Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hva skal seler med 3-4 øyenbryn?

hvilken funksjon har barten som har flere hår?

 

Nå må jeg gå hjem og sjekke, men jeg trodde kattene mine hadde samme øyenbryn-værhårene.

Det er nok for å føle seg frem i mørket, og i selens tilfelle: ikke dunke hodet i isen.

 

Edit: Joda, katten min har øyenbrynsværhår.

 

post-183933-1260798946_thumb.jpg

Endret av Sondring
Lenke til kommentar
Jeg leste en artikkel i stad som sa at all den smeltede isen og snøen vil kunne føre til økning av havnivået, og mindre drikkevann. Hvorfor vil det bli mindre drikkevann når snø og is smelter?

 

Globalt sett, så burde vel økt temeratur føre til økt fordampning av havene; slik at det da ble mer regn, og dermed mer drikkevann.

Jeg regner med at artikkelen kansje har hentydet på lokale værforandringer, som gjør at de nedfall-sonene vi har for regn i dag ikke vil være like effektive lenger.

 

Som et tatt-fra-fri-fantasi og fullstendig uvitenskapelig eksempel:

Sett at vi i Norge fikk endret været slik at vinden kom i all hovedsak fra øst; da ville fått litt vann fra østersjøen dumpet ved fjellene nær svenskegrensen, men pent lite i den sentrale fjellheimen. Det ville da medføre at vestlandet ville få mindre drikkevann og mindre kraftproduksjon.

Endret av Sondring
Lenke til kommentar
Dette spørsmålet skal ikke starte en krangel rundt hvorvidt global oppvarming skjer eller ikke:

 

Jeg leste en artikkel i stad som sa at all den smeltede isen og snøen vil kunne føre til økning av havnivået, og mindre drikkevann. Hvorfor vil det bli mindre drikkevann når snø og is smelter?

Is og snø er et naturlig vannreservoar i områder der det ellers ikke finnes muligheter for slike vannreservoarer (f.eks innsjøer). Spesielt i bratte fjellstrøk som Himalaya vil nedsmeltede isreservoarer være katastofalt, for der er det nedbør bare et par måneder per år, ellers er det tørke. Smeltevannet fra isbreene gir jevnt tilsig av vann også i den tørre delen av året, og redusert flom de to månedene det regner/snør. Uten isbreene vil den årlige flommen kunne vaske masse matjord ut i havet, dette vannet vil da være for urent til å drikkes og uten vanntilførsel resten av året blir resultatet raskt ørkenområder og massedød.

 

Dette problemet gjelder spesielt i områdene nedenfor Himalaya, der det kun regner/snør i monsunperioden, altså bl.a India, Bangladesh, Thailand, Vietnam, store deler av Kina osv. Der bor omtrent en fjerdepart av alle menneskene i verden og der finnes de fleste av de aller mest fruktbare landområdene på kloden. Nedsmelting av isbreene i Himalaya vil derfor være katastrofale, ikke bare for de som bor der, men være svært skadelig for verdensøkonomien.

 

Det er derfor med stor bekymring det nå måles reduksjon av isbreenes volum både i Himalaya, i Alpene, på Grønland og selv på Antarktis. Alpene vil være snø- og isfrie om mindre enn 25 år om trenden fortsetter, og Kilimanjaro, Afrikas høyeste fjell vil antagelig være snø- og isfritt om mindre enn 10 år.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Isbreene i Himalaya smelter vist ikke likevel. Det litt mer nyanserte bildet er at isbreene krymper noen steder og øker andre steder. Altså lokale variasjoner som drar i ulike retninger.

Nettstedet denne artikkelen er postet på tilhører en gruppe såkalte klimaskeptikere, eller klimarealister som de selv kaller seg, altså de som mener at alle klimaendringer er helt naturlige:

http://theresilientearth.com/?q=welcome-re...-earth-web-site

 

For et par år siden ble det hevdet at det var tilsvarende lokale variasjoner på Grønland også, at isen smelter i randsonene og legger på seg i innlandet. Det er korrekt, men ser man på vekta av isen som smelter og nedbøren som legger seg i innlandet som snø, så er nettoeffekten likevel klar og entydig, det er i ferd med å bli mindre is på Grønland, avsmeltinga i randsonen er langt større enn nedbørsmengden i innlandet.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Håper jeg kan spørre om dette her. Bankkort informasjonen min har blitt stjålet og jeg har noen spørsmål jeg hadde tenkt å stille i en egen tråd om det, men jeg vet ikke hvilke kategori jeg skal poste i. Forslag?

(Det jeg lurer på er, hvor kan det ha skjedd? Jeg bruker bare kortet på internettsider jeg er ganske sikker på. Kan det ha kommet noe på pc'en? Jeg er ca aldri i minibanken.)

Lenke til kommentar
Noen som vet om en nettside med kart over jordens topologi, ala google earth, hvor man kan variere vannstanden og se hvordan kysten blir seende ut når man f.eks. øker vannstanden?

Jeg hadde en plugin for Google Earth (Mac), men den fungerte kun for kystene rundt Nord-Amerika, ikke for resten av verden. Av en eller annen merkverdig grunn ...

Lenke til kommentar

Jeg leste om ei kjerring som ble "friskmeldt" av forsikringselskapet fra en depresjon fordi hun hadde postet bilder av seg selv på stranda på facebook. Jeg husker ikke hvor jeg leste det, men jeg husker at saken skulle for retten den 8. desember. Er det noen som aner hvordan det gikk?

Lenke til kommentar
Isbreene i Himalaya smelter vist ikke likevel. Det litt mer nyanserte bildet er at isbreene krymper noen steder og øker andre steder. Altså lokale variasjoner som drar i ulike retninger.

Nettstedet denne artikkelen er postet på tilhører en gruppe såkalte klimaskeptikere, eller klimarealister som de selv kaller seg, altså de som mener at alle klimaendringer er helt naturlige:

http://theresilientearth.com/?q=welcome-re...-earth-web-site

 

For et par år siden ble det hevdet at det var tilsvarende lokale variasjoner på Grønland også, at isen smelter i randsonene og legger på seg i innlandet. Det er korrekt, men ser man på vekta av isen som smelter og nedbøren som legger seg i innlandet som snø, så er nettoeffekten likevel klar og entydig, det er i ferd med å bli mindre is på Grønland, avsmeltinga i randsonen er langt større enn nedbørsmengden i innlandet.

 

Korrekt. Og områdene i Himalaya, om man ser på der det har smeltet, så er det ENORME mengder som har forsvunnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...