Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

En annen ting. Hvorfor er en meter så lang/kort som den er? Hva tok de utgangspunkt i når de bestemte at dette er en meter.

Meterens opprinnelige definisjon var at den skulle være en 10-milliontedel av meridianen gjennom Paris fra ekvator til nordpolen. Meteren ble oppfunnet etter den franske revolusjon og skulle være grunnlaget for nye moderne (og "demokratiske") mål. 1 dm³ = 1 liter og 1 liter vann veier 1 kg (forutsatt normalt lufttrykk og ca 20°C). Senere har de metriske målene blitt redefinert slik at de er helt konstante uansett temperatur og trykk.

Men den opprinnelige normalmeteren ligger fortsatt godt bevoktet i et underjordisk rom i Paris, og selv om den forlengst er erstattet av bedre definisjoner, så er den likevel normalmeteren, og den oppbevares derfor av kulturhistoriske årsaker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvorfor har vi 60 minutter? hvorfor ikke 10 eller 100?
En tredels time = 20 minutter

En firedels time = 15 minutter

En sjettedels time = 10 minutter

Prøv å dele 10 eller 100 på samme måte og se hvor pene tall du får. ;)

Jepp, fungerer greit på den måten der. Men likevel er det babylonerne (som regnes som de første systematiske astronomene) som er årsaken til inndelingene i 12 timer på dagen, 12 timer på natta og 60 minutter i én time. Babylonerne hadde nemlig et tallsystem der grunntallet var 60. Dette tallsystemet hadde 12 som et såkalt hjelpegrunntall (ett dusin).

12 x 5 = 60.

Klokker med visere viser vanligvis 12 + 12 timer i døgnet, fortsatt. Og summert blir det altså 24 timer.

Lenke til kommentar
Om man klarer å hule ut en massiv diamant til en boks, altså slik at det er en eneste boks uten skjøter, altså en 100% forseglet boks uten et eneste svakt punkt ... hva hadde skjedd om man hadde skapt en eksplosjon inni boksen? Ville en eksplosjon forårsaket at selv noe så hardt som diamanter hadde blitt komprimert?

Ja, diamant har hverken uendelig hardhet eller bruddstyrke. Diamantboksen ville nok blitt tøyd litt elastisk før den knuste.

Men, hvorfor er ett døgn delt opp i 24 timer. Hvorfor er det f.eks ikke delt opp i 10?

Det passer bra med måten man målte vinkel på før. Man bruker faktisk det samme vinkelmålet nå: En full sirkel = 360 grader. I løpet av en time roterer jorda 15 grader og solskyggen flytter seg med en vinkel på 15 grader.

Jeg er usikker på om vinkel er grunnen til tidsinndelingen eller omvendt. Men en dag kan også sees på som to dusin timer: Ett dusin mørke timer og ett dusin lyse timer. Dusin var jo veldig vanlig å bruke før.

Hvorfor er en meter så lang/kort som den er? Hva tok de utgangspunkt i når de bestemte at dette er en meter.
1790 May 8 — The French National Assembly decides that the length of the new metre would be equal to the length of a pendulum with a half-period of one second.

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Metre#Timeline_of_definition

Hadde man i dag bestemt seg for å innføre ett nytt tidssystem og lengdesystem, ville dette sett anderledes ut eller likt som i dag?

Tidssystemet ville nok blitt endret til noe som var mer kompatibelt med 10-tallsystemet, men fortsatt har fornuftige størrelser på målene. Midnatt ville nok fortsatt vært det tidspunktet man runder skalaen og starter på nytt.

Lengdemålet har vært redefinert mange ganger opp gjennom årene. Siden det allerede er kompatibelt med 10-tallsystemet og har fornuftige tallstørrelser for daglig bruk så tror jeg det ville blitt avgjort av gammel vane. Altså fortsette med det vi har fra før.

Redigert: Der kom sjøløve med to innlegg mens jeg skrev dette ene. :)

Man kan jo undres over hvorfor man endte opp med en uke på 7 dager.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

svangvegensmal1165709c.jpg

På dette bildet ser vi en brannbil, altså en lastebil. Hva er da årsaken til at bilens kjennemerke kun har to bokstaver og fire siffer (KK 7576)? Er det faktisk en henger?

REDIGERT: Etter lang juleferie er det på tide å ta Simen1s kommentar til ettertanke. Ikke alltid ikke lett... :)

Endret av TRD4U
Lenke til kommentar
1: Navnene stammer fra norrøn mytologi og ble ikke endret når kristendommen kom.

Så vi hadde sju dagar i veka før kristendommen kom?

Eg las ein gong at dei norske namna på vekedagane vart "omsett" frå dei romanske, og kalla opp etter gudar med liknande funksjoner.

Dei latinske namna er luna, mars, mercurius, venus, iuppiter, saturnus og sôl, altså etter romerske gudar.

Lenke til kommentar
Den moderne uken med syv ukedager kommer opprinnelig fra Babylon (Irak/Iran) eller Egypt, der det fantes religiøse forestillinger om at syv himmellegemer kunne ses røre seg over himmelen som guder som hersket over ulike dager og timer på døgnet. De nåværende ukedagenes navn og ordning kan herledes fra dette. Tallet 7 har sannsynligvis en mytologisk/religiøs opprinnelse eller forestillinger om ulike talls magiske karakter, snarere enn at ukens lengde skulle være en omtrentlig inndeling av måneden i fire deler. Selve ordet «uke» er trolig av gotisk opprinnelse og har ingen direkte astronomisk kopling.

Ukedagene:

* Mandag – Månedagen

* Tirsdag – Tyrs dag

* Onsdag – Odins dag

* Torsdag – Tors dag

* Fredag – Frøyas dag

* Lørdag – Laugardagen («vaskedagen»)

* Søndag – Soldagen

Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Ukedager

Det er altså ikke alle dager som har hedenske navn. Det er kristendommen som brakte syv ukedager hit til oss, selv om ideen stammer fra før kristendommen. Hvilket ukesystem de eventuelt brukte før kristendommen aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Igjen, som sagt tidligere i denne tråden. Diamant er ikke uknuselig. Det man mener med at diamant er "verdens hardeste stoff" er mer i retning av at det er langt vanskeligere å lage riper i overflaten på diamanten enn for eksempel på glass. Diamanten vil altså helt enkelt sprekke i eksplosjonen.

Okai, takk for svar. Diamant var bare et eksempel, men tydeligvis et dårlig sådan. Poenget var (det blir selvsagt svært abstrakt) at det skulle være noe uknuselig, egentlig likegyldig av hva boksen hadde vært lagd av. Så for å omformulere litt, ville selv det sterkeste av det sterkeste materiell blitt komprimert om man hadde skapt en relativt liten eksplosjon inni boksen? Det jeg lurer på er jo hvor energien hadde blitt av om den ikke kunne "rømt" utover :p

Endret av The Stig
Lenke til kommentar

Alle eksisterende materialer har en endelig elastisitet og bruddstyrke. Det vil si at alle eksisterende materialer fille blitt komprimert, bøyd, deformert etc. i det scenariet.

Hvis man derimot beveger seg over til fantasiens verden, et stoff som er uknuselig, så er det bare fantasien som setter grenser for hva som kan skje med fantasistoffet i fantasiscenariet.

Fysikkens verden begrenser seg til det som er fysisk mulig med eksisterende stoffer.

Lenke til kommentar
hvorfor har vi 60 minutter? hvorfor ikke 10 eller 100?
En tredels time = 20 minutter

En firedels time = 15 minutter

En sjettedels time = 10 minutter

Prøv å dele 10 eller 100 på samme måte og se hvor pene tall du får. ;)

Jepp, fungerer greit på den måten der. Men likevel er det babylonerne (som regnes som de første systematiske astronomene) som er årsaken til inndelingene i 12 timer på dagen, 12 timer på natta og 60 minutter i én time. Babylonerne hadde nemlig et tallsystem der grunntallet var 60. Dette tallsystemet hadde 12 som et såkalt hjelpegrunntall (ett dusin).

12 x 5 = 60.

Klokker med visere viser vanligvis 12 + 12 timer i døgnet, fortsatt. Og summert blir det altså 24 timer.

Hadde ikke babylonerne 10 som hjelpegrunntall? Hvertfall det jeg har lest meg til.

Babylonian numerals

Mulig du legger noe annet i "hjelpegrunntall" enn jeg gjør, men tallsystemet deres opp til 60 vil hvertfall jeg si var basert på 10 som grunntall. Grunnen vil jeg tro er at dette var det enkleste for å telle med fingerne.

Er naturligvis enig i at 12 er et veldig pent tall i 60-tallssystemet da.

Endret av Xsquirrel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...