Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Lansi:

Hvordan døde de?

Fyrverkeri? Brann? Rus?

Glatt vei, de fikk skrens, rett inni en annen bil. Ingen ting som tyder på at de råkjørte.

 

Det er nok dei færraste som ville like å sjå sine nære og kjære bli rista ned frå eit tre, så derfor vil redningspersonellet vere mest muleg forsiktig med etterlevningane deira etter ein uløkke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lansi:

Hvordan døde de?

Fyrverkeri? Brann? Rus?

Glatt vei, de fikk skrens, rett inni en annen bil. Ingen ting som tyder på at de råkjørte.

 

Det er nok dei færraste som ville like å sjå sine nære og kjære bli rista ned frå eit tre, så derfor vil redningspersonellet vere mest muleg forsiktig med etterlevningane deira etter ein uløkke.

Sant, jeg forventer ikke at folk skal se på døden på samme måte som meg :)

Lenke til kommentar
What? Dummeste utsagnet jeg har hørt. Så klart skal man vise respekt for døde mennesker. Kan ikke bare hause rundt med de. Trodde det var allmenn kunnskap. Tenk hvis du er pårørende og ser at noen rister noen i familien din så h*n deiser ned i bakken. Tviler på at du hadde likt det noe særlig.

Kanskje ikke, men en død person er allerede død. Det å vise veldig hensyn er som å holde en hjernedød person kunstig i live, unødvendig og om enn ikke mer respektløst. Den personen du kjente er ikke der mer, det er bare dødt kjøtt. Og ja, jeg har opplevd ddt selv. En kamerat og venninne av meg døde forrige nyttårsaften, og når jeg så kroppene deres følte jeg ingenting, fordi det ikke var dem lengre. Det var bare dødt kjøtt. Nå sier jeg ikke at jeg ikke brydde meg, det som gikk innpå meg var begravelsen og da jeg innså et par dager senere at jeg aldri får se dem igjen. Jeg har aldri grått så mye skal jeg si deg.

 

Så det du sier kan tolkest som at visst et familiemedlem av deg skulle dø i f.eks en båtulykke, så ville det være det samme for deg om de fant liket eller ikke?

Endret av SuKa
Lenke til kommentar
What? Dummeste utsagnet jeg har hørt. Så klart skal man vise respekt for døde mennesker. Kan ikke bare hause rundt med de. Trodde det var allmenn kunnskap. Tenk hvis du er pårørende og ser at noen rister noen i familien din så h*n deiser ned i bakken. Tviler på at du hadde likt det noe særlig.

Kanskje ikke, men en død person er allerede død. Det å vise veldig hensyn er som å holde en hjernedød person kunstig i live, unødvendig og om enn ikke mer respektløst. Den personen du kjente er ikke der mer, det er bare dødt kjøtt. Og ja, jeg har opplevd ddt selv. En kamerat og venninne av meg døde forrige nyttårsaften, og når jeg så kroppene deres følte jeg ingenting, fordi det ikke var dem lengre. Det var bare dødt kjøtt. Nå sier jeg ikke at jeg ikke brydde meg, det som gikk innpå meg var begravelsen og da jeg innså et par dager senere at jeg aldri får se dem igjen. Jeg har aldri grått så mye skal jeg si deg.

 

Så det du sier kan tolkest som at visst et familiemedlem av deg skulle dø i f.eks en båtulykke, så ville det være det samme for deg om de fant liket eller ikke?

Nei, det hadde ikke vært samme for meg. Det er jo verre å ikke vite om den du er glad i lever eller ikke.

Lenke til kommentar
Kan bli spennende om det blir skikkelig brann og det ikke er noen brannhydranter i nærheten da.

Nå er vel brannvesenet godt utstyrt med vinkelslipere og denslags. En liten forsinkelse blir det jo men siden de uansett har med seg en del vann i bilene og beredskapen generelt er høy akkurat nå så tviler jeg sterkt på at det blir noe praktisk problem. :)

Lenke til kommentar
Æsj da :D Oversåg deg totalt gitt. Da forstår eg mer fremgangsmåten. Leste bare første innlegget ditt og med den beskrivelsen ville eg kalt de idioter.

 

Det andre innlegget tyder jo på at de har "sluppet" han mer ned fra treet?

Jeg var ikke der og har ikke fått detaljer, men av erfaring vil jeg si at arbeidet til Røde Kors sitt hjelpekorps blir utført på best mulig måte. Når politiet og hjelpemannskap i tillegg var på stedet tviler jeg ikke på at det som ble gjort på ble gjort av en grunn. Historien kom opp i sammenheng med at det var snakk om samtaler og "terapi" etter ulykker. Både for ofre, vitner og hjelpemannskap og denne episoden ble trukket frem som en ubehagelig hendelse.

 

Som nevnt ser jeg også godt at det kan være akseptabelt å "slurve" litt (ikke at dette ble gjort i denne saken) hvis det henger et lik oppi et tre ved siden av en godt trafikkert vei. Er mildt sagt et ubehagelig syn. På samme måte som man kanskje flytter et avkappet hode bort til kroppen etter en trafikkulykke. Man skal helst unngå å tukle med åstedet, men hvis familiemedlemmer ligger og får behandling i nærheten så kan det være greit for dem å slippe å se hodet ligge fem meter fra kroppen.

 

Døde personer skal selvfølgelig behandles med respekt og åstedsetterforskere må få gjort jobben sin, men det er andre hensyn som må tas i tillegg :)

Endret av hernil
Lenke til kommentar

Et litt morbid spørsmål, men kom på det etter å ha lest posten over her. Hva gjør man med et tilsynelatende helt lik som har mistet hodet før en begravelse? Hvis kroppen er uten store skader, og familien ønsker åpen kiste, syr man på igjen hodet? Er litt upratisk om hodet plutselig skulle rulle bort fra kroppen under begravelsen.

Endret av KongKake
Lenke til kommentar

Kanskje ikke rulle ut av kisten, men rulle ut av "posisjon". Kroppen er altså i fin stand, samme er hodet. Problemet er altså bare at hodet er skillt fra kroppen. Er det da noen mulighet til å feste hodet igjen? Merket etter dette blir jo skjult under klærene, så om det mulig så ser jo den avdøde hel ut.

Lenke til kommentar
Åpen kiste brukes vel ikke så mye i Norge(?). Trodde det var mer en amerikansk greie jeg.

 

Man kan velge å ha vake, der den avdøde ligger helt åpen i "underdelen" av kisten, noe jeg selv har vært på. Men var ikke del av selve begravelsen i kirken, da var den lukket.

Lenke til kommentar

Eg såg mormor mi et par dager før begravelsen. De pynter og fikser på liket. Største problemet er kreftpasienter og hjertepasienter for de har ofte så mye væske i kroppen og kan se litt annerledes ut enn de gjorde når de levde.

 

Er vanlig det og noe som hvem som helst kan ønske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...