Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I Lego som er basert på Harry Potter, Star Wars osv har folkene riktig ansiktsfarge. Men alle er gule i det "vanlige" Lego-universet. Det er på grunn av at man bestemte seg for det på 70-tallet, når man hadde færre farger å velge fra, og siden har det bare vært sånn.

 

 

 

post-51689-1259931407_thumb.jpg

post-51689-1259931414_thumb.jpg

 

 

Lenke til kommentar

Hvordan skulle en lego-same sett ut?

Forutsetter du at alle de gule er asiatiske? For min del er de generiske, og kan like gjerne være samer som europeere eller asiatiske.

Tipper de valgte fargen av samme grunn som i Simpsons, fordi det ser bra ut.

 

Hvis vanlige legomann med gult ansikt og normale klær etter ditt utsagn ikke er eller kan være samer, hva skal til for å overbevise deg? Tradisjonell samedrakt?

 

Tror ikke jeg har sett aboriginere, eskimoer eller mongoler der heller.

Men før Harry Potter- og Star Wars-Legoen kom, var det jo et poeng at lekene er enkle og standardiserte klosser, så barnet skal bruke sin egen fantasi.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349
Noen som kan hjelpe meg med de fem mest forekommende mineralene i jorda? Bladd gjennom alle bøkene jeg har, og sjekka wikipedia, står så mye frem og tilbake =/

Jern og nikkel er iallefall to stykker. Kjernen i jorden inneholder mye av dette.

Lenke til kommentar
Noen som kan hjelpe meg med de fem mest forekommende mineralene i jorda? Bladd gjennom alle bøkene jeg har, og sjekka wikipedia, står så mye frem og tilbake =/

 

Leser til geo-eksamen, eller? NTNU?

Regner med at det er de vanligste mineralene i jordskorpa du mener? I mantelen og totalt sett er andelene forskjellig.

 

Og dere andre: jern, nikkel og silisium er ikke mineraler, men grunnstoff.

Lenke til kommentar
Hvorfor hadde de lite farger på 70-tallet? Dårlig plastikkteknologi eller noe? Dyrere med spesielle farger (hvit hudfarge) kanskje

Å begrense antall ulike farger er lurt når man støper plast, for hver farge må blandes i et visst minimumvolum i den såkalte ekstruderen (der fargen blandes i plasten før den ferdige blandingen presses inn i støpeverktøyene). De første støpene i en serie blir gjerne mislykket på grunn av at ikke alle kanalene i støpeverktøyet er fyllt enda, og hvis man vil skifte farge må støpemaskinene først renses for den forrige fargen.

 

At Lego i starten droppet å framstille raser og heller bestemte seg for generelle Lego-gule figurer var nok ikke for å spare penger først og fremst, men antagelig like mye et bevisst valg for å slippe å blande seg opp i rasedebatten.

 

De seneste årene har imidlertid Lego heller prøvd å favne alt, og spesielt det som er i tiden. Samleserier som Star Wars, Indiana Jones, Bionicle og lignende minner lite om tidligere tider. Mange av disse brikkene er så spesialiserte at de knapt kan brukes til annet enn det de er ment for.

 

Det finnes forresten et norsk Lego-byggerforum på http://brikkelauget.no/

Lenke til kommentar
Noen som kan hjelpe meg med de fem mest forekommende mineralene i jorda? Bladd gjennom alle bøkene jeg har, og sjekka wikipedia, står så mye frem og tilbake =/

 

Leser til geo-eksamen, eller? NTNU?

Regner med at det er de vanligste mineralene i jordskorpa du mener? I mantelen og totalt sett er andelene forskjellig.

 

Og dere andre: jern, nikkel og silisium er ikke mineraler, men grunnstoff.

Nettopp. Mer om grunnstoffet silisium:

Silisium er det nest vanligste grunnstoffet i jordskorpen etter oksygen og utgjør 25,7% etter vekt. Det finnes oftest sammen oksygen som kvarts (silisiumdioksid, SiO2) eller i silikater. Disse mineralene er en hovedbestanddel i mange bergarter, både på jorden og månen, og andre terrestriske planeter, måner og asteroider. Opp imot hele 95 % av jordskorpen består av silikatmineraler. Silikatmineralene har en lavere massetetthet og kan med det stige opp mot jordskorpen, fra mantelen der tyngre mineraler har samlet seg.
http://no.wikipedia.org/wiki/Silisium
Lenke til kommentar
At Lego i starten droppet å framstille raser og heller bestemte seg for generelle Lego-gule figurer var nok ikke for å spare penger først og fremst, men antagelig like mye et bevisst valg for å slippe å blande seg opp i rasedebatten.

Altså, Danmark, 70-tallet. Jeg tror ikke man brydde seg om rasedebatten i det hele tatt den gangen.

Lenke til kommentar

Jeg tror kanskje Sveern mente grunnstoffer i stedet for mineraler og jordskorpa i stedet for jorda. Hvis antagelsen er rett så er listen over grunnstoffer i jordskorpa her: http://en.wikipedia.org/wiki/Abundance_of_...Earth%27s_crust

 

Et kjapt utdrag:

Oksygen: ca 47%

Silisium: ca 27%

Aluminium: Ca 8,2%

Jern: ca 5%

Kalsium: ca 4%

 

Hvis det er snakk om grunnstoffer, men hele jorda (inkludert kjerne, mantel osv) så er lista her: http://en.wikipedia.org/wiki/Earth#Chemical_composition

 

Et kjapt utdrag:

Jern: ca 32%

Oksygen: Ca 30%

Silisium: ca 15%

Magnesium: Ca 14%

Svovel: Ca 3%

 

Hvis det er snakk om mineralers grunnstener (stort sett oksider), og kun jordskorpa så er lista her: http://en.wikipedia.org/wiki/Earth#Chemical_composition

 

Et kjapt utdrag:

Silisiumoksid (kvarts) (SiO2): ca 60%

Aluminiumoksid (Al2O3): ca 15%

Kalsiumoksid (CaO): ca 5,5%

Jern(II)oksid: (FeO): ca 3,8%

Magnesiumoksid: ca 3,1%

Lenke til kommentar

Nei, jeg mente mineraler, er eneste jeg mangler på å være ferdig med materiallære for alltid :p Og veldig kjekt at jeg dro på Peppes og kjøpte to mugger med øl før jeg var ferdig :) Har funnet ut at kvarts og feltspat begge er på lista, så mangler de tre siste :)

 

Edit: Copypasta fra oppgava: d) Nevn de fem mest forekommende mineralene i jorda.

Endret av Sveern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...