke er mulig (kjøre rett ved siden av et sort hull). Hvordan vil kombinasjonen av umuligheter se ut? Og hvordan vil den ene umuligheten erstattes med en mulig scenario (under lyshastighet)?

 

Har jeg forstått spørsmålene riktig? I så fall vil svaret på begge være at det ser helt umulig ut.

Det var nettopp slike spørsmål Einstein stilte seg da han kom opp med sine utrolige innsikter, ofte hadde han forstått teorien sin intuitivt lenge før han fant opp likningene som beskrev fenomenet. Så det å forestille seg noe umulig betyr ikke at man ikke kan forvente seg et fornuftig svar. Derimot burde et spørsmål være presist og entydig, noe det opprinnelige spørsmålet ikke var, derfor kan ikke jeg heller gi noe fornuftig svar på det.

Lenke til kommentar

Uhm, snedige og snedig, men;

 

Hvordan fungerer dette: Jeg og en annen har bestemt oss for å splitte 30 pund til 15 hver. Vi skal nemlig kjøpe en gjenstand av en fyr over internett. Jeg kjenner ikke han jeg skal splitte med heller, men er til å stole på.

 

Får vi kontonummeret til han med gjenstanden, så bare putter inn 15 pund? Hva er risikoen?

Lenke til kommentar
Uhm, snedige og snedig, men;

 

Hvordan fungerer dette: Jeg og en annen har bestemt oss for å splitte 30 pund til 15 hver. Vi skal nemlig kjøpe en gjenstand av en fyr over internett. Jeg kjenner ikke han jeg skal splitte med heller, men er til å stole på.

 

Får vi kontonummeret til han med gjenstanden, så bare putter inn 15 pund? Hva er risikoen?

Riktig, ikke snedig, så hvorfor poste det i en "Snedige ting du lurer på" tråd og i Teknologi og vitenskap delen av forumet? Så til spørsmålet ditt, "Hva er risikoen?" Risikoen for hva? Hvis det skulle lagd mening må du ha et utfall tilslutt i settningen din. Er spørsmålet ditt "Hva er de mulige utfallene?" så kan jeg tenke meg 3 mulige utfall: #1: Dere får gjenstanden, #2: Dere får ikke gjenstanden fordi personen tar pengene, #3 Dere får ikke gjenstanden fordi personen du kan stole på, ikke er til å stole på og betaler ikke. - Så hvis du hadde et av de utfallene etter "Hva er risikoen?" så måtte vi ha hatt et statistisk grunnlag for å kunne gi deg en sannsynlighet for hva som kunne ha skjedd, jeg har ikke det og jeg tror ingen andre heller har det...

Lenke til kommentar
Om ein er i lyset sin hastighet, og kjøyrer rett ved sidan av eit svart hol. Korleis vil dette sjå ut frå forskjellige vinklar? vil det for dei som er kl 2 frå fartøyet sjå ut som om det er på vei beine kursen mot dei? Og korleis endrar dette seg når eg senkar farten?

 

btw: gratulerar LanSi med 1,5k postcount :fun:

Jeg tror det sorte hullet har så mye tyngdekraft at selv ikke lyser slipper unna dens enorme gravitasjonskraft. Derfor vil man ikke kunne se fartøyet om det kjører rett ved et sort hull, hvis jeg skjønte spørsmålet ditt da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...