Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

The frequency of 16.7 Hz depends on the necessity to avoid synchronism in parts of the rotary machine, which consists principally of a three phase asynchronous motor and a one phase synchronous generator. Since synchronism sets in at a frequency of 162⁄3 Hz (according to the technical details) in the one phase system, the frequency of the centralized system was set to 16.7 Hz.

http://en.wikipedia.org/wiki/15_kV_AC_rail...electrification

 

Hva det betyr, får noen andre forklare.

Endret av Daniel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, jeg mente mineraler, er eneste jeg mangler på å være ferdig med materiallære for alltid :p Og veldig kjekt at jeg dro på Peppes og kjøpte to mugger med øl før jeg var ferdig :) Har funnet ut at kvarts og feltspat begge er på lista, så mangler de tre siste :)

 

Edit: Copypasta fra oppgava: d) Nevn de fem mest forekommende mineralene i jorda.

 

http://www.chacha.com/question/what-is-the...'s-crust%3F

 

The most common minerals in the Earth's crust are quartz, feldspars, amphiboles, pyroxenes, clays, micas, and carbonates.

Jeg antar at de er listet i ca. riktig rekkefølge.

 

Men spørsmålet i oppgaven din er jo veldig vagt: jordskorpa blir ikke spesifisert, og hvis mantelen er med så må du nesten stryke hele den lista. Bl.a. kommer plutselig olivin på førsteplass.

Lenke til kommentar

Gidder ikke å lage en ny tråd på dette.

Er det i det heletat mulig å sveise en veldig tynn kjetting/lenke (diameter på ca 0,3 mm) på en stålstang med ca 1,5 cm i diameter?

Prøvde med TIG maskinen på ~ 20 Amper, men det smeltet av kjettingen men var altfor svakt til og gi gjennomtregning og feste i stangen.

Kan nevest til at det skal rotere raskt monter på en drill, for å rense et rør på innsiden.

 

Så poenget her er ikke å finne et verktøy for å rense, men å lage det selv.

 

Takker for innlegg.

Lenke til kommentar

Dette er ikke et spørsmål som har et fasitsvar, men jeg er nysgjerrig på hva dere opplyste folk har å si om saken. I noen av de første sivilisasjonene rundt Nilen og der vi finner Egypt i dag er det blitt kjent at prestene allerede da hadde funnet opp noen typer dampmaskiner. De brukte maskinene til å opne dørene i tempelet o.l for å få folk til å tro at det var gudene som grep inn. Dette var bare noe som var kjent for prestene, og hemmeligheten dødde ut med dem. Wikipedia sier: "Den første vellykkede dampmaskinen ble laget av Thomas Newcomen i 1712, og representerte en milepæl i menneskets historie".

 

Er det noen som våger å gjette hvor vi kunne vert i dag med tanke på industri, teknologi osv. om den utviklingen som startet i 1712 hadde startet da de første prestene lagde deres dampmaskiner?

 

Har et spørsmål til!

Hva er grunnen til at det ikke er en eneste svart mann med i Tour de France? Er det så enkelt som at de ikke har utstyret til å bli proffe sykkelister i Afrika? Det er jo bevist at i gjennomsnitt er den negroide rasen både raskere og mer utholdene enn de hvite.

Endret av SuKa
Lenke til kommentar
Hva er grunnen til at det ikke er en eneste svart mann med i Tour de France? Er det så enkelt som at de ikke har utstyret til å bli proffe sykkelister i Afrika? Det er jo bevist at i gjennomsnitt er den negroide rasen både raskere og mer utholdene enn de hvite.

 

 

Sykkelsporten er ekstremt dyr, i hvert fall om du satser profesjonelt. I Afrika har man kanskje ikke den lengste kulturen når det kommer til denne sporten, så jeg vil tro dette er hovedgrunnene.

Lenke til kommentar
Dette er ikke et spørsmål som har et fasitsvar, men jeg er nysgjerrig på hva dere opplyste folk har å si om saken. I noen av de første sivilisasjonene rundt Nilen og der vi finner Egypt i dag er det blitt kjent at prestene allerede da hadde funnet opp noen typer dampmaskiner. De brukte maskinene til å opne dørene i tempelet o.l for å få folk til å tro at det var gudene som grep inn. Dette var bare noe som var kjent for prestene, og hemmeligheten dødde ut med dem. Wikipedia sier: "Den første vellykkede dampmaskinen ble laget av Thomas Newcomen i 1712, og representerte en milepæl i menneskets historie".

Jeg har aldri hørt om det du forteller om prestene i Egypt, jeg skulle gjerne sett noen kilder på det.

Aeolipilen er vel ansett som den første dampmotoren som er beskrevet. Den fantes riktignok i antikkens Egypt, men ble bare brukt som en kuriositet istedet for til noe praktisk.

Lenke til kommentar
På film ser man ofte at gullsmeder ser på diamanter gjennom en liten lupe eller noe når de skal identifisere dem. Hva ser de etter da?

Gullsmeder selger sluttprodukter, ikke råvarer. For å se om den gjennomsiktige biten er en diamant eller ikke så ser de på lysbrytningen. Diamant har den høyeste kjente brytningsindeksen til gjennomsiktige materialer (om jeg husker rett). Avhengig av hvordan diamanten er slipt så kan man kjenne igjen fargemønstre for å identifisere diamanten.

 

De kan også se etter riper. En ekte diamant har ikke riper fordi den er så hard at praktisk talt ingenting kan ripe den.

Lenke til kommentar
Jeg har aldri hørt om det du forteller om prestene i Egypt, jeg skulle gjerne sett noen kilder på det.

 

Irriterende å "ha det på tunga" uten å greie å finne kildematerialet; jeg så den omtalt en gang ja - i en russisk populærvitenskapelig bok fra 18-hundre blomkål så vidt jeg husker.

 

Jeg er usikker på om det var direkte egypterene som ble omtalt dog, men greier som sagt desverre ikke å finne den igjen,

Lenke til kommentar
Dette er ikke et spørsmål som har et fasitsvar, men jeg er nysgjerrig på hva dere opplyste folk har å si om saken. I noen av de første sivilisasjonene rundt Nilen og der vi finner Egypt i dag er det blitt kjent at prestene allerede da hadde funnet opp noen typer dampmaskiner. De brukte maskinene til å opne dørene i tempelet o.l for å få folk til å tro at det var gudene som grep inn. Dette var bare noe som var kjent for prestene, og hemmeligheten dødde ut med dem. Wikipedia sier: "Den første vellykkede dampmaskinen ble laget av Thomas Newcomen i 1712, og representerte en milepæl i menneskets historie".

Jeg har aldri hørt om det du forteller om prestene i Egypt, jeg skulle gjerne sett noen kilder på det.

Aeolipilen er vel ansett som den første dampmotoren som er beskrevet. Den fantes riktignok i antikkens Egypt, men ble bare brukt som en kuriositet istedet for til noe praktisk.

 

Beklager, glemte kildene, men på wikipedia står det: "Det var den greske vitenskapsmannen Heron fra Aleksandria som oppdaget at man kunne bruke damp som kraftkilde. 100 år e.Kr. skrev Heron om hvordan kraften fra damp kunne åpne tempeldører. Han lagde også en dampturbin som bestod av en akse og en kjele. Turbinen dreide hurtig rundt når dampen kom ut av de to munnstykkene.".

 

Jeg trodde jeg hadde lest det i historieboken vi bruker på skolen; "Portal" for vg2. Jeg greide ikke finne det nå, så det kan være at det var læreren som fortalte om det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...