Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg mener å huske at varmestrålingen (som er det man ser som lyser) starter ved ca. 600 grader celcius. Altså, for å se en flamme, må gassen som brenner, holde minst 600 grader.

Kilde? Deler av lyset kommer fra eksiterte fotoner og deler fra glødende partikler.

De glødende partiklene inneholder mye energi som fører til eksiterte elektroner. Når elektronene går tilbake i sin normalposisjon emiterer de et foton. Eksiterte fotoner har jeg ikke hørt om, men jeg antar at du mener prosessen jeg nettopp beskrev.

Både gass og partikler emitterer lys når de blir varme (pga. økt energi).

 

Angående brennende etanol så er det et knakende godt eksempel. Til og begynne med brenner det med en lav temperatur og er "usynlig". Men etter hvert blir etanolen og brenneren varm og hele sulamitten brenner med en høyere temperatur. Da blir det etter hvert både blå og gule flammer som kan blir relativt store.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
Kan aper være homofile?

Jepp, det er observert homofile individer innen svært mange dyrearter. Det er faktisk såpass vanlig at man regner med at det finnes homofile innen alle seksuelle dyrearter.

 

I dyreparken i Bergen var det en stund et lesbisk pingvinpar som bygde reir sammen i flere år. Den ene parten viste seg imidlertid å være bifil, for da det kom en ny flott hannpingvin så flyttet hun inn hos ham, mens dameparteren ble forlatt ulykkelig alene.

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor
Jeg mener å huske at varmestrålingen (som er det man ser som lyser) starter ved ca. 600 grader celcius. Altså, for å se en flamme, må gassen som brenner, holde minst 600 grader.

Kilde? Deler av lyset kommer fra eksiterte fotoner og deler fra glødende partikler.

De glødende partiklene inneholder mye energi som fører til eksiterte elektroner. Når elektronene går tilbake i sin normalposisjon emiterer de et foton. Eksiterte fotoner har jeg ikke hørt om, men jeg antar at du mener prosessen jeg nettopp beskrev.

Både gass og partikler emitterer lys når de blir varme (pga. økt energi).

 

Ja.Det jeg mente. Går litt fort i svinga.

edit: quoten er ikke god tydeligvis...

Endret av EB_Veyron
Lenke til kommentar
Er det homofili som er vanlig eller er det sex med hvem som helst som er vanlig blandt aper og sjimpanser?

Det er kun én art aper som er kjent for å ha sex med alle og enhver, nemlig dvergsjimpansene (bonobo), som lever øst for Kongo-elva. Den store sjimpansen, som lever i Vest- og Sentral-Afrika har ingen sånn sex-med-alle-adferd. Og det har heller ingen andre aper. Likevel forekommer homofili også blant de andre apeartene.

http://no.wikipedia.org/wiki/Sjimpanser

http://en.wikipedia.org/wiki/Chimpanzee

Lenke til kommentar

På en litt relatert note, kan jeg linke til en av Wikipedias mange lister:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_anima...sexual_behavior

 

Ut i fra dataene som fremkommer av denne omfattende listen, tviler jeg på at homoseksualitet kan tilskrives menneskelig moralsk forfall. Selv om mange religiøse ønsker å få oss til å tro det, og gjerne helhjertet tror på det selv også.

Endret av Señor Bukkake
Lenke til kommentar
Jeg mener å huske at varmestrålingen (som er det man ser som lyser) starter ved ca. 600 grader celcius. Altså, for å se en flamme, må gassen som brenner, holde minst 600 grader.

Kilde? Deler av lyset kommer fra eksiterte fotoner og deler fra glødende partikler.

Jeg skrev "mener å huske", så må ikke stoles mer på enn vandrehistorier om helbredelse og lignende.

 

Uansett, som endrebjorsvik forklarer er jo spørsmålet hvorfor disse partiklene gløder, som kommer av at elektronene blir slått ut i høyere skall, og når de faller ned igjen, slipper de ut den ekstra energien i form av fotoner (i et eller flere steg).

Endret av Zeke
Lenke til kommentar
Hvis en konge er homofil og gifter seg med en fyr, hva blir han fyren da? Han kan jo ikke bli dronning.

Kongegemal. En fyr som gifter seg med en regjerende dronning kalles en dronninggemal. Rent logisk i likestillingens ånd burde Sonja tilsvarende være en (kvinnelig) kongegemal, og ikke dronning, i og med at det Harald som er regjerende monarken i Norge. Men disse titlene stammer fra gammel hevd, og det er altså ikke likestilling i disse gemaltitlene.

Lenke til kommentar
QUOTE(Mannen med ljåen @ 12/12-2009 : 17:39) *

Er vi inni tredje verdenskrig, eller teller ikke "war-on-terror" som en verdenskrig?

 

Nei, det er ikke en verdenskrig.

 

Hvem utnevner en krig til en verdenskrig, slik at alle er enige om at det er en?

Det er historikerne som gjør det i ettertid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...