Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I Donald ser vi ofte at brannvesenet rykker ut for å redde en pusekatt ned av et tre.

Er dette noe de gjør i virkeligheten i Norge, eller ville de kalt det misbruk av ressurser?

 

har de tid og mulighet så hjelper de gjerne til med slike saker.

har jo de fast-frossede endene som brannvesenet prøvde å redde for en stund siden, er vel skjeldent katter setter seg fast i trær, men de hjelper nok til.

 

det er jo ikke missbruk av ressurser så lenge det ikke går ut over det de egentlig skal gjøre.

er jo ikke slik at brannvesenet har noe å gjøre 24/7.

Lenke til kommentar
hva skal seler med 3-4 øyenbryn?

hvilken funksjon har barten som har flere hår?

 

Nå må jeg gå hjem og sjekke, men jeg trodde kattene mine hadde samme øyenbryn-værhårene.

Det er nok for å føle seg frem i mørket, og i selens tilfelle: ikke dunke hodet i isen.

 

Edit: Joda, katten min har øyenbrynsværhår.

 

post-183933-1260798946_thumb.jpg

 

Hvis ingen av værhårene til en katt berører når den stikker hodet igjennom et hull f. eks, betyr det at det er plass til at hele katten kan komme seg igjennom.

Lenke til kommentar
Hvis ingen av værhårene til en katt berører når den stikker hodet igjennom et hull f. eks, betyr det at det er plass til at hele katten kan komme seg igjennom.

Er ikke kattene konstruert slik at om de får hodet "helskinnet" gjennom en åpning/hull/pasasje, så kan hele katten komme seg igjennom? Mener å ha lest det en plass.. :)

Lenke til kommentar
Hvis ingen av værhårene til en katt berører når den stikker hodet igjennom et hull f. eks, betyr det at det er plass til at hele katten kan komme seg igjennom.

Er ikke kattene konstruert slik at om de får hodet "helskinnet" gjennom en åpning/hull/pasasje, så kan hele katten komme seg igjennom? Mener å ha lest det en plass.. :)

Joda, har selv sett det flere ganger med pusen i heimen. Får han klemt hodet gjennom et sted følger resten av kroppen lett etter.

Lenke til kommentar

Dekkdiameter spiller også inn på forholdet mellom speedometer og fart. Man skal i prinsippet holde seg til samme dekkstørrelsen som kom fra fabrikken, men den stemmer ikke alltid overrens med forskjellige kombinasjoner av felg, bredde og profil, og derfor er det en prosentvis slingring man skal holde dekkdiameteren innenfor. Men jeg husker ikke hva det tallet er.

Lenke til kommentar

Dekktrykket spiller også en rolle. Dekktrykket endrer seg også med temperaturen fordi luft utvider seg når den varmes opp. Samtidig blir gummien mer fleksibel når temperaturen øker. Men selv om temperaturen hadde vært konstant ville ulike hastigheter ført til ulik omkrets på dekket pga sentripetalkraften.

 

Alt i alt så er fartsmåling via dekk en metode med mange feilkilder. Fart burde kanskje vært målt med doppler-effekt (lyd/lys) mellom bil og bakke. Evt. støttet av GPS. Da får man til og med nøyaktige fartsmålinger når man låser hjulene på glattisen. (Ikke at speedometeret er det man glaner på da. Det får telle som en kuriositet. :) )

Lenke til kommentar
Dekkdiameter spiller også inn på forholdet mellom speedometer og fart. Man skal i prinsippet holde seg til samme dekkstørrelsen som kom fra fabrikken, men den stemmer ikke alltid overrens med forskjellige kombinasjoner av felg, bredde og profil, og derfor er det en prosentvis slingring man skal holde dekkdiameteren innenfor. Men jeg husker ikke hva det tallet er.

Regelen er at rulleomkretsen kan endres med pluss/minus 5%. Og fordi forholdet mellom hjulets omkrets og hjulets diameter alltid er pi (da ser man bort fra at hjulet deformeres i kontaktsonen mot bakken), så betyr dette at diameteren også kan varieres med pluss/minus 5% i forhold til hjulstørrelsen som er angitt i vognkortet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349
I Donald ser vi ofte at brannvesenet rykker ut for å redde en pusekatt ned av et tre.

Er dette noe de gjør i virkeligheten i Norge, eller ville de kalt det misbruk av ressurser?

Vet ikke helt med katter i trær, men har sett at brannvesenet har reddet hunder som har satt seg fast i kloakkrør og lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...