Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Når vi er inne på dekk, er det noen grense for hvor mye spor og pigger du får ha i dekkene?

Mine dekk er 26" og har ca 300 pigger i hvert dekk, fordelt på 4 rekker. Men det er på en trøsykkel. ;)

 

Jeg har forresten kjørt litt gocart på slicks, også da det begynte å regne litt. Bare noen få dråper og det sluttet etter 5 minutter. Men selv om banen kun var lett fuktig så var det faktisk som å kjøre på is, omtrent null styring/grep.

 

Jeg har også kjørt midtmotorbil på nedslitte sommerdekk (Yokohama) og selv om de satt som en påla på tørr asfalt, ble hekken ubehagelig løs straks det var litt vått på veien.

 

Jeg tviler på om noen frivillig parkerer bilen sin i veikanten straks det kommer ei regnskur, spesielt ikke forlater den der i fjorten dager eller mer hvis de blir overrasket av et skikkelig væromslag.

 

Så påpudet av en viss minimumsmønsterdybde i dekk er absolutt et gode, selv om nok slicks hadde gitt bedre grep på tørt føre.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I leiligheita eg bur i er der lufteventilar vendt ut mot gata, og dei står åpne nesten heile tida for å sørge for litt utskifting av luft. Når eg legg meg om kveldane, har eg ein slik ventil like over senga. Stille som det er rundt leggetid, høyrer eg susinga i ventilen godt då - og ser ingenting galt i det. Dog, når utgangsdøra er åpen, blir ventilen heilt stille. Trekken igjennom den blir redusert, det kan eg kjenne ved å holde handa foran. Dog ser eg ikkje heilt kva som skjer. Det er tydeligvis ein viss trykkforskjell i leiligheta og gangen uttafor, men eg ser ikkje heilt kvifor.

 

Når eg åpnar ytterdøra (ut til ein gang, ikkje ute-ute), er det ofte "tungt" å åpne den, og eg kjenner det straumer luft inn. Ut i frå dette har eg konkludert med at det er eit undertrykk i leiligheita i forhold til gangen utanfor og i forhold til gata ute.

 

Det eg ikkje forstår, er korleis det kan bli eit slikt undertrykk inne, når det omtrent alltid er fire små ventilar (til ei 45kvm leil.) som står åpne (luft både inn og ut igjennom dei, antar eg), ei kjøkkenvifte som alltid vil ha noko gjennomstrøyming, samt ein ventil på badet.

 

Nokon som har ei god forklaring på kvifor trykkforskjellane er som dei er, og kvifor det blir stille i veggventilane når døra blir åpna? :-)

 

Om det er relevant, så ligg leiligheita i andre etasje i ei moderne blokk.

Lenke til kommentar

Siden Arve nevner moderne blokk så vil jeg nevne at dette gjelder spesielt moderne blokker. Nye boliger bygges med svært tette vegger. Det gjør at ventiler, dører, vinduer og avtrekk blir de eneste stedene luft kan strømme noe særlig gjennom. Blokker har færre yttervegger enn eneboliger og er dermed ennå mer utsatt. Blokker har gjerne også større entreprenører som har gode kontrollrutiner på luftlekkasjer. Alle moderne blokker trykktestes slik at entreprenøren kan dokumentere at leilighetene ikke er trekkfulle.

 

Normalt skal det være et balansert ventilasjonsanlegg til hver leilighet, men det kan hende at balansen er dårlig slik at det skapes undertrykk, men det er kanskje ikke tilfellet her. Dersom det er ventilasjonsanlegg skal det nemlig ikke være ventiler ut til friluft i leiligheta.

 

Jeg tror leiligheta er utstyrt med et helt enkelt avtrekk fra komfyr og bad. Undertrykket er nok et resultat av de. Hvis du ofte har dørene lukket mellom kjøkken/bad og de rommene med ventiler, og dørene ikke har luftespalter så vil dørene hindre trykkutjevning. Når du åpner døra til trappeoppgangen så utligner du undertrykket.

Lenke til kommentar

Nei, de kjører med slicks på tørr vei, men så fort veiene blir våte skifter de til regndekk.

 

Edit:

Eksempel på formel-1 regndekk:

2994112948_e9023c3054.jpg

 

Edit2:

Og de siste 11 formel-1 sesongene har faktisk Bridgestone ikke hatt rene slicksdekk, men de har prøvd det i år.

Tidligere har det kun vært semi-slicks med veldig grove dekkmønster, slik at de beholder noe grep om det skulle være fuktig noen steder på banen.

Endret av lockdog
Lenke til kommentar

Kan man få strengere straff av å angripe (la oss si slå ned) en offentlig kjent person, for eksempel en politiker, enn den vanlige mannen i gata?

 

edit: Kanskje ikke akkurat et teknologi og vitenskapsspørsmål, men lar den stå uansett da jeg ikke syntes dette er viktig nok til å lage en ny tråd på jussforumet <.<

Endret av TobiasFunke
Lenke til kommentar
Den skjønte jeg ikke, LanSi. Det er lett å skalere ned bildet og få god kvalitet på "tapetet", men andre veien er det mye verre. Da går det hardt ut over kvaliteten.

 

Det var det LanSi sa.

 

Nei.

 

1280x1024 er en veldig lav oppløsning.

Denne fungerer fint på 1024x728 og 800x600, altså skalert NED.

Men når du skalerer oppover mot de mer normale oppløsningene, så vil det gå ut over kvaliteten.

 

Edit;

Nå forstår jeg ikke hva jeg missforstod i dekodingen, så da tror jeg at jeg legger meg :p

 

Edit2;

Eg tog han!

 

Uansett, han spør etter skjermstørrelse og ikke oppløsning :tease:

Endret av lockdog
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...